۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲

مهر گزارش می‌دهد؛

یکه تازی بیماری‌های قلبی در خراسان جنوبی

یکه تازی بیماری‌های قلبی در خراسان جنوبی

بیرجند- بیماری‌های قلبی و عروقی نخستین عامل مرگ‌ومیر در استان خراسان جنوبی است و این زنگ خطر زمانی بلندتر نواخته می‌شود که سکته‌های قلبی در سنین پایین در استان روند افزایشی پیدا کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: خط سبزی که روی زمین کشیده‌اند راهنمای بیماران به بخش قلب است خط سبز را برای رسیدن به بخش بیماری های قلبی دنبال می‌کنم. صدای ناله یک زن مسیرم را کج کرد، اینجا چند نفر سعی می‌کنند تا از پشت شیشه‌های مات چیزی را ببینند.

زن میان‌سالی بی‌آنکه به اشک های صورتش توجهی کند زیر لب دعا می‌خواند گویی زمان ایستاده است و دقیقه‌ها از کارافتاده‌اند. پدر صبوری می‌کرد اما معلوم است که بی‌تاب تر از همه اعضای خانواده چشم‌به‌در اتاق بسته است همین که پزشک از اتاق بیرون آمد همه دوره‌اش کردند.

مادر اولین کسی بود که با گریه پرسید حالش خوب می‌شود؟ پزشک در پاسخ فقط سرش را تکان می‌دهد و خط سبز راهرو را به سمت بخش در پیش می‌گیرد و تنها پاسخی که به گوش مادر می‌رسد صدای ممتد دستگاهی است که خبر از مرگ جوانش می‌دهد و ایست، پایان زندگی جوان.

با خاطره این مرگ به سمت بخش بیماران قلب پا می‌گذارم، اینجا از هر سنی مریض وجود دارد، یعنی هر کدام از این جوانان، کودکان و پیرترهایی که بیماری قلب دارند در معرض خطر هستند؟

ایست قلبی چقدر جان این افراد را تهدید می‌کند اصلاً خودشان بیماری‌شان را شناخته‌اند؟ با مرد ۳۵ ساله‌ای که روی تخت دراز کشیده از بیماری‌اش صحبت می‌کنم شاید پاسخی برای سؤالاتم پیدا کنم.

شما که هنوز سنی ندارید؟ چرا بیماری قلبی گرفتید؟ خود را محمد خسروی معرفی می‌کند و می‌گوید: خودم هم درست نمی‌دانم پزشکان می‌گویند چاقی، استرس، اضافه‌وزن همه سبب بیماری قلبی می‌شود، البته پدرم هم بیماری داشت به همین خطر ابتلای بیماری در ما هم وجود داشته که باید خیلی مواظبت می‌کردیم اما می‌بینید که من اضافه‌وزن دارم ...

تخت آن‌طرف‌تر مرد میان‌سالی که ۵۰ سال هم بیشتر سن ندارد کنار تخت ایستاده و سرپایش تمام خیس عرق است به‌زور ماسک اکسیژنی که جلوی دهانش است نفس می‌کشد، صدای خس‌خس سینه‌اش نمی‌گذارد که متوجه حرف‌هایش شوم.

همسرش به میان گفتگویمان می‌آید و می‌گوید: سیگار خانم، از اول زندگی هر چه به او می‌گفتم این سیگار آخر زندگی‌ات رو می‌گیرد به گوشش نرفت همش فکر می‌کرد برای خودم می‌گویم و این هم آخرش...

الآن چندساله این سیگار ریه‌هایش را داغون کرده، هر دفعه که از بیمارستان مرخص می‌شد تا چند روز سیگار رو کنار می‌گذاشت اما باز می‌رفت سراغش تا این شد آخرش، بعد از یک هفته که در بخش داخلی بستری بود حالا دکترا تشخیص دادن مشکل از قلب است، حالا دیگر سیگار نه ریه‌ای برایش گذاشته و نه قلبی ...

عامل ۳۰ درصد مرگ‌ها در خراسان جنوبی بیماری های قلبی

در حال حاضر بیماری های قلبی- عروقی نخستین عامل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌رود. موضوع وقتی بیشتر جای نگرانی دارد که نزدیک به ۴۰ درصد علت فوت جوانان در کشور به دلیل بیماری های قلبی- عروقی بوده که این آمار به‌سرعت در حال افزایش است.

آمارها نشان می‌دهد ۲۲ درصد علت بیماری های قلبی، کم تحرکی در زنان و مردان است.

خراسان جنوبی نیز به‌عنوان یکی از استان های با شیوع بالا بیماری های قلبی و عروقی محسوب شده و بیماری های قلبی و عروقی عامل ۳۰ درصد مرگ های استان شناخته شده است.

هرچند شایع‌ترین ردهٔ سنی در بیماران که در اثر بیماری‌های قلب فوت کرده‌اند ۶۵ تا ۷۰ سال است، اما در سال های اخیر به دلیل سبک نادرست زندگی و الگوهای نامناسب غذایی سال‌به‌سال بر تعداد جوانان مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی افزوده می‌شود.

مصرف فست فودها عامل بالا رفتن فاکتورهای خطر بیماری های قلبی

کارشناس ارشد تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند افزایشی بیماری های قلبی و عروقی در جامعه اظهار کرد: یکی از دلایل افزایش این بیماری‌ها نوع تغذیه بوده که متأسفانه امروز تغذیه بسیاری از افراد تغذیه نادرست و نامناسب است.

سوری راغبی با بیان اینکه استفاده از غذاهای آماده، فست فودها و محصولات دارای مواد نگه‌دارنده سبب بالا رفتن فاکتورهای خطر بیماری های قلبی می‌شود، بیان کرد: از طرفی زندگی پر از استرس و هیجان در کنار کم تحرکی خطر بیماری‌ها بخصوص بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

وی، سابقه ابتلا به بیماری های قلبی در خانواده را یکی دیگر از عوامل بروز بیماری های قلبی دانست و گفت: پژوهش‌ها نشان داده که اگر در خانواده‌ای پدر خانواده در سن ۷۰ سالگی دچار عارضه قلبی شده، فرزندان او در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی بیشتر در معرض این بیماری هستند و این افراد باید تلاش کنند که فاکتورهای خطر را به حداقل برسانند.

کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: علاوه بر این مصرف دخانیات از جمله سیگار خود به‌نوعی ریسک بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

راغبی با بیان اینکه رژیم غذایی پرکالری در کنار زندگی کم تحرک سبب بروز چاقی و به‌خصوص چاقی های شکمی می‌شود، بیان داشت: چاقی‌ها فاکتور بسیاری از بیماری‌ها به‌خصوص بیماری های قلبی است.

وی توصیه‌های تغذیه‌ای نیز برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی داشته و می‌گوید: مصرف سبزیجات و میوه‌ها باید در رژیم غذایی پر رنگ دیده شوند چراکه حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و بدن را در برابر بیماری‌ها مراقبت می‌کند.

لبنیات پرچرب مصرف نکنیم

کارشناس ارشد تغذیه اضافه کرد: میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر بوده که بدن را در برابر رسوب کلسترول محافظت می‌کند.

راغبی همچنین تاکید کرد: باوجود اینکه لبنیات خود سرشار کلسیم است اما باید توجه داشت که لبنیات پرچرب به دلیل اینکه منشأ حیوانی دارند دارای کلسترول بوده و این خود یکی از فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است.

وی، همچنین استفاده از روغن های نامناسب از جمله جامد نباتی و مصرف نمک زیاد را یکی دیگر از عادت های بد غذایی عنوان کرد و افزود: مصرف روغن‌ها به دلیل رسوبی‌هایی که در داخل بدن دارند می‌توانند سبب ایجاد پلاک های آرترواسکلروز و بروز بیماری می‌شوند.

کارشناس ارشد تغذیه البته این نکته را نیز یادآور می‌شود که باید از همان دوران بعد از دوسالگی رژیم غذایی مناسب را به کودکان آموزش داد

رئیس مرکز آتروسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، بیمارهای قلبی و عروقی را شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: سکته‌های قلبی و سکته‌های مغزی نیز مهم‌ترین بیماری های قلبی و عروقی در استان محسوب می‌شوند.

