۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۰

وزیر علوم:

۴ دانشگاه‌ به صنعت خودروسازی وارد می شوند

۴ دانشگاه‌ به صنعت خودروسازی وارد می شوند

وزیر علوم گفت: قرار است برای ارتباط بیشتر صنعت با دانشگاه، صنعت خودرو با دانشگاه تهران، صنعت خودروی برقی با دانشگاه شریف و علم و صنعت، صنعت خودروی هیبریدی با دانشگاه امیرکبیر ارتباط برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرهادی امروز در دومین مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان با اشاره به هفته گذشته که هفته ملی پژوهش و نوآوری بود، گفت: خوشبختانه در این هفته ۴۱ میلیارد تومان قرارداد منعقد شد و این در حالی بود که در سال گذشته میزان قراردادها در هفته پژوهش ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگان فناوران مقیم خارج از کشور در نمایشگاه هفته پژوهش حضور داشتند، گفت: این موضوع می‌تواند سرآغاز همکاری مشترک ایران با دیگر کشورها باشد.

فرهادی با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه آن‌گونه هم بیگانه نیست، گفت: صنعت و دانشگاه باید دوطرفه فعال شوند تا ارتباطی بین این دو برقرار شود.

به گفته وزیر علوم، در دو سال اخیر ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شده بود، بر همین اساس واحد ارتباط با دانشگاه در وزارت صنعت معدن و تجارت مستقر شد و از سوی دیگر دانشگاه‌ها به صورت ماموریت‌محور حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه و پیگیری آن در این دولت گفت: به عنوان مثال اکنون صنعت خودرو با دانشگاه تهران، صنعت خودرو برقی توسط دانشگاه شریف و دانشگاه علم و صنعت و صنعت خودروی هیبریدی با دانشگاه امیرکبیر پیگیری و دنبال می‌شود.

به گفته فرهادی همچنین برطرف‌سازی مشکلات و بحران‌های آبی و مسئله‌یابی این موضوع در بین دانشگاهیان مطرح شده است.

وزیر علوم اظهار داشت: از سوی دیگر وزارت نفت ۳۰ میدان نفتی را به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها واگذار کرده و در این خصوص نیز ارتباط بین صنعت نفت و دانشگاه‌ها برقرار شده است؛ اگر یک درصد هم نفت بیشتری برداشت شود، می‌تواند ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

وی گفت: وزارت نیرو و وزارت دفاع هم بیش از هزار طرح را با همکاری دانشگاه‌های کشور آغاز کرده‌اند.

فرهادی با بیان اینکه بحث مشارکت بیشتر از همکاری مطرح است، گفت: امیدواریم که مشارکت بیشتری در زمینه‌های مختلفی بین دانشگاه و صنعت برقرار شود.

وزیر علوم ادامه داد: ۱۰ درصد از پایان‌نامه‌های دانشگاه‌ها قابلیت تبدیل به محصول را دارند. اساتید و دانشجویان می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیانی را تاسیس کنند تا در راستای اجرایی کردن پایان‌نامه‌ها و تبدیل آنها از طریق فناوری به محصول، گام بردارند. همچنین اگر ۵ دانشجوی دکترا بتوانند یک شرکت دانش‌بنیان تاسیس کنند، به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌شود.

وی با اشاره به قوانین و ضوابطی که برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسیده است، گفت: آیین‌نامه‌های زیادی در این دولت برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین شده است.

فرهادی افزود: پس از تحریم‌ها ممکن است قراردادهای متعددی منعقد شود که برای این قراردادها پیوست‌های فناوری را نیز مطرح کرده‌ایم.

وزیرعلوم با بیان اینکه بیش از ۳ درصد ارتقای فناوری دیپلماسی علمی داشته‌ایم، گفت: امسال ارتباطات علمی خوبی را با کشورهای مختلف داشته‌ایم و بنا داریم که این ارتباطات را توسعه دهیم.

کد خبر 3003824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha