خبرگزاری مهر، گروه استانها: ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» و نمایشنامه خوانی «بیان» استان مرکزی با معرفی نفرات برتر در اراک پایان یافت اما ره آورد اصلی این جشنواره این بود که آثار راه یافته به جشنواره در مقایسه با دورههای قبل از نظر کیفیت نه تنها سیر صعودی نداشتند بلکه سطح متون و ارائه نمایشها و کارگردانی آثار تنزل هم داشته است.
خلیل خسروبیگی، دبیر ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» و نمایشنامه خوانی «بیان» استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: پس از پایان فراخوان، ۸۵ اثر و متون نمایشی در دو بخش صحنه و نمایشنامه خوانی به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از مرحله بازخوانی ۳۶ اثر مورد ارزیابی و کارشناسی قرار گرفت.
وی افزود: پس از ارزیابی، ده نمایش در بخش صحنه، شش نمایش در بخش نمایشنامه خوانی بیان و یک نمایش در بخش جنبی و در مجموع ۱۷ نمایش برای حضور در مرحله نهایی جشنواره برگزیده شدند.
رتبه اول کارگردانی به هیچ یک از نمایشهای جشنواره تعلق نگرفت
دبیر ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» و نمایشنامه خوانی «بیان» استان مرکزی بیان داشت: آثار بخش صحنهای توسط حجت الله سبزی، مسعود موسوی و مجید صالحی، داوران جشنواره مورد داوری قرار گرفتند و نتایج هیات داوران در بخش مسابقه به این ترتیب اعلام شد:
در بخش بازیگری مرد این جشنواره پوریا رضایی برای بازی در نمایش کلسترول اول شد، سعید کمانی برای بازی در نمایش دوشیزه شانسی خانم عنوان دوم را به دست آورد و عنوان سومی بازیگری مرد این جشنواره به صورت مشترک به ایمان ملکی پور برای بازی در نمایش آجیل مشکل گشا و آرش رضایی برای بازی در نمایش من مصطفیام اعطا شد.
در بخش بازیگری زن این جشنواره مهسا نظری برای بازی در نمایش دوشیزه شانسی خانم عنوان نخست را به دست آورد، مهناز سبزیچی برای بازی در نمایش گنج در رنج سپنج و شمعدانیها زمستان گل میدهند و ناهید کاردان برای بازی در نمایش اتاق انتظار به ترتیب دوم و سوم شدند.
عنوان اول کارگردانی از سوی هیات داوران به هیچ یک از آثار راه یافته به ششمین جشنواره نمایشهای کوتاه صحنه اعطا نشد و سید صائب میر برای کارگردانی نمایش من مصطفیام و سعید کمانی برای کارگردانی در نمایش دوشیزه شانسی خانم به طور مشترک دوم شدند و عنوان سوم کارگردانی این جشنواره نیز به صورت مشترک به ایمان ملکی پور برای کارگردانی نمایش آجیل مشکل گشا و بهمن پارسا آرا برای کارگردانی شمعدانیها زمستان گل میدهند اعطا شد.
همچنین سهیلا میرزاخانی و مهناز سبزیچی برای نویسندگی نمایشنامه گنج در رنج سپنج و مهسا نظری برای نویسندگی دوشیزه شانس خانم و سید صائب میر برای نویسندگی شمعدانیها زمستان گل میدهند مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفتند.
ساختار ضعیف نمایشنامه و شتاب زدگی در ارائه نمایشها به جشنواره
سید مسعود موسوی، داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: هدف از برگزاری جشنوارههای نمایش کوتاه، سوق دادن هنرمند به سمت و سویی است که در فرصتی کوتاه بتواند بهترین پیامها را به مخاطب برساند.
وی با بیان اینکه عصر ارتباطات است و در حداقل زمان باید پیام را به مخاطب ارائه کرد، افزود: اگر قرار باشد در هنر تئاتر ظرف مدت چند ساعت پیام خود را ارائه کنیم تئاتر از بسیاری از هنرهای دیگر عقب میماند بنابراین از طریق نمایشهای کوتاه میتوان مختصر و مفید پیامها را بیان کرد و تاثیرگذار بود و اگر هنرمند این ارزش را درک کند ارتقا پیدا خواهد کرد.
داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی تئاتر اظهار داشت: متاسفانه در این جشنواره هنرمندان از امکاناتی که مسئولین برگزار کننده برایشان تدارک دیده بودند نتوانستند خوب استفاده کنند و نمایشهای خوبی ارائه نشد.
موسوی ادامه داد: برای نمایشهای کوتاه، متنی مناسب است که دارای ساختار قوی باشد و بتواند در زمان کوتاه ۱۵ دقیقهای پیام خود را برساند و رویکرد اصلی خود را به مخاطب نشان دهد نه اینکه یک متن طولانی را کوتاه کنیم و به عنوان متن نمایش کوتاه ارائه شود.
داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی تاکید کرد: بازیگر نمایش کوتاه نیز باید آنقدر تخصص داشته باشد که در حداقل زمان شخصیتی که در آن قرار گرفته و تمام ویژگیهای آن شخصیت را به تماشاگر معرفی کند تا تماشاگر در این مدت کوتاه به درک صحیح از موضوع نمایش دست پیدا کند.
وی افزود: کارگردان نیز باید با استفاده از تمامی عناصر گریم، نور، موسیقی، دکور، بازیگر و متن، این عوامل را طوری در کنار هم قرار دهد که در زمان کوتاه بهترین مفاهیم را به تماشاگر انتقال دهد.
موسوی تصریح کرد: متاسفانه متون در این جشنواره بسیار ضعیف بود و کارگردانان هم برای نمایشها وقت کافی نگذاشته بودند گویی که با شتاب کارهای خود را برای جشنواره آماده کردهاند بنابراین با چنین شرایطی با وجود تمام امکانات مهیا شده از سوی برگزارکنندگان جشنواره هنرمندان به دستاورد خاصی نرسیدند.
وی در پاسخ به این سؤال که جشنواره چقدر میتواند در شکوفایی تئاتر مؤثر باشد گفت: جشنواره وسیله است نه هدف و اگر قرار باشد یک هنرمند تئاتر، جشنواره را هدف ببیند و اگر یک بار در جشنواره برگزیده نشد همه چیز را باخته بداند و اگر برگزیده شده تصور کند به اوج مطلق رسیده هرگز در هنر خود رشد نخواهد کرد.
داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی گفت: جشنواره وسیلهای برای ارزیابی شرایط کنونی تئاتر در شهرستان، استان و کشور است و در حقیقت جشنوارها باید زمینه آسیب شناسی برای شناخت الگوها با هدف رشد، تحول و خلاقیت در هنر تئاتر را فراهم کنند.
موسوی در پایان خاطرنشان کرد: استان مرکزی در زمینه هنر تئاتر از ظرفیتهای خوبی برخوردار است که باید در مسیر صحیح هدایت و حمایت شود و برای دستاوردهای بهتر باید الگوسازی شود.
برتری در جشنوارهها نباید دغدغه هنرمندان شود
مجید صالحی، دیگر داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمینه کارگردانی و متن در هیچ یک از کارها نوآوری دیده نشد و متنها در حد و قواره جشنواره نبودند.
وی ادامه داد: در این جشنواره همچنین سطح بازیهایی که توسط بازیگران نمایشها ارائه میشد نیز ایده آل نبود و در حد متوسط قرار داشتند که البته اگر کارگردانی و متنها مناسب بود قطعاً بازیگران بهتر از آنچه در این جشنواره ظاهر شدند، حضور مییافتند.
داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی اظهار داشت: انگیزه و انرژی در این گروههای نمایشی جوان وجود دارد و این انگیزهها باید با حمایت پربارتر شود.
صالحی افزود: اینطور نباشد که شرکت در جشنوارهها فقط به صورت یک عادت درآید و هنرمندان هر سال فقط در یک جشنواره آن هم با متنهای ضعیف و کارگردانی ضعیفتر ظاهر شوند و بخواهند اثری را که در مدت کمتر از ۲۰ روز آماده کردهاند ارائه دهند.
وی ادامه داد: کیفیت آثار این جشنواره نسبت به سال گذشته افت کرده است در حالی که در هر دوره باید شاهد سیر صعودی اثرهای نمایشی باشیم.
داور ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه «صحنه» استان مرکزی افزود: تحول در کار تئاتر مستلزم این است که نگاهمان فقط به حضور در جشنواره نباشد و هنرمندان این عرصه در طول سال به طور مداوم تمرین داشته باشند.
نظر شما