به گزارش خبرنگار "مهر"، مهرداد راياني مخصوص، نمايشنامه نويس و رئيس كانون نمايشنامه نويسان مقاومت، درگفت وگو با ستاد خبري سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت با بيان مطلب فوق اظهار داشت: اگر به تاريخ كشورمان نگاهي اجمالي داشته باشيم مي بينيم كه برگزاري سمينار، ميزگرد و انجام پژوهش زياد جدي گرفته نمي شد، ولي درطي دو سال اخير عموم نهادها و مراكز به سمت پژوهش و فعاليت در حوزه مباني نظري گرايش پيدا كرده اند.
مهرداد راياني مخصوص افزود: از همين رو شاهديم كه هفته پژوهش دركشور از حالت نمادين آن خارج شده و مراكز مختلف فرهنگي و هنري در آن فعال هستند.
مدير پژوهشي و انتشارات مركز هنرهاي نمايشي، درباره اينكه نقش پژوهش در تئاتر مقاومت چه مي باشد؟ اذعان داشت : در كشورمان با پديده اي مواجه بوديم كه تمام مردم هشت سال درگير آن بودند و هنرمندان نتيجه تحليلها و قضاوت هاي خود را از اين وافعه به شيوه مستقيم گويي و غير مستقيم گويي ارائه داده اند. در بحث مستقيم گويي هنرمندان بايد آئينه تمام نمايي از 8 سال دفاع مقدس كشورمان باشند. در بحث غير مستقيم گويي نيز به پژوهش هاي بنيادين نياز داريم تا هنرمنان (اعم از نويسندگان، كارگردانان، بازيگران و.. ) بتوانند اين واقعه را بر اساس يافته هاي پژوهشها به تصوير بكشند.
وي اضافه كرد: از جنگ تحميلي ميهنمان هجده سال مي گذرد و امروز جواناني دركشور داريم كه اين واقعه را نديده و حس نكرده اند و با پژوهش مي توان واقعيت ها را در صحنه تئاتر انعكاس داد.
وي ايران ادامه داد: در دنيا ما شاهد اين هستيم كه درخصوص جنگ جهاني اول و دوم يا بمباران هيروشيما يا... هنوز فيلم و تئاتر توليد مي شود و ما واقعه مهمي چون جنگ تحميلي در كشورمان رخ داده نبايد بي تفاوت از ان بگذريم.
وي درباره نقش پژوهش اظهار داشت: اگر بخواهيم درحوزه تئاتر مقاومت فعاليت كنيم بايد تمام ابعاد دفاع مقدسمان را بشناسيم. مثلا يك نمايشنامه نويس براي نگارش نمايشنامه در اين حوزه بايد با ويژگيهاي كلامي، تاكيدها، تكه كلامها و... رزمندگان اشنا باشند و اين امر صرفا با پژوهش ميسر مي شود.
شايان ذكر است كه سومين همايش پژوهشي تئاتر مقاومت اول خرداد ماه در سالن شهيد آويني دانشگاه تهران از سوي انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برگزار خواهدشد.
نظر شما