۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۶

رئیس دانشگاه صنعتی اراک:

تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی رشد اقتصاد کشور را به دنبال دارد

تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی رشد اقتصاد کشور را به دنبال دارد

اراک- رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: حرکت در مسیر تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها، مخترعین و مبتکرین کشور یک ضرورت است که در دهه های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن نجفی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم افتتاحیه جشنواره منطقه ای رویش کوهرنگ با اشاره به فرا رسیدن روز دانشجو اظهار داشت: امنیت رفاه و تعالی جامعه موتور محرک اقتصاد پایدار است، اقتصاد نفتی امتحان خودش را پس داد و باوجود اینکه زیر ساخت های اقتصاد کشور را تامین کرد، سبب تنبلی های فردی، سازمانی و مدیریتی شد.

وی افزود: خوشبختانه رویکرد اقتصاد بر محوریت تولید و دانش یک رویکرد جدید در کشور است و این رویکرد فارغ  از نگاه رضایت مقطعی برای مردم است، باید مسیر حرکت دراز مدت و پایدار ترسیم شود چراکه جامعه ما به بازده سریع و زودرس عادت کرده است.

رییس دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: بخش یدی منابع انسانی را ماشین آلات انجام می دهند ولیکن بخش فکری که خلاقیت، تفکر و کار افرینی است، این منبع بزرگ کشور ما است.

نجفی با بیان اینکه کشور ما از نظر منابع انسانی، بسیار غنی است، افزود: اقتصاد دانش بنیان در یک اکو سیستم پایدار به دنبال تحقق اهداف آتی است و بهره گیری از توان فکری نیروی انسانی در سطوح مختلف، همچنین تبدیل آحاد مردم جامعه به نخبگان که تحولات اقتصادی اجتماعی و تولید ثروت پایدار را رقم می زنند از دیگر اهداف اقتصاد دانش محور است.

نجفی خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش محور منشا رسیدن کشور به جایگاه اصلی بین المللی و تمدن واقعی  است که از دین مبین اسلام منشا می گیرد.

وی با اشاره به اکو سیستم دانش بنیان گفت: جهت گیری دانشگاه های ما به سمت دانشگاه های نسل سوم و با آموزش کیفی و پژوهش هدفدار و هدف قرار دادن کار آفرینی است و از ابتدای سال جاری بنیاد نخبگان چنین تحرکی را در جامعه ایجاد کرد و سبب شده دانشگاه های استان به سمت کار آفرینی قدم بردارند.

رییس دانشگاه صنعتی اراک بیان کرد: در دهه های آینده دانشجویان کشور با این روند آموزشی، بدنه اجتماعی دولت و کشور  را می سازند و در این سیستم یکی از رویدادهای مهم پالایش تلاش متخصصین و جوانان مملکت است که مسیر ایده به سمت تولید پایدار در شرکت های دانش بنیان را پیگیری می کند.

نجفی ادامه داد: ایده در فضای خلا نمی تواند شکل بگیرد، اگر با وجود مقالات بسیار، فناوری و تولید ارزش افزوده کمی داریم، به سبب این است که منابع انسانی ما خلاقیت و ایده را بر پایه نیاز ارائه نداده اند.

وی افزود: یکی از مشکلات چندسال گذشته ما، کاهش تجاری سازی بوده است، کلمه کلیدی رویکرد دانش بنیان، اقتصاد است؛ ما باید به سمت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها و مبتکرین پیش برویم و در این راستا یکی از اقداماتی که می تواند در شناسایی مخترعین و اختراعات کمک کند برگزاری جشنواره ها است.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک اضافه کرد:  هدف اصلی جشنواره رویش شناسایی اختراعات با قابلیت تجاری سازی، تسهیل حرکت اختراعات به سمت تولید دانش بنیان، تکمیل چرخه نوآوری، و تبدیل دارایی های فکری به ثروت است.

وی گفت: این جشنواره در سال اول به صورت متمرکز برگزار  شد و امسال پنجمین جشنواره است که به شکل پهنه ای در استان مرکزی برگزار شده و برای داوری این جشنواره از داوران ملی و استانی و دانشگاهی استفاده شده است.

نجفی یاداور شد: از میان طرح های ارائه شده یه این جشنواره طرح هایی که زمینه تجاری سازی کمتری داشتند حدود ۱۰۰مورد بوده است و طرح هایی که دارای شاخص های لازم باشند به آنها سطح سه اختراعات اعطا می شود و به صورت ویژه حمایت می شوند.

محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی نیز در این مراسم با اشاره به طرح ها و اهداف اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: بنیاد علمی نخبگان در حقیقت حرکتی است بسیار امید بخش برای جمع کردن مغزهای متفکر و اختراعاتی که نهایتا از دل آنها شرکت های دانش بنیان تشکیل می شوند.

وی افزود: از شرکت های دانش بنیان تولید و از تولید نیز اقتصاد رونق می گیرد و این همان مسیری است که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: بنیاد علمی نخبگان که توسط دولت اداره‌ می شود بیشترین تاکید را بر نیروی انسانی متفکر و شرکت های دانش بنیان دارد.

زمانی قمی با اشاره به فرا رسیدن روز دانشجو گفت: روز ۱۶ آذر یادآور رویداد مهمی است و امیدواریم دانشگاه ها بیش از پیش در مسیر تعالی کشور حرکت کنند.

کد خبر 2992744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha