۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه:

هزینه احداث بزرگراه کربلا ۳ هزار میلیارد تومان است

هزینه احداث بزرگراه کربلا ۳ هزار میلیارد تومان است

کرمانشاه- مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: هزینه احداث بزرگراه کربلا ۳ هزار میلیارد تومان بوده که خارج از توان دولت است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله بهادری ظهر امروز چهارشنبه در جلسه ای که با حضور مسئولان و سرمایه گذاران ایتالیایی در شهرستان سنقر و کلیایی برگزار شد، به تشریح وضعیت راه های استان کرمانشاه پرداخت و گفت: این استان با ۱.۹ نفر میلیون جمعیت ۲.۶ جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده و مساحتی بالغ بر ۲۴ هزار و ۶۴۰ کیلومتر مربع دارد که ۵.۱ مساحت کل کشور است.

وی در ادامه مجموع کل راه های استان کرمانشاه شامل راه های شریانی، اصلی، ترانزیتی و روستایی را بالغ بر ۸ هزار و ۳۰۴ کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این مقدار  ۷۸۰ کیلومتر راه های شریانی، نزدیک به ۶۰۵ کیلومتر راه اصلی و ۴۵۷ کیلومتر راه های ترازنیتی بوده که ۳۳۰ کیلومتر به عنوان بزرگراه است.

بهادری همچنین به وجود ۵ هزار کیلومتر راه روستایی در استان اشاره کرد و گفت: از این مقدار ۳ هزار و ۲۱۳ کیلومتر راه روستایی آسفالیت و ما بقی راه روستایی شوسه بوده که ۳/۳ راه های روستایی کشور را به  خود اختصاص می دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: از نظر شاخص طول کل راه ها بدون در نظر گرفتن راه های روستایی در رده دهم کشوری، از نظر شاخص طول بزرگراه و آزاد راه در رده ۲۲، طول راه های شریانی در رده ۱۸ و از نظر شاخص طول راه های روستایی در رده ۱۴ کشوری قرار داریم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مقایسه ای بین شاخص های کشوری و استانی داشته باشیم متوسط افزایش سالیانه طول کل راه ها در کشور چیزی حدود ۶۵ کیلومتر و در استان کرمانشاه  ۷۲ کیلومتر است که ۸ کیلومتر نسبت به میانگین کشوری افزایش داریم.

بهادری گفت: در بحث مقدار متوسط سالانه افزوده شده به طول بزرگراه ها و آزاد راه های تحت حوزه استحفاظی نیز میانگین کشوری ۷۵ کیلومتر است که در استان ۱۴ کیلومتر بوده که ۴۲ کیلومتر کمتر از میانگین کشوری است..

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: شاخص سالیانه آزاد راه و بزرگراه در کشور ۱۴ و در استان ۲/۷ کیلومتر است که ۱۱/۳ دهم نسبت به کشور از این نظر عقب هستیم.

رفع ۱۹ نقطه حادثه خیز استان در سال

بهادری میانگین رفع نقاط حادثه خیز در استان های کشور طی سال را ۲۸ نقطه عوان کرد و افزود: این آمار در استان ۱۹ نقطه است که از این نظر نیز ۹ شاخص نسبت به میانگین کشوری عقب تر هستیم.

وی یادآور شد: افزایش سالانه طول راه های روستایی به صورت میانگین در کشور ۱۲۳ کیلومتر است که در استان کرمانشاه ۲۲۶ کیلومتر بوده که ۱۰۳ کیلومتر نسبت به میانگین کشوری بیشتر هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ازاد راه کربلا اشاره کرد و اظهار داشت: این ازاد راه از دو قطعه تشکیل شده که قطعه اول به طول ۲۱۵ کیلومتر و قطعه دوم ۱۹۳ کیلومتر بوده که در مجموعا چیزی حدود ۴۰۰ کلیومتر است.

 بهادری عدد ترافیکی این بزرگراه به صورت روزانه را چیزی بین ۱۹ هزار تا ۲۰ هزار عنوان کرد و افزود: نزدیک ۱۷ تا ۲۰ درصد این رقم را خودروهای سنگین تشکیل می دهند و مابقی خودروهای سبک  است که در ایام خاص و تعطیلات نوروز و سفرهای تابستانی عدد ترافیکی آن بین ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار بوده که به نوعی اهمیت، ضرورت و توجیه اقتصادی پروژه را نشان می دهد.

هزینه احداث بزرگراه کربلا خارج از توان دولت است

 وی هزینه احداث این پروژه با ۳ هزار میلیون تومان را خارج از توان دولت دانست و گفت: دولت به دنبال این است که با جذب سرمایه گذار این پروژه را به سرانجام برساند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ادامه داد: باتوجه به تلاش های وزارت راه و شهرسازی و مسئولان ارشد استانی و نمایندگان مردم در مجلس سرمایه گذاری برای پروژه حاضر شد، اما به دلایلی مختلفی به سرانجام نرسید و نتوانستیم شاهد آغاز عملیات این پروژه در سنوات گذشته باشیم.

بهادری گفت: اما امروز با پیگیری های صورت گرفته سرمایه گذاران ایتالیایی که امروز در خدمت آنها هستیم برای پذیرش پروژه به استان آمده و امیدوار هستیم مضوضع پروژه بزرگراه کربلا را با آنها نهایی کنیم.

وی افزود: این سرمایه گذاران امروز از محل دفتر کاری که قرار است در آنجا مستقر شده و نیز تجهیز کارگاه بازدید داشتند و امیدواریم بتوانیم با حضور آنان شاهد اجرایی شدن این پروژه عظیم و استراتژیک باشیم.

کد خبر 3029734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha