دكتر مهديه سادات مستقيمي سردبير فصلنامه تخصصي بانوان شيعه و استاديار دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه اصلي ترين نگاه قرآن، به زن است و در هيچ آيه و روايتي نيامده است كه كسوت زن نازلتر از كسوت مرد است، تصريح كرد: آياتي وجود دارد كه اكرام، درجه فضيلت و ارزشمندي افراد را در ايمان و خصلتهاي اخلاقي بر مي شمارد. اگر زني در اين مسائل متعالي تر از مرد باشد، به طور يقين ارزشمندتر خواهد بود، اين مسئله بيانگر اين است كه نگاه اسلام به زن چيزي جز نگاه خداوند به مرد نيست.
دكتر مستقيمي با اشاره به اينكه زنان جلوه جماليه خداوند را نشان مي دهند، ياد آور شد: آيت الله جوادي آملي در كتاب" زن در آينه جمال و جلال" آورده است، اگر ما نگوئيم كه زن بالاتر از مرد نيست، كمتر از مرد هم نيست. زن چون جلوه جمال الهيه است، مورد لطف و عنايت بيشتري نيز قرار دارد .
وي در ادامه به شخصيت حضرت فاطمه (س) اشاره كرد و گفت: دنيا براي تبيين تجليات حضرت فاطمه (س) كوچك است در واقع همه عوالم از بيان اين تجليات عاجز و ناتوان هستند. امام صادق (ع) مي فرمايند" باطن زهرا(س) باطن ليلة القدر است"، يعني هر كس كه بتواند باطن شب قدر را درك كند به درك باطن حضرت زهرا (س) نزديك شده است.
سردبير فصلنامه تخصصي بانوان شيعه افزود: ابعاد مختلف از جنبه هاي متفاوت زندگي بانوي دوعالم چون بعد سياسي، اجتماعي، فرهنگي، ديني، عرفاني و معنوي او به قدري متعالي است كه بحث در مورد هر يك نيازمند زماني بسيار طولاني و تأملي بس قوي است.
استاديار دانشگاه قم به بعد عرفاني حضرت زهرا (س) اشاره كرد و ياد آور شد: بعد عرفاني و شخصيتي حضرت چنان در اوج بود كه وقتي گردنبد خود را بخشيد، دست به دست گشت، اسيري را آزاد كرد و گرسنه اي را سير، برهنه اي را پوشاند و پس از انجام اعمال خير ديگر به دست صاحبش رسيد.
دكتر مستقيمي نمازهاي شبانه، قنوتها، احترامها، شخصيت علمي، پاسخگويي خاضعانه به مراجعان سؤالات شرعي، تقسم كار عادلانه، شركت در جهاد و پرستاري از مجروحين در جنگها را تنها بخش كوچك و ناچيز از زندگي پر فضيلت اين بانوي بزرگوار توصيف كرد و افزود: در واقع هر بعد از زندگي او چنان منقبتي دارد كه تنها بخش كوچك از آن چيزي است كه ما درك مي كنيم و از درك ديگر ابعاد معنوي او ناتوان هستيم.
سردبير فصلنامه تخصصي بانوان شيعه اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) به عنوان الگويي نمونه داراي مناقب و فضيلتهايي است كه تفحص در آن از سوي ما امكان ندارد، زيرا اين مناقب از قدر عقول ما بيرون است، حضرت فاطمه (س) داراي ساحتي قدسي و ملكوتي همتاي ليلة القدر هم افق محمد دارد كه پرده نشينان عالم جبروت از درك او عاجز هستند.
وي افزود: بايد با هر دو چشم به اين ساحت قدسي نگريست، از يكسو موجودي كه فوق عقول ماست و پي بردن به شخصيت، صفات و ويژگيهاي مقدس او غير ممكن است، از سوي ديگر موجودي مهربان، خاكي، نوراني، محسوس و عزيز كه بايد الگوي بشريت قرار گيرد.
نظر شما