۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۵:۱۹

/ گزارش مهر از نمايشگاه آثار نقاشي محسن وزيري مقدم /

وزيري مقدم راه ورود به عرصه هنر را به نسل‌هاي آينده نشان داد

وزيري مقدم راه ورود به عرصه هنر را به نسل‌هاي آينده نشان داد

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و هنر : بهجت صدر، سهراب سپهري و محسن وزيري مقدم از نسلي بودند كه با دميدن در كالبد هنر راه ورود به عرصه هنر معاصر را براي نسل‌هاي بعدي گشودند.

 اينجا گالري دي است. يكي از معدود گالري هاي تهران كه توانسته قدم هايي در جهت تقويت و اعتلاي هنر بردارد. اتاق هاي اين گالري هر كدام عنواني خاص دارند. در ميان دالان هاي تو در تو كه به شكل معمول به نمايش آثار هنري نقاشان، مجسمه سازان و ... اختصاص دارد، دو اتاق به چشم مي خورند كه "باسمه" و "تاريكخانه" نام گرفته اند. 

به گزارش خبرگزاري "مهر"، در هر يك از اين اتاق ها، آثار چاپ سنگي و نقاشي هاي پشت شيشه به معرض نمايش عموم گذاشته شده است. آثاري كه با اندكي دقت در آنها مي توان به قدمت و ارزش هنري شان پي برد. گالري دي به مدت يك هفته ميزبان آثار نقاشي هاي محسن وزيري مقدم بود. وزيري مقدم يكي از پيشكسوتان عرصه هنرهاي تجسمي است كه با ورود خود به اين عرصه از ساليان پيش توانست مولد موج نويي در حيطه هنر باشد. كتاب هايي كه اين هنرمند از پل كله ترجمه كرد و در معرض ديد مخاطبان و هنردوستان گذاشت و آثاري كه چه در بدو ورود به دانشكده هنرهاي زيباي تهران و چه بعد از آن از خود به يادگار گذاشت، تماما نقطه هاي عطف درخشاني در كارنامه هنري او محسوب مي شوند.

وزيري مقدم يكي از آن هنرمنداني بود كه به واسطه در ارتباط بودن با هنر اروپا توانست با مسائل روز و اساسا ديدگاههاي هنري هنرمندان اروپايي آشنا شود. وي با تدريس خود در دانشكده هنرهاي زيباي تهران اين مسائل را به دانشجويان انتقال داد و آنها را با هنر معاصر آشنا كرد. در دهه هاي چهل و پنجاه، موج نويي از نقاشان در ايران پديد آمد؛ نقاشاني كه توانستند با بكارگيري بجا از سبك ها و تكنيك هاي معمول آن زمان، تحول گسترده اي در هنر معاصر ايران پديد آورند. بهجت صدر، سهراب سپهري و محسن وزيري مقدم محصول اين نسل بودند كه با نفس خود توانستند روح تازه اي به كالبد هنر بدمند.

محسن وزيري مقدم گرچه چند سالي به قصد مطالعه و تحقيق از ايران رفت، اما اين سفر نتوانست فاصله عميقي ميان آثار او با مخاطبان پديد آورد. وي موفق شد در سال 2005 يكي از شخصيت هاي فرهنگي رم در ايتاليا شناخته شود. زماني قرار بود دست اندركاران دولتي براي آثارش در زمينه نقاشي و مجسمه موزه اي تاسيس كنند تا دانشجويان و اصولا نسل مشتاق به هنر وي بتوانند از نزديك با جزئيات كارش آشنا شوند، اما اين امر ميسر نشد. با تحقق نيافتن تاسيس موزه، تعدادي از آثار وي آسيب ديد و هنرمند كه حاصل سال ها ممارست خود را به شكل تكه تكه بر زمين مشاهده كرده بود، در يك حمله مغزي ديد يكي از چشم هايش را از دست داد.

نمايي از آثار نقاشي هنرمند ـ مجسمه كار ياسمين سينايي است

وزيري مقدم در سال هاي اخير تصميم گرفت ديگر نقاشي نكند. تا اينكه شنيدن قطعه اي از موسيقي بتهوون او را متاثر كرد و باعث شد تا بار ديگر قلم در دست گيرد و به تصوير آثار نقاشي بپردازد. كوشش و ممارست هنرمند به قدري با وجود نداشتن بينايي عادي براي اطرافيان عجيب بود كه حتي نزديكترين اعضاي خانواده وي از اين آثار متعجب مانده بودند. بنابراين محسن وزيري مقدم پس از مدت ها دوري از وطن دوباره به ايران بازگشت و 32 اثر نقاشي خود را در گالري دي به معرض نمايش عموم گذاشت.

به گزارش خبرگزاري "مهر"، آثار وي در نمايشگاه اخير تماما به سبك آبستره با عنوان "كهكشان ها" ارائه شده بود. تركيب مواد در قالب تكنيك، قطع هاي 70 در 35 و درونمايه آسماني و فضاگونه آثار از بارزترين ويژگي هاي كاري او در اين نمايشگاه به شمار مي آيند. محسن وزيري مقدم با تلاش، تدريس و جديت خود راه هنرهاي معاصر را براي نسل هاي بعد از خود در دانشكده هنرهاي زيباي تهران گشود.

نمايشگاه آثار محسن وزيري مقدم كه از يك هفته پيش در گالري دي آغاز شده بود، عصر روز گذشته پايان يافت.

کد خبر 325580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha