۳۰ مهر ۱۳۸۲، ۱۰:۲۳

پديده كمبود نوازندگان در ايران (7)

كيوان ساكت: نوازندگان كم مايه ، ذوق مردم را به بازي گرفته اند

كيوان ساكت: نوازندگان كم مايه ، ذوق مردم را به بازي گرفته اند

نوازندگان كم مايه ، ذوق مردم را به بازي گرفته اند و ساده پسندي را رواج داده اند.

" كيوان ساكت" نوازنده تار و سه تار در گفت و گوبا خبرنگار هنري " مهر "ضمن بيان اين مطلب افزود: در ايران كارعلمي در زمينه هنر ي با اقبال زيادي مواجه نمي شود و ساده پسندي در موسيقي ايران تبديل به يك عادت شده است و اين به ارتقا موسيقي لطمه مي زند.

وي ادامه داد:  متاسفانه بهاي لازم به تكنيك در نوازندگي هيچ يك از سازها داده  نمي شود . درست است كه علاقه مندان به موسيقي نسبت به سال هاي گذشته بسيار بيشتر شده اند ، اما نوازندگي در ايران از كيفيت و رشد بالايي برخوردار نشده است.

 ساكت در مورد دلايل اين اتفاق گفت: جايگاه تكنيك در تمرين و ممارست بسيار است  و نياز به پي گيري ، تمرين و تفكر دارد و متاسفانه اين تفكر در ايران جا نيافتاده است . تكنيك در نوازندگي يعني مجموع قابليت هاي فيزيكي و روحي يك نوازنده براي اجراي يك اثر موسيقايي كه اين جز با نواختن اتودهاي موسيقي و تمرين كردن بسيار حاصل نمي شود.

وي درپايان در مورد آموزش موسيقي در ايران گفت: به هر صورت با رشد روز افزون علاقه مندان به موسيقي، اساتيد آنقدري كه بايد ، با دانش ، تكنيك و توانايي نيستند. امروزه اغلب افرادي كه به تدريس موسيقي در ايران مشغول هستند، از دانش كافي بهره منده نيستند. اين مشكل به نوع تفكر در نوازندگي در ايران بر مي گردد، چون كار جدي، اصولي و سيستماتيك همراه با تكنيك قوي را قبول ندارند و در واقع مردود مي شمارند. اين انديشه بايد در ايران رشد پيدا كند و با قدرت و توانايي بيشتري دنبال شود تا پديده "تكنيك" از جايگاه محكمي برخوردار شود.

 

کد خبر 31688

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha