"خسرو سلطاني" آهنگساز و نوازنده سازهاي بادي در گفت و گو با خبرنگار هنري " مهر" ضمن بيان اين مطلب افزود: اگر در هنرستان هاي موسيقي ما بهترين اساتيد مشغول به تدريس شوند و بتوانند محيط هنري و موسيقايي آن هنرستان را درست كنند، ما مي توانيم به آينده و 4 سال بعد موسيقي ايران اميدوار باشيم. بعد از مدت زمان خاصي اين روند شروع به بازدهي مي كند، وگرنه در صورتي كه ما بخواهيم براي سال هاي بعد هم ازاساتيد در حال حاضر موسيقي ايران كه سني ازشان گذشته است، استفاده كنيم، اين ذخيره به زودي تمام مي شود! وي كه اصلي ترين مشكل موسيقي ايران را در نبود آموزش صحيح مي داند، افزود: وقتي براي آموزش هنر محيط خاص و امكانات آن فراهم نباشد، مسلما يادگيري در كار نخواهد بود و يك حرفه تك بعدي مي شود و براي ساليان سال در جا مي زند.
" سلطاني"گفت: آيا كسي هست كه بگويد وضعيت آموزش موسيقي در ايران مناسب و يا حداقل نزديك به ايده آل است؟ ما چطور مي توانيم همچين ادعايي داشته باشيم، در صورتي كه تنها براي معرفي موسيقي ايران يك يا دو خواننده معتبر داريم. در همه جاي دنيا براي فراگيري يك ساز 6 سال را در نظر مي گيرند. شما نگاه كنيد در اين 20 سال پس از انقلاب اگر ما در هر 6 سال 20 نفر را هم تعليم داده بوديم، تا به حال بايد چند تا نوازنده يا خواننده مي داشتيم ؟ وي به نسبت بين جمعيت ايران و ميزان موسيقيدانان ايراني اشاره كرد و افزود: براي يك مملكت 70 ميليوني داشتن 3 يا4 تارزن متبحر و دو سنتور نواز معتبر و ... كافي نيست.
وي در پايان گفت: مشكل نوازندگي در ايران كه كشوري است كه مشكلات عمده تري دارد مثل ترافيك ، مسكن و تورم ، نبايد مسئله عجيب و پيچيده اي باشد. پا به پاي حل ديگر مشكلات ، اميدوارم مشكل موسيقي نيز حل شود.
نظر شما