در دانشگاه علم و صنعت ایران صورت گرفت؛

پردازش تصویر و ارائه اطلاعات کمی از قلب بیماران

پردازش تصویر و ارائه اطلاعات کمی از قلب بیماران

محققان در دانشگاه علم وصنعت موفق به پردازش تصویر و ارائه اطلاعات کمی از قلب بیماران شدند.

حمید بهنام، مجری طرح «پردازش تصاویر اکوکاردیوگرافی و کمی کردن عملکرد قلب» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پژوهش های اخیر خود در راستای ارائه اطلاعات کمی از عملکرد قلب بیماران گفت: کمی کردن فعالیت قلب با استفاده از تصاویر  «اکوکاردیوگرافی» انجام می گیرد. اکو کاردیوگرافی با کمک امواج ماورا صوت، قلب بیمار را به تصویر می کشد؛ اما این تصاویر تا حد زیادی با تجربه متخصص یا پزشک مورد تحلیل قرار گرفته و بیماری قلبی یک فرد تشخیص داده می شود.

وی اظهار داشت: برای تشخیص درست بیماری قلبی یک فرد لازم است اطلاعات کمی از قلب موجود باشد، از این رو ما موفق شدیم تا با استفاده از پردازش تصویر قلب بیمار با اکو کاردیوگرافی و استخراج اطلاعات کمی از آن در راستای تشخیص صحیح بیماری قلبی گام برداریم.

وی خاطر نشان کرد: در این طرح تلاش کردیم که نویزهای تصویر قلب را کاهش داده و در نهایت اطلاعات کمی را در مورد عملکرد قلب بیمار از تصاویر استخراج کنیم. این دستگاه با یک مبدل که بر روی قفسه سینه قرار می گیرد از روی بدن بیمار، قلب را به تصویر می کشد.

به گفته بهنام، این پردازش تصویر قلب، در قالب داده های آماری، منحنی، تصویر، عدد و ... در اختیار پزشک قرار می گیرد تا خطای تشخیص وضعیت قلب بیمار توسط پزشک کاهش یابد.

وی افزود: اطلاعات تغییرات بطن چپ قلب، عملکرد قلب، میزان پمپاژ خون به قلب و ... را می توان با این روش استخراج کرد. همچنین با توجه به اینکه قلب وظیفه دارد با پمپاژ، خون را به بافتهای قلب برساند، می توان با این روش، مشکلات کاهش حرکت یابی حرکتی بخشی از عضله قلبی را شناسایی کرده و در قالب داده هایی به پزشک ارائه داد.

وی افزود: به واسطه این اطلاعات که به پزشک ارائه می شود، تشخیص بیماری راحت تر می شود و امکان خطا در آن کاهش می یابد.

به گزارش مهر، این پژوهش با همکاری مرکز قلب شهید رجایی آغاز شده است و کماکان نیز ادامه دارد.

کد خبر 3021937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha