۵ خرداد ۱۳۸۵، ۱۱:۴۵

مجموعه گزارش هاي مهر از اولين كرسي نظريه پردازي، نقد و مناظره - 2

ذات به معناي غير فطرت نوعي جبرگرايي به همراه دارد / معنويت خواهي و حقيقت جويي تنها ويژه انسان ايراني نيست

ذات به معناي غير فطرت نوعي جبرگرايي به همراه دارد / معنويت خواهي و حقيقت جويي تنها ويژه انسان ايراني نيست

حجت الاسلام "لك زايي" - عضو كميته ناقدان اولين كرسي نطريه پردازي گفت: در علوم انساني رسم شده است كه تمثيل زيربنا و روبنا طرح و سپس شبكه اي بر روي آن نهاده مي شود ولي در زماني كه مقرر مي شود بر اساس تمثيل هسته و پيرامون به سوي مشخص كردن نطريه جوهر و پيرامون حركت شود بايد مكتب و مبناي بحث نيز مشخص شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي مهر، دكتر "لك زايي" با بيان اين مطلب در نقد نظريه ارائه شده در اولين كرسي نظريه پردازي كه چهارشنبه شب در پژوهشگاه علوم انساني صورت گرفت، افزود: در اين بحث گفته شد كه طبعي براي موجودات قرار داده شده است و مي دانيم كه مختاريت در انسان به عنوان طبع گرفته شده است ولي با رجوع به مباني انسان شناسي ديده مي شود كه استاد مطهري به طرح نظريه فطرت پرداخته است.

وي با بيان اينكه "مباني انسان شناسي بحث مشخصي نيست" ادامه داد: استاد مطهري "معنويت خواهي و حقيقت جويي" را براي همه انسان ها دانسته كه ويژه انسان ايراني نخواهد بود. اين سوال مطرح است كه حال اگر ذات به معناي غير فطرت درنظر گرفته شود و به روح ملي و مخصوص ايرانيان تعبير شود نوعي جبرگرايي را با خود به همراه دارد يا خير؟

کد خبر 331422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha