به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمدتقی فاضلمیبدی امشب در نشستی با عنوان «مذاکره در دین اسلام» در محل دانشگاه یزد در جمع دانشجویان اظهار داشت: تاکیدات و توصیههای دین اسلام همواره بر صلح و دوستی استوار بوده و از جنگ و خونریزی بر حذر داشته است.
وی با بیان اینکه کلامی وحی الهی نیز بر دوری از جنگ و خونریزی تاکید دارد ادامه داد: با مراجعه به قرآن و بررسی آیات قرآنی خواهیم دید که در اسلام اصل برمذاکره و گفتگو است و پیامبر اسلام و ائمه اطهار نیز بر گفتگو با دشمن نظر داشتهاند.
فاضل میبدی با بیان اینکه در تاریخ اسلام سه اتفاق سیاسی روی داده است که جای بحث و تامل دارد عنوان کرد: صلح امام حسن(ع) با معاویه، جنگ امام حسین(ع) با یزید و پذیرفتن ولایت عهدی امام رضا(ع) از مامون عباسی مواردی هست که جای تامل و تعقل و بحث و گفتگو دارد.
وی با بیان اینکه دو دیدگاه در این مورد وجود دارد تصریح کرد: نخست اینکه امامان ما معصوم هستند و چیزهایی میدانند که ما نمیدانیم و از درک ما خارج است و دوم اینکه با نگاه عقلانی نگاه کنیم و تحلیل و بررسی کنیم که چرا این رویدادها به وقوع پیوست.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر بخواهیم از سیره و روش امامان معصوم درس بگیریم و به زندگی قرن ۲۱ و جوامع امروزی خود وصل کنیم باید از عالم غیب به عالم زمینی بیاوریم و بررسی و تحلیل کنیم نه اینکه فقط تجلیل کنیم.
وی با تاکیدبر اینکه دین اسلام تاکیدات بسیاری بر صلح و دوستی دارد و حتی سفارش کرده است که با دشمن نیز مذاکره کنید اضافه کرد: جنگهای پیامبر دفاع از اسلام بوده و حتی نبی مکرم اسلام در جنگهای خود بر علیه کفار پیش از اینکه با شمشیر از اسلام دفاع کنند برنامه مذاکره و گفتگو داشتند.
وی با بیان اینکه نظر حضرت علی(ع) نیز برمذاکره بوده است اظهار داشت: برخی به دلیل عدم شناخت از شرایط آن زمان و با استناد به امام علی(ع) و یا حضرت سیدالشهدا(ع) انجام مذاکره را تایید و یا رد میکنند که درست نیست.
فاضل میبدی با بیان اینکه انطباق شرایط فعلی با شرایط تاریخی گذشته اشتباه است تصریح کرد: حتی امام حسین(ع) نیز برمذاکره نظر داشتند چراکه براساس روایات و کتب تاریخی، تلاش حضرت بر این بود که براساس خواست و نظر اسلام جنگ شروع نشود و همواره صلح برجای باشد.
محمدتقی فاضل میبدی اضافه کرد: باید با مطالعه و تحقیق، شرایط تاریخی را پیداکنیم و ببینیم چه شرایطی باعث شده تا امام را وادار به صلح و یا جنگ و یا پذیرش ولایتعهدی کند.
وی با بیان اینکه ابتدا باید دید که شرایط آن زمان میتواند با شرایط امروز مطابقت داشته باشد یا تاثیرگذار باشد گفت: گروهها و جناحهای سیاسی کشور با شبیهسازی شرایط گذشته و مقایسه آن با زمان فعلی، به نفع خود حرف میزنند و طرف مقابل را محکوم میکنند.
عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم ادامه داد: انجام مذاکره نیز باید با توجه به قرآن و آیات قرآنی باشد ضمن اینکه باید بر اساس سیاستهای کلان کشوری بررسی کرد و به نتیجه مطلوبی برای انجام یا رد مذاکره رسید نه اینکه بدون دلیل مذاکره را رد یا تایید کرد.
وی با اشاره به رویدادها و درگیریهای منطقه و کشورهای اطراف اضافه کرد: همه این نزاعها و درگیریها بر این دلیل است که کشورها با یکدیگر مذاکره نمیکنند که اگر بنشینند و مذاکره درست و اصولی داشته باشند جنگی بروز نمیکند.
عضو مجمع محققین حوزه علمیه قم افزود: اگر امروزه بخواهیم باب مذاکره و گفتگو را در هر مقامی و هر کشوری بگیریم به هر طریقی به جنگ تبدیل خواهد شد.
وی ادامه داد: باید ارزشهای دینی را حفظ کنیم و به دور از جدل و کنش و رودر رویی با یکدیگر، با استدلال و منطق در مورد موضوعات صحبت کنیم نه اینکه کسی را ملاک حق قرار بدهیم.
نظر شما