۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۲

مهر از دیدگاه‌ اساتید گزارش می‌دهد؛

قانونمندی فصل الخطاب انتخاب اصلح‎ترین کاندیدای مجلس شورای اسلامی

قانونمندی فصل الخطاب انتخاب اصلح‎ترین کاندیدای مجلس شورای اسلامی

اصفهان – اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌‌های اصفهان ایمان، آگاهی، برنامه، داشتن جسارت لازم و قانونمندی را الفبای گزینش اصلح‎ترین نامزدهای انتخاباتی دانستند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: شمارش معکوس انتخاباتی باشکوه با حضور حداکثری و فعال مردم آغازشده است، مردمی که با این امید پا به میدان انتخابات می‌‌گذارند که اصلح‎‎ترین افراد را روانه خانه ملت کنند.

اما در بازار داغ شعارها و تبلیغات کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به‌راستی مردم چه شاخصههایی را باید مدنظر قرار داشته باشند، برخی از مردم تنها مسائلی را موردتوجه قرار میدهند که دغدغه زندگی خودشان است، درحالی‌که بنا به گفته کارشناسان تمامی مسائل مطرح در جامعه کنونی از مسائل سیاسی تا فرهنگی، همه و همه باید برای یک انتخاب صحیح و بدون نقص مدنظر قرار بگیرد.

در همین راستا گفتوگویی با چندین تن از  اساتید دانشگاه در حوزههای مختلف را ترتیب دادیم که هرکدام مطابق با رشته خود معیارها و شاخصههایی برای یک انتخاب صحیح را در اختیار مردم قرار دادهاند.

نماینده مردم باید منافع ملی را بشناسد

علی امیدی، دانشیار روابط بین‌الملل در گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان اولین شاخصه نمایندگان را احترام به قانون عنوان کرد و به مهر گفت: مجلس دو وظیفه اصلی و بنیادین دارد؛ قانون‌گذاری و نظارت بر دستگاههای اجرایی تا در راستای قانون عمل کنند که البته تاکنون به موضع دوم کمتر توجه شده است.

وی با بیان اینکه نظارت وجه بسیار مهمی است که وظیفه نخست مجلس را معنادار می‌کند، افزود: این نظارت باید بدون توجه به گرایشهای سیاسی مجلس شورای اسلامی و بدون استثناء شامل تمام دستگاههای اجرایی  قرار گیرد.

این استادیار دانشگاه‌ تأکید کرد: اگر این نظارت به‌خوبی انجام شود، آفتهای اجتماعی مانند فساد سیاسی و اقتصادی، هرچند که شاید هیچ‌گاه به صفر نرسند، اما به‌یقین کمتر اتفاق خواهند افتاد.

مجلس باید به‌جای جنجالهای سیاسی نقصهای قانونی کشور را شناسایی کند

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی مجلس قانون‌گذاری است، ابراز داشت: بسیاری از مشکلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کشور به دلیل نقص در امر قانون‌گذاری به وجود میآید و بر این اساس مجلس باید به‌جای جریانها و جنجالهای سیاسی خلأها و نقصهای قانونی کشور را شناسایی کند و قانون‌گذاری مناسبی در راستای توسعه اقتصادی در راستای چشم‌انداز بیست‌ساله انجام دهد.

امیدی اضافه کرد: برای اینکه این‌گونه اهداف محقق شود لازم است که نمایندگان از ویژگیها و شاخصه‌های خاصی برخوردار باشند که یکی از این ویژگیها آگاهی است.

استادیار دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هر فردی که از آگاهی لازم در جوانب مختلف و در کار خود برخوردار نباشد، نمی‌تواند اقدام‌های مؤثری برای قانون‌گذاری نیز انجام دهد، تصریح کرد: از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید انسانهای دانا و باتجربه‌ای باشند و روند تحولات دنیا را به‌خوبی دنبال کنند.

وی ویژگی دیگر نمایندگان را تفکر ملی عنوان کرد و بیان داشت: نمایندگان نباید تفکر بخشی نگری و جزئی داشته باشند بلکه باید منافع ملی را تشخیص دهند و در راستای دستیابی به این منافع اقدام و قانون‌گذاری کنند.

امیدی گفت: همچنین نمایندگان مجلس باید علاوه بر اقداماتی که در راستای منافع ملی انجام میدهند، شجاعت در بیان اظهارات داشته باشند و زمانی که منافع کشور مطرح است از محافظه‌کاری بپرهیزند.

نماینده باید جسارت و برنامه داشته باشد

همچنین حمید دهقانی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان به مهر گفت: مهم‌ترین شاخصه کاندیداهای مجلس بیش و پیش از هر چیز  این است که با توجه به نقشی که قرار است در آینده ایفا کنند، قانونمند باشند.

وی افزود: درواقع کاندیدای مجلس قرار است بر کرسی نهادی تکیه بزند که قانون‌گذاری در کشور را بر عهده دارد و بر این اساس پایبندی به قانون از اهمیت ویژه‌ای برای این نمایندگان برخوردار است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تخصص ویژگی‌ مهم دیگری است که نمایندگان مجلس باید به آن آراسته باشند، بیان داشت: بر این اساس این فرد باید نماینده یک جریان یا حزب سیاسی باشد تا برنامه وی برای آینده کشور مشخص و معین باشد.

وی اضافه کرد: بر این اساس از دیدگاه من نامزدهایی که معتقد به استقلال هستند و خود را ورای یک جناح سیاسی عنوان میکنند، در حقیقت در حال شعار دادن هستند، شعارهایی که زودگذر است.

دهقانی با بیان اینکه داشتن برنامه مشخص برای رفع مشکلات مختلف کشور ویژگی مهم دیگری است که یک نماینده باید داشته باشد، گفت: این برنامه جنبه فردی ندارد بلکه یک مجموعه باید از این برنامه حمایت کند تا مشخص باشد که این فرد جزو کدام مجموعه تفکر است و قصد دنبال کردن چه اهدافی را دارد.

وی با اشاره به اینکه همچنین جسارت یک نماینده مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است، بیان داشت: یک نماینده مجلس باید به‌اندازه‌ای منظم، هدفمند و با برنامه مشخص پا به خانه ملت بگذارد که در مواقع لزوم بتواند بدون لکنت زبان در خصوص مسائلی که در جامعه هست صحبت کند؛ همچنین در این امور خلاقیت داشته و راهکار مناسب ارائه بدهد.

این استاد جامعه‌شناسی تأکید کرد: کار یک نامزد انتخاباتی پس‌از انتخابات آغاز نمیشود بلکه پس‌ازآن یعنی زمانی که باید شعارها و برنامههای خود را عملی کند شروع میشود که باید به قول و قرارهایی که داده است، پایبند باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی باید مدافع فرهنگ ایرانی اسلامی باشد

رضا سلیم زاده استاد ادبیات دانشگاه‌های اصفهان نیز در خصوص شاخصههای فرهنگی یک کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: یک نماینده مجلس باید دارای روحیات انقلابی و ملی بوده و به فرهنگ اصیل ایران اسلامی معتقد باشد.

وی افزود: نماینده مجلس باید تابع فرهنگ ایرانی باشد و هیچ‌گونه وابستگی و حمایتی از فرهنگ غربی نداشته باشد.

نماینده مجلس باید در ارتباط با مصالح ملت هوشیار باشد

استاد ادبیات دانشگاه اصفهان گفت: نماینده مجلس شورای اسلامی باید بیش از هر چیز در ارتباط با مصالح ملت هوشیار باشد و اهدافش را در راستای رفاه حال مردم سوق داده و بر این اساس تنظیم کند.

وی با بیان اینکه مردم نیز باید بینش سیاسی صحیح در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مانع از دخالت بیگانگان در امور کشور شده و کاری نکنند که در راستای اهداف آن‌ها باشد.

این استاد دانشگاه‌های اصفهان با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید بیش از هر چیزی آگاه به امور داخلی و سیاست خارجی کشور باشند، تصریح کرد: نمایندگان در هر دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان باید روحیه سازندگی داشته باشند و به مردم خدمت کنند.

این استاد دانشگاه‌های اصفهان گفت: همچنین یک نماینده اصلح باید مدافع اسلام، آرمان‌های شهدا، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باشد و هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکند.

 

کد خبر 3561964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha