۷ آبان ۱۳۸۲، ۱۲:۵۴

سازمان بسيج دانش آموزي در يك نگاه

سازمان بسيج دانش آموزي در يك نگاه

گروه دفاع مقدس خبر گزاري مهر : بسيج دانش آموزي قاعده هرم ارتش بيست ميليوني و داراي قانون مصوب و سازمان تعريف شده است .

تاريخچه و سوابق تشكيل سازمان بسيج دانش آموزي

با صدور فرمان امام خميني در پنجم آذر ماه سال 1358 مبني بر تشكيل بسيج مستضعفين ، پايگاههاي مقاومت در مساجد ، حسينيه ها ادارات ، كارخانه ها و مدارس به صورت خودجوش و مردمي شكل گرفت و با واگذاري مسووليت بسيج به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلي ، پايگاههاي مقاومت بسيج در مدارس همچون ديگر اقشار براي جذب ، آموزش و اعزام دانش آموزان واجد شرايط به جبهه هاي جنگ فعال شد كه در اين ميان نقش معلمان و فرهنگيان شجاع بسيجي ستودني است . در دوران هشت سال دفاع مقدس بيش از 550 هزار نفر از دانش آموزان به دفعات مكرر به جبهه ها اعزام شدند كه در اين ميان بيش از 36000 نفر شهيد و مفقود الاثر و 2853 نفر جانباز و 2433 آزاده تقديم دفاع از انقلاب اسلامي و ارزش هاي اسلامي نموده اند .

با انسجام واحد بسيج مستضعفين و شكل گيري ساختار و تشكيلات آن ، دفتر بسيج دانش آموزي به عنوان رده اي مستقل در واحد بسيج مستضعفين ايجاد شد و با شكل گيري معاونت اقشار در بسيج به عنوان مديريت بسيج دانش آموزي به ادامه فعاليت خود پرداخت .

 در سال 1363 با تصويب تبصره 2از ماده يك قانون نظام وظيفه كشوري كه به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف گرديد با هماهنگي و همكاري واحد بسيج مستضعفين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آموزش آمادگي دفاعي را براي دانش آموزان اجرا نمايد ، پايگاههاي مقاومت بسيج دانش آموزي در مدارس از استحكام بيشتري برخوردار گشت .

با توسعه واحد بسيج مستضعفين از سطح يك معاونت در ستاد مركزي سپاه به يك نيروي مستقل با عنوان نيروي مقاومت بسيج سپاه ، بسيج دانش آموزي نيز به عنوان يك مديريت مستقل در مجموعه ستاد نيرو تشكيل و به كار خود ادامه داد .

در سال 1371 با تلاش مديريت مستقل بسيج دانش آموزي ، ستاد ايثارگران وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشي آن وزارت توافق نامه اي تنظيم و به امضاي فرمانده نيروي مقاومت بسيج و وزير آموزش و پرورش رسيد . با امضاي اين       توافق نامه و ابلاغ به رده هاي ذيربط دو دستگاه تشكيل كميته هاي هماهنگي در سطوح مركز ، استان و شهرستان تحركي وسيع در تقويت و گسترش بسيج دانش آموزي به وجود آمد به گونه اي كه در پايان سال تحصيلي 74-73 بيش از 12 هزار دفتر بسيج دانش آموزي در مدارس راهنمايي و متوسطه كشور تشكيل شده و 5/1 ميليون نفر دانش آموز به عضويت بسيج دانش آموزي     در آمدند .

تعيين ساختار و سازمان و شرح وظايف بسيج دانش آموزي در مدارس ، ضابطه مند كردن ارتباطات گروهي و تشكيلاتي ، ايجاد سازمان پويندگان و پيشگامان يه تناسب مقاطع تحصيلي راهنمايي و متوسطه ، همچنين طراحي دسته هاي سازمان يافته براي فعاليت فرهنگي ، امدادي ،  علمي و سازندگي ؛ طراحي لباس و آرم ، نشان عضويت و پرچم سازماني ، تطبيق آموزش آمادگي دفاعي مدارس با نظام آموزش هاي نظامي بسيج از جمله موفقيتهاي  بسيج دانش آموزي در طي سالهاي اخير است .

