۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۹:۱۷

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

دین اسلام بر مذاکره و گفتگو با دشمن توصیه کرده است

دین اسلام بر مذاکره و گفتگو با دشمن توصیه کرده است

یزد- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: احادیث و روایات اسلامی و آیات قرآن در دین مبین بر مذاکره و گفتگو با دشمن توصیه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل‌میبدی امشب در نشستی با عنوان «مذاکره در دین اسلام» در محل دانشگاه یزد در جمع دانشجویان اظهار داشت: تاکیدات و توصیه‌های دین اسلام همواره بر صلح و دوستی استوار بوده و از جنگ و خونریزی بر حذر داشته است.

وی با بیان اینکه کلامی وحی الهی نیز بر دوری از جنگ و خونریزی تاکید دارد ادامه داد: با مراجعه به قرآن و بررسی آیات قرآنی خواهیم دید که در اسلام اصل برمذاکره و گفتگو است و پیامبر اسلام و ائمه اطهار نیز بر گفتگو با دشمن نظر داشته‌اند.

فاضل میبدی با بیان اینکه در تاریخ اسلام سه اتفاق سیاسی روی داده است که جای بحث و تامل دارد عنوان کرد: صلح امام حسن(ع) با معاویه، جنگ امام حسین(ع) با یزید و پذیرفتن ولایت عهدی امام رضا(ع) از مامون عباسی مواردی هست که جای تامل و تعقل و بحث و گفتگو دارد.

وی با بیان اینکه دو دیدگاه در این مورد وجود دارد تصریح کرد: نخست اینکه امامان ما معصوم هستند و چیزهایی می‌دانند که ما نمی‌دانیم و از درک ما خارج است و دوم اینکه با نگاه عقلانی نگاه کنیم و تحلیل و بررسی کنیم که چرا این رویدادها به وقوع پیوست.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر بخواهیم از سیره و روش امامان معصوم درس بگیریم و به زندگی قرن ۲۱ و جوامع امروزی خود وصل کنیم باید از عالم غیب به عالم زمینی بیاوریم و بررسی و تحلیل کنیم نه اینکه فقط تجلیل کنیم.

وی با تاکیدبر اینکه  دین اسلام تاکیدات بسیاری بر صلح و دوستی دارد و حتی سفارش کرده است که با دشمن نیز مذاکره کنید اضافه کرد: جنگ‌های پیامبر دفاع از اسلام بوده و حتی نبی مکرم اسلام در جنگ‌های خود بر علیه کفار پیش از اینکه با شمشیر از اسلام دفاع کنند برنامه مذاکره و گفتگو داشتند.

وی با بیان اینکه نظر حضرت علی(ع) نیز برمذاکره بوده است اظهار داشت: برخی به دلیل عدم شناخت از شرایط آن زمان و با استناد به امام علی(ع) و یا حضرت سیدالشهدا(ع) انجام مذاکره را تایید و یا رد می‌کنند که درست نیست.

فاضل میبدی با بیان اینکه انطباق شرایط فعلی با شرایط تاریخی گذشته اشتباه است تصریح کرد: حتی امام حسین(ع) نیز برمذاکره نظر داشتند چراکه براساس روایات و کتب تاریخی، تلاش حضرت بر این بود که براساس خواست و نظر اسلام جنگ شروع نشود و همواره صلح برجای باشد.

محمدتقی فاضل میبدی اضافه کرد: باید با مطالعه و تحقیق، شرایط تاریخی را پیداکنیم و ببینیم چه شرایطی باعث شده تا امام را وادار به صلح و یا جنگ و یا پذیرش ولایت‌عهدی کند.

وی با بیان اینکه ابتدا باید دید که شرایط آن زمان می‌تواند با شرایط امروز مطابقت داشته باشد یا تاثیرگذار باشد گفت: گروه‌ها و جناح‌های سیاسی کشور با شبیه‌سازی شرایط گذشته و مقایسه آن با زمان فعلی، به نفع خود حرف می‌زنند و طرف مقابل را محکوم می‌کنند.

عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم ادامه داد: انجام مذاکره نیز باید با توجه به قرآن و آیات قرآنی باشد ضمن اینکه باید بر اساس سیاست‌های کلان کشوری بررسی کرد و به نتیجه مطلوبی برای انجام یا رد مذاکره رسید نه اینکه بدون دلیل مذاکره را رد یا تایید کرد.

وی با اشاره به رویدادها و درگیری‌های منطقه و کشورهای اطراف اضافه کرد: همه این نزاع‌ها و درگیری‌ها بر این دلیل است که کشورها با یکدیگر مذاکره نمی‌کنند که اگر بنشینند و مذاکره درست و اصولی داشته باشند جنگی بروز نمی‌کند.

عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم افزود: اگر امروزه بخواهیم باب مذاکره و گفتگو را در هر مقامی و هر کشوری بگیریم به هر طریقی به جنگ تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: باید ارزش‌های دینی را حفظ کنیم و به دور از جدل و کنش و رودر رویی با یکدیگر، با استدلال و منطق در مورد موضوعات صحبت کنیم نه اینکه کسی را ملاک حق قرار بدهیم.

کد خبر 2992125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha