۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۲:۵۸

هفتمين جشنواره توليدات راديويي ـ 3 / كارگردان برنامه‌هاي نمايشي راديو در گفتگو با مهر:

كيفيت فني نمايشنامه‌هاي راديويي ما پائين‌تر از نمونه‌هاي خارجي نيست

كيفيت فني نمايشنامه‌هاي راديويي ما پائين‌تر از نمونه‌هاي خارجي نيست

سيستم هاي فني اداره كل نمايش راديو براي 40 سال پيش است، اما ما به لحاظ آگاهي و رشد تكنيك در نمايشنامه‌هاي راديويي كمتر از راديوهاي خارجي نيستيم و حتي در بسياري مواقع جلوتر از آنها هم هستيم.

صدرالدين شجره، كارگردان برنامه هاي نمايشي و كارشناس و مجري راديو، در گفتگو با خبرگزاري "مهر" درباره برگزاري دوره هاي گذشته جشنواره راديويي گفت: "من كاري به جشنواره نفرستادم، اما شكل برگزاري به اين روال براي برنامه سازاني مثل من كه ديگر دوران تشويق و ترغيب را پشت سر گذاشته ايم، كاربردي نخواهد داشت كه حالا بخواهيم با يك يا دو سكه تشويق بشويم. به نظر من در اين جشنواره افرادي مثل من و كساني كه سابقه فعاليت شان زير پنج سال است نبايد شركت كنند، بلكه جشنواره بايد براي كساني باشد كه دوره خاصي را در راديو طي كرده اند و اين تشويق مي تواند در كارشان موثر باشد تا بتوانند آثار بهتري توليد كنند."

وي در ادامه افزود: "اگر در دوره هاي قبل هم من اثري را معرفي كردم صرفاً به خاطر بازيگران و عوامل آن كار بوده، چرا كه آنها نمي توانند معرف خودشان باشند. البته امسال هم به خاطر تعدادي از عوامل كاري در بخش مسابقه شركت داده بودم، ولي به دليل زمان بالايي كه داشت، حذف شد؛ چون با زمان استانداردي كه مسئولان جشنواره در نظر داشتند همخواني نداشت."

شجره كه كارگرداني نمايش راديويي "رنگين كمان" را بر عهده داشته در ارتباط با داوري جشنواره توليدات راديويي افزود: "من داوري هاي اخير را صاحب صلاحيت نديدم. از سوي ديگر داوران وقتي جايزه اي را به برنامه ساز اهدا مي كنند، حتي اگر سال بعد كار برنامه ساز خوب باشد او را انتخاب نمي كنند. البته در مورد افرادي چون آقاي مهاجر لاجرم بايد او را انتخاب كنند، چرا كه از بهترين هاي راديو است. من احساس مي كنم قانون نانوشته اي در اين ارتباط در جشنواره و در ذهن داوران ثبت شده است."

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ساختار برنامه راديوهاي خارجي به لحاظ تجهيزات با ما قابل قياس است يا نه؟ گفت: "به لحاظ تجهيزات نمي توان قياس كرد. به عنوان نمونه در اداره كل نمايش راديو هنوز سيستم هاي فني براي 40 سال پيش است. تنها استوديوهاي ميدان ارگ داراي ويژگي هاي خوبي است. مابقي سيستم ها و امكانات دستگاهها به درد موزه مي خورد. البته ما به لحاظ آگاهي و رشد تكنيك در نمايشنامه هاي راديويي عقب تر از راديوهاي خارجي نيستيم، حتي در بسياري مواقع جلوتر از آنها هم هستيم. اگر ما نمي توانيم در مقابل آنها عرض اندام كنيم به دليل اين است كه نگاه آنها به پديده نمايش متفاوت است."

وي درباره اينكه حضور برنامه هاي راديويي از 36 كشور دنيا در اين دوره از جشنواره تا چه حد به تعامل رسانه اي كمك مي كند، توضيح داد: "ما زماني مي توانيم از برنامه هاي آنها استفاده كنيم كه تسلط زيادي به زبان داشته باشيم، آن هم نه فقط به اندازه ارتباط، بلكه به صورت تخصصي وارد باشيم. از سوي ديگر اين تعامل در چند روز جشنواره به وجود نمي آيد، قطعاً بايد بعد از جشنواره هم اين ارتباط و رفت و آمد دو طرفه وجود داشته باشد، چرا كه وقتي ارتباط نباشد، مسلماً از يكديگر بي خبر هستيم."

شجره در ادامه اشاره كرد: "من به خاطر دارم زماني در مراكز استان ها برنامه هاي برتر در قالب CD در اختيار برنامه سازان قرار مي گرفت، ولي اطلاعي ندارم كه اين كار الان هم انجام مي شود يا نه. ولي اگر اين كار را انجام دهند، مسلماً به نفع برنامه سازان مي شود."

کد خبر 324960

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha