حميد جندقي، عضو هيات مديره انجمن نمايش مشهد، در گفتگو با خبرگزاري "مهر" در مشهد با بيان مطلب فوق افزود: "به عقيده من تا متن خوبي نباشد عملا نمي توان كارگرداني يا بازي خوبي ارائه داد و مي توان گفت به نوعي باقي عوامل به متن بستگي دارد."
وي ادامه داد: "يك متن خوب ريشه از مسائل، مشكلات و معضلات اجتماعي مي گيرد و تنها نويسندگاني مي توانند در اين امر موفق باشند كه شناخت خوب و جامعي از جامعه داشته و توانايي پرداخت و پرورش موضوع را نيز دارا باشند. البته نمي توان از قدرت نفوذ بازيگر در ارائه كار مطلوبتر چشم پوشيد و به نظر مي رسد تفكر بازيگري تا حد زيادي مي تواند بر تفكر غالب در كار تاثير بگذارد."
مدرس كلاسهاي بازيگري انجمن نمايش مشهد طنز در تئاتر را راحترين كار دانست و اظهار داشت: "نوك پيكان طنز تيز است و با ريشخندي كه در پسزمينه تفكر نويسنده وجود دارد مي توان به راحتي حرف زد. البته مساله ناخوشايندي نيز در طنز هست و آن اينكه اغلب انتظار دارند طنز بخنداند كه توقع نابجايي است."
اين كارگردان تئاتر در ادامه به ركود نمايش هاي تخت حوضي اشاره كرد و گفت: "متاسفانه امروز طوري به اين دسته از نمايش ها نگاه مي شود كه آن را كار نحيفي مي دانند و يك اثر هنري به شمار نمي آورند. اين نوع تئاتر يك نمايش اصيل ايراني است و از پشتوانه مردمي برخوردار است. به طور كلي مي توان گفت بسياري از اساتيد فن بازيگري روزي از همين نمايش ها و پيش پرده خواني ها شروع كرده اند."
جندقي در خاتمه با بيان اين مطلب كه مضامين آميخته به شعار در اغلب تئاترهاي جشنواره اي به چشم مي خورد اضافه كرد: "توجه بيش از حد برخي از اهالي تئاتر براي راهيابي به جشنواره هاي سراسري مانع از ارتباطي ساده و صادقانه با تماشاچي شده، به گونه اي كه شخصيت هاي نمايش دچار نوعي اغراق مي شوند."
تا متن خوبي نباشد عملا نميتوان كارگرداني يا بازي خوبي ارائه داد و براي رسيدن به موفقيت در تئاتر در درجه اول بايد به دنبال متن خوب بود.
کد خبر 321543
نظر شما