طوبی کاظمی با بیان اینکه بیشترین سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ۴۵ تا ۶۰ سال است، بیان کرد: با توجه به اینکه امید به زندگی افزایش‌یافته و تعداد سالمندان در استان نیز بیشتر شده است میانگین سن ابتلا به این بیماری‌ها کاهش پیدا نکرده است اما نسبت به گذشته افراد بیشتری در سن پایین به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه تغییر شیوه زندگی مهم‌ترین فاکتور خطر بیماری های قلبی و عروقی محسوب می‌شوند، عنوان داشت: کم تحرکی، زندگی ماشینی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف کم سبزیجات، میوه‌جات و حبوبات، استرس، چاقی، اضافه‌وزن و سیگار از دیگر فاکتورهای خطر بیماری های قلبی هستند.

رئیس مرکز آتروسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به دلایل افزایش بیماری های قلبی و عروقی در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه فاکتورهای خطر بیماری های قلبی و عروقی افزایش‌یافته در استان ما نیز تغییر شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی، کم فعالیتی و رژیم غذایی نامناسب سبب افزایش این بیماری‌ها شده است.

سکته‌های قلبی در خراسان جنوبی همچنان در حال افزایش است

رئیس مرکز تحقیقات آتروسکلروز و عروق کرونر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان داشت: همچنان سکته‌های قلبی در خراسان جنوبی در حال افزایش است اما خوشبختانه در حال حاضر امکانات زدن بالون در مرحله اولیه در بیمارستان راداریم.

کاظمی، سکته قلبی، سکته مغزی و آمبولی ریه را به ترتیب شایع‌ترین حوادث عروقی منجر به مرگ عنوان کرد و گفت: در بیماری آمبولی ریه، خون در سیاهرگ‌های پا یا دست لخته شده و به سمت قلب حرکت کرده و وارد ریه می‌شود که این سبب تنگی نفس شدید و درنهایت مرگ می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروق قابل‌پیشگیری است، به‌شرطی که تغییراتی در شیوه زندگی به‌ویژه در دوران کودکی آغاز شود وی با بیان اینکه در صورت کنترل عوامل خطر اصلی شامل دخانیات، الگوی تغذیه ناسالم و کم تحرکی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلب و سکته مغزی قابل‌پیشگیری هستند، افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروق قابل‌پیشگیری است، به‌شرطی که تغییراتی در شیوه زندگی به‌ویژه در دوران کودکی آغاز شود.

کاظمی افزایش سن، عوامل ژنتیکی و جنسیت را از جمله عوامل غیرقابل‌کنترل بیماری برشمرد و افزود: فشارخون بالا، اختلال چربی خون، دیابت، رژیم غذایی ناسالم، کشیدن سیگار، کم تحرکی، چاقی و استرس از جمله عوامل قابل‌کنترل و پیشگیری است.

کاظمی اضافه کرد: کلید پیشگیری از بیماری های قلبی به‌طور خلاصه این است که فعال و شاداب باشید، غذای سالم مصرف کنید، آب سالم بهترین نوشیدنی است، غذایتان بسیار کم چرب باشد، نمک سر سفره را حذف کنید، از نوشابه استفاده نکنید و سالی یک‌بار برای کنترل فشارخون، قند و چربی خون مراجعه کنید.

وی در ارتباط با امکانات درمانی برای بیماران قلبی و عروقی نیز گفت: با توجه به امکاناتی که در بخش قلب و جراحی قلب در مرکز استان وجود دارد تقریباً تمام اعمال تشخیص و درمانی در زمینه بیماری های قلبی و عروقی در استان قابل انجام است.

 واقعیت آن است که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات قلبی ـ عروقی که می‌تواند به سکته قلبی منجر شود، قابل‌کنترل و پیشگیری بوده و با تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم، می‌شود از خطر بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.

 

کد خبر 3033784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha