پژمان حدادي - نوازنده سازهاي كوبه اي مقيم خارج از ايران كه به همراه ساير اعضاي گروه دستان به تازگي وارد ايران شده است تا در روزهاي پاياني تير ماه به اجراي كنسرت بپردازد درباره آثاري كه در اين كنسرت اجرا خواهد شد ، اظهار داشت : اين كنسرت طبق معمول در دو بخش اجرا مي شودكه در بخش نخست قطعاتي از گروه نوازي را اجرا خواهيم كرد و در بخش دوم نيز تازه ترين ساخته هاي سعيد فرج پوري را با صداي سالار عقيلي اجرا مي كنيم.
وي درباره وضعيت گروه گفت : تازه به ايران آمده ايم و از روز گذشته تمرين هايمان را در آموزشگاه سعدي آغاز كرده ايم و بيشتر به تمرين قطعات جديد خواهيم پرداخت .
اين نوازنده كه يكي از اعضاي گروه سازهاي كوبه اي "ضربانگ" نيز هست ، با اشاره به اين كه راز ماندگاري گروه دستان وجود سليقه مشترك در موسيقي است،افزود : اگر به تركيب اين گروه دست برده شود، كارها به هم مي خورد و دشوار مي شود . ما به يكديگر عادت كرده ايم و تمام كار ها را با هم انجام مي دهيم .
حدادي در ادامه تصريح كرد :پايبندي به اصل "دموكراسي" مهمترين مولفه گروه دستان است . وقتي كار موسيقي انجام مي دهيم همه چيز به شور و مشورت گذاشته مي شود . تجربه زندگي در كشورها اين نگاه را در ما پرورش داده است كه گروه يعني همه افراد نه يك نفر. ما سرپرست نداريم و همگي نظر مي دهيم . هركس آهنگي بسازد با نظر جمع تنظيم مي شود .
او درباره ورود سازهاي كوبه اي خارج از فرهنگ موسيقي ايراني مثل طبلا خاطر نشان كرد : هر سازي شخصيت خودش را دارد و بر اساس فرهنگي كه از آن بيرون آمده تعريف مي شود . طبلا يك ساز جاافتاده در موسيقي هند است و لحن و لهجه خاص خودش را دارد و استفاده از ان درموسيقي ايراني بايد بر حسب ضرورت و متناسب با قطعه باشد .
حدادي ادامه داد : نگراني من اين است كه طبلا موسيقي ايراني را كمي از اصل خودش دور كند . به اعتقاد من ساز تمبك كه يك ساز ايراني و كاملي است مي تواند نقش اصلي را در ميان ساز هاي كوبه اي ايران ايفا كند و اگر قرار بر اين باشد كه از طبلا استفاده شود ، بهتر است از آن به عنوان ساز دوم و سوم سود ببريم .
پژمان حدادي بلا تكليفي را مشكل عمده برگزاري كنسرت در ايران دانست و گفت : من و ساير اعضاي گروه خيلي دوست داريم كه برنامه هاي زيادي در ايران داشته باشيم ؛ چون اينجا سرزمين مادري ما است و كار ما بهتر درك مي شود . اميد وارم روزي بتوانيم مسائل را آسان تر حل كنيم و موسيقي را با نگراني كمتر دنبال كنيم .
وي در خصوص وضعيت ريتم و ساز هاي كوبه اي در ايران تصريح كرد : ريتم در تمام نقاط دنيا يك سري مخارج مشترك دارد. سعي ما بر اين است كه به گونه اي از ريتم هاي مشترك استفاده كنيم كه به بافت ريتميك موسيقي ايراني لطمه نزند. البته اين كار را يه طور مشترك و در يك آلبوم مستقل به نام "رنگينه" با بهنام ساماني انجام داده ايم . در ايران هم بچه تمبك نواز خوبي هستند كه به ياري توانايي ها و كنجكاوي هاي شان راه جديدي را آغاز كرده اند كه بايد ادامه پيدا كند .
نظر شما