دبير نمايشگاه عكس "پنجره هاي نقره اي" درباره نحوه انتخاب آثار و عكاسان حاضر در اين نمايشگاه افزود: "ما فهرستي از 63 عكاس معاصر تهيه كرديم و قرار شد تعدادي از عكاسان مطرح از ميان اين 63 عكاس افرادي را انتخاب كنند. در جلسات برگزارشده موزه هنرهاي معاصر تهران سعي كرديم از عكاساني كه معمول ترين ژانرهاي عكاسي ايران را كار كرده اند، آثاري را به نمايش بگذاريم."
ستاري افزود: "در برگزاري اين جلسات به اين نتيجه رسيديم كه شركت كنندگان در جلسه تماما اين 63 نفر را قبول دارند و با ارائه آثار آنها در قالب يك نمايشگاه موافقند. اما مسئله اساسي اين بود كه موزه هنرهاي معاصر گنجايش پذيرش آثار 63 عكاس را به لحاظ مكاني و فضايي نداشت. بنابراين تصميم گرفته شد تا آثار تعداي از عكاسان معاصر كه به عكاسي جنگ، انقلاب، پرتره و ... پرداخته بودند به معرض نمايش گذاشته شود."
وي در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي كنيد نقاط ضعف برگزاري اين نمايشگاه در چه بود نيز گفت: "واقعيت اين است كه به خيلي از عكاسان مطرح براي تماس و دعوت در اين نمايشگاه دسترسي نداشتيم. حتي خود من به شخصه با عكاسي مطرح و جهاني كه سال هاست در پاريس زندگي مي كند تماس گرفتم و از او دعوت كردم، اما او آن زمان براي انجام يك پروژه عكاسي به آفريقاي جنوبي سفر كرده بود. مي خواهم بگويم اين نمايشگاه تنها به گوشه اي از آثار عكاسان معاصر ايران اشاره دارد."
ستاري در ادامه خاطرنشان كرد: "ما عكاسان خوبي در تاريخ عكاسي مان داريم. عكاساني كه به واسطه فضاي محدود موزه و دسترسي نداشتن به آنها نتوانستيم از آثارشان در نمايشگاه بهره مند شويم. البته به برخي عكاسان نيز براي شركت در اين نمايشگاه اطلاع داديم، اما آنها ژانرهايي كه در اين نمايشگاه بود را نمي پسنديدند. بنابراين دعوت ما را نپذيرفتند."
وي در توضيح بيشتر نحوه برگزاري نمايشگاه عكس "پنجره هاي نقره اي" گفت: "همان طور كه مي دانيد مفاهيمي چون جنگ و آثار ژورناليستي در رديف اصلي ترين مضامين اين نمايشگاه قرار دارند. دليلش هم اين است كه آثار جنگ و پيروزي انقلاب اسلامي به نوعي شرف و چشم و چراغ حوزه عكاسي ما هستند. در واقع اگر عكاسي ايران رشد قابل توجهي در سال هاي اخير داشت، بخشي از آن به دليل وجود اين مضامين بود. در كنار اينها نيز سعي كرديم به ارائه آثاري از سه عكاس دوره قاجار بپردازيم. آقارضا عكاس باشي، آنتوان سوريوگين و عبدالله ميرزا قاجار سه عكاس مطرح زمان قاجار بودند كه موفق شدند با ثبت عكس هاي خود، تاريخي طلايي را براي عكاسي ايران رقم بزنند."
محمد ستاري كه مدرس رشته عكاسي در دانشگاه هنر نيز هست، از عكاسي به عنوان مقوله اي مورد توجه طيف دانشجويان ياد كرد و افزود: "امروز استقبال و اساسا رويكرد به عكاسي در ميان دانشجويان بيشتر مشاهده مي شود. حال آنكه اقبال جامعه نيز به همان نسبت به عكاسي افزايش يافته است. شايد به اين خاطر كه عكاسي ايران به خصوص در بخش ژورناليستي توانست موفقيت هاي چشمگيري در سطح جهان كسب كند و جوايز و مقام هاي زيادي را بگيرد."
وي گفت: "تمام دست اندركاراني كه در برگزاري نمايشگاه عكس "پنجره هاي نقره اي" كوشيدند و در جمع كردن اين آثار اهتمام به خرج دادند، دلشان مي خواست از آثار تمام عكاسان معاصر در نمايشگاه اثري به يادگار بگذارند. اما همان طور كه اشاره كردم به دليل نبود فضاي كافي اين امر ميسر نشد و ده اثر از هفده عكاس معاصر در 9 گالري موزه هنرهاي معاصر تهران به معرض نمايش عموم گذاشته شد."
نظر شما