۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷

رئیس اتحادیه ناشران در گفتگو با مهر:

برخی اهالی قلم، خود در دانلود غیرقانونی کتاب پیشگام‌اند!

برخی اهالی قلم، خود در دانلود غیرقانونی کتاب پیشگام‌اند!

رئیس اتحادیه ناشران گفت: بارها در فضای مجازی دیده‌ام که برخی از اهل قلم نسخه دیجیتال کتاب‌ها را منتشر کرده‌اند، بدون توجه به اینکه با این کار حقوق مولف و ناشر پایمال می‌شود.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره هماهنگی‌های انجام شده با مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد جهت رصد و برخورد قانونی با سایت‌هایی که فایل دیجیتال کتاب‌های ناشران را به صورت غیرقانونی منتشر می‌کنند، گفت: ما به همکارانمان در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام کرده‌ایم که چنانچه مواردی از این قبیل را سراغ و یا اطلاع دارند که کتاب‌هایشان در برخی سایت‌ها منتشر می‌شود، آنها را به ما منتقل کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام اینکه این اتحادیه فهرست سایت‌های یادشده را برای برخوردهای قانونی به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و از این طریق به مرکز رسانه‌های دیجیتال این وزارتخانه اعلام می‌کند، تاکید کرد: متاسفانه ما در فضای مجازی شاهد این اتفاقات هستیم؛ ما حتی در صفحات تلگرام و کانال‌های مختلف می‌بینیم که کسانی که به نظر می‌رسد باید دغدغه بیشتری در این رابطه داشته باشند، به راحتی حقوق مولفان و ناشران را زیر پا می‌گذارند.

آموزگار در توضیح بیشتر در این رابطه افزود: من بارها مشاهده کرده‌ام که در این صفحات مجازی وقتی کسی مثلاً سوال می‌کند که کدام یک از دوستان پی دی افِ فلان کتاب از فلان نویسنده را دارد، بلافاصله چندین نفر اعلام آمادگی می‌کنند برای انتشار عمومی فایل مربوطه و این کار را انجام می‌دهند، غافل از اینکه با این کار حقوق ناشر و مولف و پدیدآورنده اصلی آن اثر از بین می‌رود. شاید هم عامدانه این کار را انجام می‌دهند!

وی ادامه داد: برای ما جالب و البته مایه تاسف است که برخی از خودِ اهل قلم چندان توجهی به حفظ و حراست از این حقوق ندارند. اساساً یکی از دلایلی که ما در اتحادیه ناشران با توسعه نشر مجازی در شرایط کنونی و در حالی که ساز و کار مشخصی در این رابطه وجود ندارد، موافقت نمی‌کردیم و بعضاً هم متهم می‌شدیم به اینکه مطابق روز فکر نمی‌کنیم، دقیقاً همین مسئله است که وقتی در حوزه کتاب کاغذی حقوق مولف رعایت نمی‌شود، به طریق اولی بسیار دشوار خواهد بود که شما حریمی را برای صیانت از این حقوق در فضای مجازی ایجاد کنید.

کد خبر 3031165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha