۳۱ خرداد ۱۳۸۵، ۱۵:۳۸

/ سرير قلم و سبزه خط در نگاه خوشنويسان معاصر ايران ـ 2 / اميراحمد فلسفي در گفتگو با مهر:

خوشنويسي همواره در حال پيشرفت و تحول بوده است

خوشنويسي همواره در حال پيشرفت و تحول بوده است

به عقيده من هنر خوشنويسي در طي اين سال‌ها همواره در حال پيشرفت و تحول بوده و اگر همه‌جانبه بنگريم اين پيشرفت را مشاهده مي‌كنيم.

اميراحمد فلسفي، هنرمند خوشنويس و استاد خط نستعليق، در گفتگو با خبرنگار "مهر" با اعلام اين مطلب گفت: "مسلما هنر خوشنويسي هنري سنتي است. تمام هنرهاي ما به اين شكل هستند و در تعريف آنها مي توان گفت هنرهاي سنتي همواره مبتني بر اصول و ريشه بوده اند. بنابراين نمي توانند به سادگي دستخوش تغييرات زودگذر شوند. هنر خوشنويسي در طي سال ها با تلاش و مرارت هنرمندان اين فن به وجود آمد و شكل گرفت و اگر قرار باشد تحولات ناگهاني در اين حوزه ايجاد شود، طبعا رو به نابودي مي رود."

وي افزود: "اين در حالي است كه بسياري تحولات صورت گرفته در هنر گذشته از آسيب زدن به آنها، از ماندگاري اين هنرها نيز مي كاهد. به عنوان مثال، سيصد سال بعد از اسلام خط شكل تازه اي يافت و خطوط مختلفي به وجود آمدند كه ماندگار نبودند. در اين ميان خطوط شش گانه به وجود آمدند كه به دليل تلاش استادان ماندگاري شدند. من تصور مي كنم هنر خوشنويسي در طي اين سال ها در حال پيشرفت و تحول بوده و اگر همه جانبه نگاه كنيم اين پيشرفت را مشاهده مي كنيم."

فلسفي تصريح كرد: "طرح سئوالاتي چون فرهنگ ما بر چه اصولي مبتني بوده، نيازهاي هنر ما را چه مواردي تشكيل مي دهند و ملاك هاي حقيقي هنر چه چيزهايي هستند باعث مي شود همه جانبه به مساله خوشنويسي در ايران نگاه شود. با اين وجود فرصت زيادي لازم است تا بتوانيم به قضاوت صحيح در اين باره دست يابيم."

اين مدرس نستعليق در پاسخ به اين پرسش كه فكر مي كنيد چرا هنر خوشنويسي در طي اين سال ها به عنوان يك رشته آكادميك وارد دانشگاهها نشد نيز گفت: "اين مساله به گرفتاري هاي انجمن برمي گردد. بعد از انقلاب طيف انبوهي از علاقمندان به انجمن گرايش يافتند كه آموزش و جمع كردن آنها بر گردن انجمن خوشنويسان بود. از ديگر سو، الگوي آموزشي دانشگاههاي ما الگويي غربي است و هنرهاي سنتي ما در جريان آكادميك شدن برخي رشته هاي هنري قرار نگرفتند. در حال حاضر قرار است دانشگاهي به نام دانشكده هنرهاي سنتي به وجود بيايد كه به جمع كردن اين هنرها در كنار يكديگر مي پرازد."

اميراحمد فلسفي در ادامه خاطرنشان كرد: "هر هنر بايد داراي اصول و مباني باشد و بر اساس اين مباني به تدريس هنرها پرداخته شود. در خوشنويسي نيز پايه و الفبايي وجود دارد كه تنها با اشراف به آنهاست كه مي شود دست به اعمال خلاقه زد. اما اگر پايه هاي خوشنويسي را برداريم چه مواردي را مي توانيم جايگزين آنها كنيم؟"

فلسفي كه تخصص اصلي وي خط نستعليق است، سال هاست در انجمن خوشنويسان به تدريس اين هنر مي پردازد. وي در سال 1337 به دنيا آمد و پس از گذراندن تحصيلات خود نستعليق را نزد ابن علي بابايي آموخت. در سال 1355 به انجمن خوشنويسان ايران وارد شد و نزد استاد سيدحسن ميرخاني به تلمذ پرداخت. خوشنويسي ديوان بابا طاهر، گلستان سعدي، ديوان اشعار استاد حسن زاده آملي، ديوان حافظ، كليات شعر فارسي علامه اقبال لاهوري، مقاله نوروز دكتر علي شريعتي، خوشنويسي مرقع درخت دوستي، پرده هايي از شاهنامه، رباعيات خيام، برنامه ريزي و اجراي مدون كلاس فوق ممتاز نستعليق در انجمن خوشنويسان ايران، خوشنويسي نرم افزارنستعليق چليپا و غبارنويسي، خوشنويسي متن عربي و ترجمه فارسي دعاي كميل و ... از جمله افتخارات و فعاليت هاي اين هنرمند در اين سال ها بوده است.

وي همچنين داراي مدرك استادي از انجمن خوشنويسان ايران است. اميراحمد فلسفي در بيش از 250 نمايشگاه گروهي داخلي و خارجي در كشورهاي انگليس، آلمان، ايتاليا، آذربايجان، چين، هندوستان، پاكستان، تركيه، امارات، قطر، مالزي و ... به ارائه اثر پرداخته است.

کد خبر 341039

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha