پرفسور جان اف. هاوت استاد الهيات در دانشگاه جورج تاون در گفتگو با خبرنگار "مهر" درباره تحول رابطه علم و دين در دهه هاي اخير و قرن نوزهم اظهار داشت: فكر مي كنم مشكل رابطه علم و دين همواره يكسان بوده است .
وي افزود : اين پرسش به آن باز مي گردد كه آيا مي توان توضيحات علمي را كه پرسشهاي خداوند، هدف، ارزش و معنا را ناديده مي گيرند مورد پذيرش قرار داد و به شيوه اي كاملاً ماترياليستي بر جهان تمركز كرد؟
هاوت تصريح كرد: چنين پرسشهايي از زمان گاليله نيز مطرح بوده، درآن زمان اين پرسش از دغدغه هاي متفكران محسوب مي شد كه چگونه مي توان درك گاليه اي را از جهان مورد پذيرش قرار داد و آن را به تفاسير ديني كه آكنده از پرسشهايي درباره علل و معناي امور است مرتبط دانست.
استاد الهيات، علم و بومشناسي ياد آور شد: در اواخر قرن نوزدهم نظريه تكامل داروين به يك پرسش بزرگ تبديل شد و مسئله درك دارويني از جهان و باور پذير كردن آن در عرصه دين و يا باور دين در صورت صحت نظريه داروين از مشكلات اصلي بود.
هاوت كه دكتراي خود را از دانشگاه كاتوليك آمريكا گرفته گفت: بايد به اين نكته اشاره كرد كه بسياري از مردم در آن دوران با شرايط دشواري براي برقراري رابطه بين نظريه هاي موجود و دين رو به رو بودند و در زمينه چگونگي درك توضيحات ديني از زندگي و توضيحاتي براساس زيست شناسي و علم شيمي يا نظريه داروين از زندگي، مشكلات بسياري پديد آمدند.
وي استدلال كرد كه مشكل رابطه علم و دين همواره مطرح بوده و بايد به اين امر توجه كرد كه چگونه مي توان از دركي برخوردار بود كه داري چندين سطح است؛ چرا كه پرسشهايي كه امروز با آن مواجه هستيم نيز به پرسشهاي آن قرن نوزدهم بسيار شباهت دارند.
پرفسور هاوت با اشاره به اين امر كه عنوان دانشمند ديندار نمي تواند داراي تضاد باشد گفت: زماني كه از دانشمند ديندار صحبت مي كنيد مسلماً به يك انسان اشاره مي كنيد، بايد توجه كرد كه دانشمندان در ابتدا يك انسان هستند و پس از آن به صورت روش شناختي در يك عرصه خاص فعاليت مي كنند و ديدگاهي نسبت به دنيا اختيار مي كنند، اما عباراتي چون دين علمي يا علم ديني مي تواند داراي تضاد و ضد و نقيص باشد.
نويسنده كتاب "دين چيست؟" و "خدا چيست" گفت: ابتدا بايد علم ودين را از يكديگر جدا كرد و پس از آنكه اين دو عرصه را به صورت مجزا درنظر گرفت تا بتوان آنها را به ديدگاههاي گسترده مرتبط كرد. اما به طور كلي با عبارت دين علمي يا علم ديني موافق نيستم.
اين استاد الهيات دانشگاه جورج تاون تصريح كرد: بي ترديد پيشرفت علمي كشورهاي درحال توسعه و درنظر گيري مؤلفه هاي ديني به گفتگوي علم و دين باز مي گردد؛ چرا كه هر فرهنگي درك متفاوتي از معنا، ارزش و حتي حقيقت دارد. و اين درك متفاوت گفتگو را در سطح جهان غني مي كند.
وي همچنين علت حضور خود را در همايش گفتگوي علم و دين كه در تهران برگزار شد يادگيري ديدگاههاي مختلف عنوان كرد و اظهار داشت: يكي از علل حضور من در اين همايش، بيش از آموزش، ياد گيري و آشنايي با ساير ديدگاهها بود.
هاوت گفت: در يكي از اين نشستها سخنراني جالبي توسط دكترهادي صمدي ارائه شد. هر گونه گفتگو بين ديدگاههاي مختلف نبايد با اتفاق نظر خاتمه يابد؛ شنيدن ديدگاههاي مختلف شانس بهتري براي يافتن حقيقت در اختيار فرد قرار مي دهد. يك ديدگاه به خودي خود مي تواند تحت تأثير تفكرات متصبانه قرار گيرد واز حقيقت دور شود؛ دراين جا اين پرسش مطرح مي شود كه آيا شما خواستار همساني بدون حقيقت هستيد يا حقيقت همراه با سردرگمي را مي پذيريد.
پرفسور "جان اف. هاوت" استاد برجسته الهيات در دانشگاه جورج تاون، واشنتگن و كارشناس عرصه الهيات با رويكرد خاص به علم، جهان شناسي، بوم شناسي و دين محسوب مي شود كه دكتراي خود را از دانشگاه كاتوليك آمريكا گرفته است.
برخي از كتابهايي كه وي تاكنون منتشر كرده عبارتند از : " خداوند پس از داوين: الهيات تكامل" ؛ "علم و دين: از تنش تا گفتگو"؛ "وعده طبيعت: بومشناسي و هدف كيهاني"؛ "از و وعده: الهيات وحي"؛ "دين چيست؟"؛ "وحي خدا در تاريخ"؛ "خدا چيست"؛ "ماجراي كيهاني"؛ "هدف و طبيعت"؛ "دين و خود باوري"؛ "درآمدي به چيستي دين"؛ "ژرفتر از داروين: چشم انداز دين در عصر تكامل"؛ " علم و دين در جستجوي هدف كيهاني".
"جان هاوت" در عرصه هاي الهيات، علم و بوم شناسي تدريس مي كند و اخيراً مركز مطالعات علم و دين را در دانشگاه جورج تاون تأسيس كرده است.
نظر شما