مجلس شوراي اسلامي به منظور بسط و گستزش فرهنگ بسيجي در ميان دانش آموزان و تقويت بسيج دانش آموزي ، در سال 1375 ماده واحده اي را به تصويب رساند كه به موجب آن وزارت آموزش و پرورش موظف به حمايت و پشتيباني و تقويت و گسترش بسيج دانش آموزي گرديد . متعاقب مصوبه مجلس شوراي اسلامي و با پيگيري هاي به عمل آمده سطح تشكيلاتي بسيج دانش آموزي نيز به منظور فراهم كردن امكان موفقيت بيشتر در تحقق اهداف و ماموريت هاي محوله ارتقاء يافت و در سال 1377 به عنوان سازمان  بسيج دانش آموزي ادامه ماموريت داد .

امروز سازمان بسيج دانش آموزي به حول قوه الهي با برخورداري از مديران و كارشناسان مجرب در سطح مركز و 28 رده استاني و بيش از 600 حوزه مقاومت بسيج دانش آموزي در قريب 26 هزار مدرسه راهنمايي و متوسطه كشور واحدهاي مقاومت بسيج دانش آموزي را گسترش داده و تا كنون بيش از 3 ميليون نفر از دانش آموزان دختر و پسر ميهن اسلامي به عضويت در اين تشكل دانش آموزي و نهاد برگرفته از متن ملت قهرمان ايران در آمده اند .

ماموريت و وظيفه اصلي نيروي مقاومت بسيج عبارت است از : جذب و آموزش عمومي آحاد مردم ، سازماندهي و تجهيز و به كار گيري آنها در رده هاي مقاومت به منظور تشكيل ارتش بيست ميليوني و مقاومت مردمي و دفاع از انقلاب و كشور . بدون شك بخش قابل توجهي از اعضاي بسيج مستضعفين و ارتش بيست ميليوني را قشر جوان و نوجوان ميهن اسلامي تشكيل مي دهد كه در مدارس حضور دارند ، لذا بسيج دانش آموزي يكي از ضروري ترين تشكل هاي بسيج است كه بايد به تقويت و توسعه آن توجه خاصي مبذول داشت .

ويژگي هاي سازمان بسيج دانش آموزي

1- بسيج دانش آموزي قاعده هرم ارتش بيست ميليوني و داراي قانون مصوب و سازمان تعريف شده است .

2- كليه برنامه ها و مراحل جذب ، آموزش و سازماندهي اعضاء متناسب با سطح تحصيلي و خصوصيات روحي ، سني ، جسمي و علاقمندي دانش آموزان ارائه و به اجرا در مي آيد .

3- شعار پويندگان و پيشگامان ، ايمان ، قلم و شجاعت مي باشد كه نمايانگر آرمان ايماني و الهي بسيج دانش آموزي با درايت ، آگاهي ، شجاعت و استكبار ستيزي است .

امتيازات اعضاي بسيج دانش آموزي

1- كليه اعضاي بسيج دانش آموزي بر اساس ماده 64 قانون استخدامي سپاه مي توانند از امتياز كسري دو ماه خدمت سربازي استفاده نمايند ، مشروط بر اين كه علاوه بر گذراندن آموزش آمادگي دفاعي مدارس در اردوي آموزشي متمركز 15 روزه بسيج كه معادل آموزش تكميلي محسوب مي شود شركت نمايند .

2- دانش آموزان بسيجي مي توانند از امتيازات شركت در كنكور آزمايشي و المپيادهاي علمي بسيجي استفاده نمايند .

3- اعضاي سازمان بسيج دانش آموزي مي توانند با توجه به ارتقاي جايگاه سازماني از امتيازات اردوي طرح ولايت وآموزش هاي عقيدتي ، سياسي و نظامي استفاده نمايند . 

کد خبر 33614

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha