به گزارش خبرنگار "مهر"، بهزاد قادري استاد ادبيات نمايشي اولين سخنران اولين روز سمينار پژوهشي تئاتر ملي بود كه به بررسي تئاتر ملي در كشورهاي ديگر دنيا پرداخت و در مورد انگيزه ها، چالش ها و چشم اندازهاي نوين اين تئاتر سخنراني كرد.
اين استاد دانشگاه گفت: "مفهوم و كاركرد تئاتر ملي از آغاز پيدايش در جهان دستخوش دگرگوني هاي بسيار شده است." وي به شرح سه نكته اساسي در زمينه تئاتر ملي پرداخت و افزود: "خاستگاهها و انگيزه هاي برپايي تئاتر ملي، چالش هاي جناح هاي مختلف با تئاتر ملي و دگرگوني هاي برخاسته از اين چالش ها و تعريف وظايف تئاتر ملي با در نظر گرفتن چشم اندازهاي نو و رواج دگرانديشي سه نكته اساسي در تئاتر ملي است."
در مقاله بهزاد قادري ريشه هاي پيداش انديشه برپايي تئاتر ملي در تاريخ بررسي و به عملكرد و انتظارات اين نهاد در دستگاههاي سياسي حاكم اشاره شده است.دومين سخنران اين سمينار تاجبخش فنائيان بود كه به توضيح درباره تئاتر ملي، منطقه اي و محلي پرداخت. اين استاد دانشگاه گفت: "هنرهاي ملي، منطقه اي و محلي هر يك تعريف جداگانه اي دارند، اما ارتباطشان همچون دايره هايي در دل يكديگر است. بدينسان تضاد و اختلافي ستيزنده ميان آنها نيست بلكه مي توانند مكمل يكديگر باشند، ليكن با پديدآمدن مدرنيته و مدرنيسم يعني از زماني كه راسيوناليسم به عنوان نوعي روايت كلام و فراروايت سعي در تجويز نسخه اي واحد براي كل بشريت نمود، فرهنگ انبوه نيز همچون اقتصاد و صنعت شكستن مرزهاي جغرافيايي و تاريخي را دستورالعمل خويش قرارداد."
وي ادامه داد:" بدينسان مناسبات اجتماعي و فردي در همه پديده ها و به تبعيت از قواعد علوم طبيعي ارتباط خود را از هر آنچه حيطه فراسوي طبيعت و فايده است گسست. هنر نيز از اين قاعده مستثني نيست."
رئيس دانشكده هنرهاي موسيقي و نمايشي پرديس دانشگاه تهران متذكر شد: "در اين تحول دوباره هنرهاي ملي، منطقه اي و محلي به عنوان خرده فرهنگ هاي اصيل تعريف مي شوند و هنرهاي نمايشي نزد اقوام گوناگون ايراني كه در اثر گسترش مدرنيسم به فراموشي سپرده شده مي توانند نمونه اي از تقسيمات فرهنگي در جهان باشند، نمونه اي از استقلال روش ها در عين همبستگي ."
نظر شما