۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۰۷

رئیس سازمان انرژی اتمی:

باید آزمایشگاه‌های مرجع برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود

باید آزمایشگاه‌های مرجع برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع برای شرکت‌های دانش‌بنیان ضروری است تا بتوانیم از دستاوردهای علمی به خوبی بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی‌اکبر صالحی امروز در دومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، اقدامات این شرکتها را زمینه‌ساز ورود کشور به فاز جدید صنعتی دانست.

وی با بیان اینکه باید شکرگزار باشیم، زیرا علی‌رغم خصومت‌ها و پلشتی‌ها توانستیم با استقامت به جایگاهی برسیم که در عرصه بین‌المللی به عنوان یک کشور در حال توسعه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز حاضر شویم، گفت: مسائل رخ داده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظر به داوری جمهوری اسلامی ایران دارد و این مسیر محقق نمی‌شود اگر عناصر قدرت در این ملت جمع نشوند؛ قطعا یکی از عناصر قدرت، علم، فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فناوری هسته‌ای ایران گفت: این فناوری در ایران دنیا را به چالش کشید تا در برابر جمهوری اسلامی ایران تسلیم شوند. اگر کشور دیگری به غیر از ایران بود، بعد از ۱۲ سال چالش سنگین، کمرش خم شده بود.

وی ادامه داد: آنها بعد از پرونده‌سازی هسته‌ای برای ما طوماری پیچیدند، ولی ما توانستیم شاهد درخشش ایران باشیم.

صالحی پیشرفت را به دو وجه شکلی و محتوایی دانست و گفت: خیلی از کشورها همچون جنوب شرق آسیا پیشرفت شکلی داشته‌اند و بر مبنای سرمایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگی ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: همچنین در خلیج‌فارس پیشرفت شکلی وجود داشت، چرا که زیباترین و بلندترین ساختمان‌ها در آن دیده می‌شود، یکی از این کشورها در حال ساختن ۴ نیروگاه هسته‌ای است که بیش از ۲۰ میلیارد دلار قیمت این نیروگاه برآورد شده و بیش از ۲۰ میلیون دلار دیگر نیز به منظور خرید باتری‌های بزرگ و تجهیزات این نیروگاه در نظر داشته‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: هر چند با احداث این نیروگاه، رفاه برای مردم ایجاد می‌شود، ولی آیا این رفاه واقعی است؟

صالحی در خصوص پیشرفت محتوایی گفت: پیشرفت محتوایی پیشرفتی است که سبب آن چشمه فیاض درون ملت است، مثلا کشور هند پیشرفت شکلی نداشته و همواره در مسیر پیشرفت محتوایی حرکت کرده و ابعاد فناوری و علمی را سبب رشد و پیشرفت خود برآورد کرده است.

وی افزود: باید آینده را طوری پیش‌بینی کنیم و به گونه‌ای قدم برداریم که نسل آینده با اطمینان خاطر پیش بروند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نمونه بارز پیشرفت شکلی، شرکت‌های دانش‌بنیان است و این موضوع در کشور ما به تازگی کار خود را آغاز کرده است، گفت: همچنین ما در آستانه پرش و تحول هستیم و به لطف الهی با سرانجام رسیدن برجام، ابعاد دیگری از حیث ارتباطات علمی، صنعتی و فناوری برای کشور ایجاد می‌شود؛ این زمینه خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

صالحی خطاب به مدیر عاملان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: کارهای شما در مرز دانش است، لذا توصیه می‌کنیم استانداردها را رعایت کنید و بیشتر بر روی کیفیت سرمایه‌گذاری کنید. اگر شما بتوانید کالای با کیفیت تولید کنید دیگر نیازی به بازاریابی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: بنابراین استانداردسازی و کیفیت یک امر مهم به شمار می‌رود و اگر این موضوع بر روی محصولات محقق شود، کشورهای دیگر با چشم بسته به سمت ما می‌آیند.

رئیس‌سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مهندسی معکوس لازم است ولی کافی نیست، گفت: شرکت‌هایی که در حوزه مهندسی معکوس فعالیت می‌کنند، باید نسبت به تولید سند علمی کارشان اقداماتی انجام دهند.

صالحی اظهار داشت: سانتریفیوژ نسل اول مهندسی معکوس بود و سند علمی نداشت و هر سانتریفیوژ نیاز به ۲ هزارسند دارد که ما به این مهم دست یافتیم و درصدد تهیه سند هر یک از سانتریفیوژها هستیم تا با رفتارشناسی، فرمول شناسی و ... بهینه‌سازی لازم را در این حوزه انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید شرکت‌های دانش‌بنیان با هم روابط شبکه‌ای داشته باشند، گفت: این روابط منجر به هم‌افزایی می‌شود.

صالحی همچنین خطاب به مدیرعاملان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شما بایستی آرام آرام به سمت مدیریت پروژه بروید و فقط بر روی تولید محصول تمرکز نداشته باشید.

وی با ارائه پیشنهادی به رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: یکی از فعالیت‌هایی که این صندوق باید در پیش گیرد، ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع است تا همه بتوانند از این آزمایشگاه به صورت مشترک استفاده کنند. این آزمایشگاه مرجع طوری باشد که شرکت‌های دانش‌بنیان عضو آن شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان دیپلماسی علمی است که ما می‌توانیم به خوبی از اینها استفاده کنیم. همچنین این موضوع می‌تواند در توسعه روابط ما با کشورهای دیگر موثر باشد.

صالحی با تاکید بر اینکه باید علم ما قابل ارائه باشد، گفت: همچنین باید تحولات فناوری علمی و جهان را بتوانیم رصد کنیم و نیازهای داخلی را با اولویت‌بندی برآورد کنیم تا بتوانیم با فناوریها، مشکلات این حوزه را برطرف و نیاز کشور را مرتفع سازیم.

کد خبر 3003780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha