به گزارش خبرنگار مهر، سید علیرضا فروغی صبح پنجشنبه در دومین کنگره تفکر و پژوهش دینی تصریح کرد: اولین پژوهشهای حوزه حجاب در سال ۷۴ انجام شده و با نگاهی بهتمامی پژوهشهای بعدازآن مشاهده میشود ما با ضعف داده مواجه ایم.
وی افزود: بهعنوانمثال در سازمان تبلیغات ۲۵ مورد پژوهش با ۲۰۵ سنجه و گویه انجام شده که از این تعداد ۶۴ گویه دو بار و بیشتر در پژوهشها تکرار شده است و تعداد قابلتوجهی اصلاً تکرار ندارد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید به اینکه برنامهریزی در حوزه علوم اجتماعی باید بر اساس یافتههای علمی باشد، متذکر شد: ما نیازمند پژوهش در حوزه حجاب هستیم و در این راستا شش قدم ترسیم شده که اجرای آن در کشور به جد ضروری است.
فروغی تصریح کرد: در قدم اول باید پیمایش مستند داشته باشیم و بعد دادهها را توصیف کنیم و در ادامه دادهها تحلیل شود و روند پژوهی داشته باشیم.
وی تأکید دارد که بر اساس روند پژوهی باید بتوانیم آیندهپژوهی کنیم تا درنهایت با آیندهپژوهی سیاست پژوهی داشته باشیم.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی متذکر شد: تمامی گزارشهای نهایی میبایست در اختیار مدیران دستگاهها قرار گیرد تا بر اساس سیاستنامهها خطمشی ترسیم کنند و اگر این روند طی نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی با اذعان به فعالیت بیش از دو هزار پژوهشکده در قم، مشهد، اصفهان و تهران متذکر شد: اغلب پژوهشها نظری است و از سال ۸۳ در سازمان تبلیغات اسلامی به این نتیجه رسیدیم که باید مرکز پژوهشی برای پژوهشهای دینی فعال شده و خود دینداری پایش شود.
فروغی از مشکلات امروز کشور در امر سیاستگذاری را برنامهریزی و سیاستگذاری بر مبنای داده و عدد و رقم عنوان و تأکید کرد: درعینحال باید بتوان تصویر درست از واقعیت بیرونی ارائه داد و نمیتوان بدون هدف سند نگارش کرد.
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید به اینکه نمیتواند با برداشت سلیقهای و شخصی در اموری مربوط به سنجههای دینداری قضاوت داشت، ادامه داد: درواقع نباید مبنای سیاستگذاریها قضاوت شخصی افراد باشد و متأسفانه چنین موضوعی رواج دارد.
تحقیق علاقهمندی به حجاب از ۱۸ هزار زن
فروغی در ادامه با اشاره به نتایج یکی از تحقیقات سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص حجاب با عنوان پوشش و حجاب زنان ایران متذکر شد: این پیمایش در سال ۸۴ در شهر تهران در سال ۸۷ در پنج شهر بزرگ کشور و در سال ۹۰ در ۳۰ استان کشور بر روی ۱۲ گونه حجاب انجام شد.
وی بابیان اینکه بهغیراز حجاب پژوهشهای دیگری در دست اقدام بوده و یا اجرا شده است، اضافه کرد: ازجمله جنبشهای نوپدید دینی، دین و بزهکاری جوانان، سبک زندگی ایرانیان، معنویتهای نوپدید و آرمانها و الگوهای جوانان با تکیه بر گروههای مرجع جوانان که در دست اقدام است.
وی بابیان اینکه در تحقیق حجاب پنج نوع چادر، چهار نوع مانتو و سه نوع پوشش نادر شناسایی شد، متذکر شد: تحقیقات نشان میدهد چادر ملی حائل ریزش چادر به مانتو بوده و چادر رنگی نیز پیش از انقلاب بهمراتب بیشتر رواج داشته است.
پژوهشگر علوم دینی بابیان اینکه این تحقیق بهصورت میدانی بر روی ۱۸ هزار و ۸۲ زن در کشور انجام شده است، تأکید کرد: این تعداد یکی از پیمایشهای قابلتوجه در سطح کشور را نشان میدهد.
وی ازجمله دستاوردهای قابلتوجه در این تحقیق را گرایش به دوپوشی یعنی استفاده از چادر و در برخی مواقع مانتو دانست و افزود: در سطح ملی بهطور میانگین ۱۱.۸ درصد بانوان دوپوشی را انتخاب کردهاند و در استان این رقم ۱۱.۱ درصد است.
فروغی با تأکید به افزایش گرایش به دوپوشی در جامعه ادامه داد: مابقی پوششها ۶۶.۵ درصد چادر و مابقی مانتو را نشان میدهد.
پنج درصد اعتقاد به حجاب ندارند
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی از دیگر نتایج این تحقیق گرایش دختر دوم خانواده به مانتو بیشتر از خواهر بزرگتر خود دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه این تحقیق وضعیت حجاب سه نسل از زنان کشور را بررسی کرده در نسل مادربزرگها پوشش چادر غلبه داشته است.
وی بابیان اینکه بر اساس این تحقیق تعداد کمی از بانوان علاقهمند به استفاده از مانتوی جذب هستند، افزود: در برش استانی در اردبیل استفاده از چادر به همراه روسری و شال ۸۸.۶ درصد را شامل میشود و چادر با مانتو و روسری در ۹۰.۷ درصد از زنان این استان مشاهده شده است.
فروغی بخش مهمی از این تحقیقات را بررسی نگرش به پوشش و حجاب عنوان و تأکید کرد: در اعتقاد به حجاب فقط پنج درصد از زنان اذعان کردهاند که به حجاب اعتقاد ندارند و نکته کلیدی اینکه زنان رعایت مؤلفههای حجاب از سوی مردان را مطالبه کردهاند.
وی افزود: در احکام حجاب ۶۵.۳ درصد نگرش مساعد به حجاب داشتهاند و در عمل به حجاب نیز ۶۷ درصد عمل به حجاب را در سطح ملی شاهد هستیم؛ درعینحال در اخلاق حجاب نیز ۹۷.۴ درصد از زنان اعتقاد مثبت به اخلاق حجاب عنوان کردهاند.
به گفته فروغی دستاورد این پژوهش در ۴۳ مجلد با عنوانی که ذکر آن رفت منتشر شده است.
نظر شما