جواد شمقدري، مشاور هنري رييس جمهور و يكي از اعضاي هيات داوري دومين جشنواره فيلم دانشجويي، با بيان مطلب فوق افزود : در بخش داستاني اين جشنواره آثار به دوبخش كوتاه و نيمه بلند تقسيم مي شود . در بخش كوتاه آثار از خلاقيت بيشتري برخوردار بودند و شايد بتوان آنها را آثار قابل قبولي دانست . و لي در بخش نيمه بلند آثار شاخص خيلي محدود بود و نگاه خلاقانه اي در آن ديده نمي شد .
وي ادامه داد : البته بيشترين وجه غالب بر اين آثار الگو برداري از سينماي غرب بود و كمتر نگاه خلاقانه ويا نگاهي كه برخاسته از فرهنگ و باورهاي اين مرز و بوم ديده مي شد . ايده ها خلاقيت دروني نداشته و از روي عادت و براي شركت در جشنواره و يا يك پايان نامه دانشجويي تلقي مي شد .
شمقدري يكي از دلايل كمبود آثار شاخص در بين دانشجويان را نبود تجربه كافي و محدوديت در شناخت حوزه هاي اجتماعي و حتي رندگي دانست و گفت : دانشجويان ما در حال حاضر در كسب تجربه در زندگي روزمره محدود عمل مي كنند و بيشتر از روي تكليف آموزشي به ساخت يك فيلم مبادرت مي ورزند .
وي سيستم هاي آموزشي دانشجويي در زمينه هنر را خالي از اشكال ندانست و افزود: فرم و سيستم آموزشي ، سيستمي است كه ساليان سال دنبال مي شود . واحد هاي درسي در كنار چيده شده است كه از روي عادت و دنباله دار گذرانده مي شودند . در صورتي كه حتي در طول سالها بخش تجربه اندوزي و عملي ماجرا هيچ تغييري نكرده است . در صورتي كه در حال حاضر بايد سيستم آموزشي همراه با سر صحنه بودن و تجربه آموختن عملي همراه شود . اما در شرايط فعلي دانش فني يك دانشجو بيشتر از تجربه اوست . در صورتي كه دانش همراه با خلاقيت در عمل همزمان مي تواند شكل و فرم بهتري را توليد كند .
اين كارگردان سينما آثار ارائه شده ار دانشگده صدا و سيما را موفق تر از ديگر آثار مي داند و معتقد است : آثاري كه از دانشگده صدا و سيما ارائه شده است در ساختار و تركيب موفق تر بوده است .و فكر مي كنم اين دانشجويان با كسب تجربه بيشتر در اين زمينه مي توانند به توانايي هاي بيشتري دست يابند . وي در ادامه بيان كرد: در صورتي كه دانشجويان مستعد درست هدايت شوند و آسيب ها به آنها تذكر داده مي شود فكر مي كنم 50 درصد از اين دانشجويان كه در اين دوره از جشنواره آثار شاخصي داشته اند وارد بازار حرفه اي شوند . ودر آينده بتواند آينده ساز باشند اما اگر رها شوند و در مسيرههاي انحرافي و اسيب پذير قرار گيرند مي توانند به راحتي فراموش شوند و آسيب ببينند .
شمقدري يكي از راههاي توجه به آثار دانشجويي را حمايت سازمان صدا و سيما در امر توليد پخش اين آثار دانست و خاطر نشان كرد : من بعد از ديدن اين آثار مي خواستم با ضرغامي مديريت سازمان صداو سيما درباره لزوم برنامه سازي اين قشر موفق جامعه تاكيد كنم . من فكر مي كنم مي توان اين حركت را از نمايش جلسات پايان نامه اين دانشجويان شروع كرد . اين امر مي تواند دلگرمي براي عزيزان و آينده سازان كشور باشد .
وي با تاكيد بر استفاده از فن آوري ديجيتالي در توليد آثار و استفاده از فرمت جديد سينما براي دانشجويان ، عنوان كرد: ما بايد دانشجويان را از نگه داشتن در يك فرمت خاص در بخش توليد فيلم دور كنيم زيرا اين امر مي تواند باعث مرگ سينماي شود . ما بايد با دستيابي به فن آوري ديجيتالي سينما كه هم اكنون در سينماي هاليوود موفق است ، اين جوانان فيلمساز را از فضاي فيلم هاي آپارتماني جدا كنيم . و آنها را مجبور به استفاده از خلاقيت هاي روز كنيم . جلوه هاي كامپيوتري را بايد در عرصه اين فيلمسازان وارد كنيم و فضاي جديدي را توسط انقلاب ديجيتالي شكل دهيم . اما متاسفانه من در اين آثار خيلي فرم هاي جديد كمتر ديدم . اميدوارم مسئولين به اين نكته بسار توجه كنند .
نظر شما