۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶

اطلاعات عمومی در مورد بیماری ایدز در جامعه بسیار پایین است

اطلاعات عمومی در مورد بیماری ایدز در جامعه بسیار پایین است

کیش - رئیس مرکز توسعه سلامت کیش گفت: متاسفانه اطلاعات عمومی درمورد بیماری ایدز در کل کشور بسیار پائین است بطور یکه حتی بعضی از پزشکان نیز درخصوص بیماری ایدز بدرستی توجیه نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدرضا رضانیا صبح چهارشنبه در نشست خبری با یادآوری هفته جهانی ایدز راه های انتقال و عدم انتقال و پیشگیری از انتقال جنسی اچ،آی،وی، گفت: همه افراد ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز باشند و آمار جدید ۲۰۰۰ نفری مبتلا به ایدز یک زنگ خطر در کشورمان است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش اظهار داشت: در حال حاضر شواهد حاکی از افزایش تعداد موارد مبتلا به اچ آی وی از طریق ارتباطات جنسی محافظت  نشده ونیز انتقال بیماری درمیان زنان است ومی توان اذعان کرد این مباحث زنگ خطری برای آغاز موج سوم بیماری ایدز وگسترش انتقال اچ آی وی از طریق جنسی است.

دکتر رضا نیا با اشاره به افزایش شیوع مصرف مواد مخدر روان گردان مانند شیشه و حشیش به ویژه در میان نوجوانان وجوانان بیان کرد: آماربیماران ناشناخته ایدز بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار نفر است که تشخیص داده نشده چراکه بیماری ایدز بطور ژنتیکی خود را مخفی می کند واین ویروس نخست ازطریق انتقال فرآورده های خونی و سرنگ های آلوده معتادان، جراحی ها در اماکنی که تحت نظارت وکنترل نیستند، ختنه های غیر بهداشتی در روستاها دوم مادران آلوده در دوران بارداری و از طریق بند ناف، زایمان وحتی زمان شیردهی می تواند موجب انتقال اچ آی وی بشود و سوم تماس های جنسی محافظت نشده بروز می دهد.

این مقام مسئول سلامت درجزیره کیش با تاکید برآگاهی مردم از طریق صدا وسیما و رسانه های نوشتاری تصریح کرد: با کمال تاسف اطلاعات عمومی درمورد بیماری ایدز در کل کشور بسیار پائین است بطوریکه حتی بعضی از پزشکان نیز درخصوص بیماری ایدز بدرستی توجیه نمی شوند.

 وی افزود: خوشبختانه طی ۱۸ ماهه گذشته ما حتی یک مورد بیماری ایدز در جزیره کیش نداشتیم  وآمار بسیار ناچیز است اما باید بگویم که امروز نقش رسانه ها برای اطلاع رسانی مردم به سوی مراکز مشاوره پیشگیری و درمان آغازین این بیماری در سراسر کشور بسیار مهم و ارزشمند است و باید  دراین خصوص با جدیت حمایت و کمک کنند.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در ادامه اظهار داشت: مردم باید بدانند که مراکز مشاوره در سراسر کشور بصورت رایگان است وتمامی اطلاعات مشاوره بصورت محرمانه در این مراکز باقی خواهد ماند و افرادی که رفتار پرخطر داشتند وهمچنین افراد از بدو ازدواج باید آزمایش اچ آی وی را انجام بدهند و در صورت تشخیص زود رس بیماری ایدز با دارو قابل کنترل  است.

دکتر رضا نیا در خاتمه گفت: نباید به معتادان وکارتون خواب ها بی توجه باشیم و آنها را به حال خود رها کنیم امروز هر پزشک و پرستار مرتبط با بهداشت ودرمان می تواند یک آموزشگر خوب در خصوص پیشگیری از بیماری ایدز عمل کند و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار بدهند و برای رسیدن به هدف بهداشت جهانی در سال ۲۰۳۰ کنترل انتقال بیماری ایدز و به صفر رساندن آن است همه دستگاهها در کشورمان باید در این خصوص با پشتکار وارد شوند.

کد خبر 2995273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha