مدير گروه مجسمه سازي و نقاشي دانشكده هنرهاي زيبا تهران درباره مهم ترين ويژگي نقاشي هاي كردستان گفت: "نوع صورت بندي در آثار حالت نوگرايانه اي دارد. وجود يك نوع نگراني يا تلقين از ديگر مشخصه هاي آثار اين هنرمندان است كه انعكاس آن را مي توان در لايه هاي پنهاني اثر مشاهده كرد. اميدوارم تحليل و انتقادهاي صحيحي از برگزاري اين نمايشگاه بيان شود و اگر قرار است چنين نمايشگاههايي تداوم يابند، نه شتابزده بلكه در كمال آرامش و انسجام به سرمنزل مقصود برسند."
اصفهاني زاده تصريح كرد: "من در نمايشگاه هنر نوگراي كردستان سه اثر عرضه كردم كه درونمايه آنها قصه هاي مثنوي است. به شخصه به مولانا و اثر جاودان مثنوي گرايش دارم. از اين رو سعي كردم فضاي قصه هاي مثنوي را با اندكي تجسم به سبك كوبيسم در آثارم منعكس كنم. قاعده سبك كوبيسم اين است كه مي تواند به بيان فشرده موضوعات روي بوم بپردازد."
اين هنرمند كردستاني درباره تدريس نشدن سبك هايي چون كوبيسم و فويسم در دانشگاه گفت: "شايد به اين خاطر كه درك چنين سبك هايي براي مخاطب و هنرمند سخت به نظر مي آيد. كوبيسم سبكي است كه بايد در حواشي آن به تحليل و پژوهش پرداخت؛ چيزي كه امروز كمتر در ميان دانشجويان هنر ديده مي شود. دليل ديگر كمرنگ بودن اين سبك ها به نوع آموزش استادان برمي گردد. در واقع هر روشي كه استاد در دانشگاه تدريس كند سرلوحه كار دانشجو پس از فارغ التحصيلي قرار مي گيرد."
رضا نصرتي در گفتگو با خبرنگار "مهر" درباره نمايشگاه هنر نوگراي كردستان گفت: "تنوع درونيات نقاشان كرد در آثار موجود در نمايشگاه هنر نوگراي كردستان بيش از فضاي فرهنگي استان به چشم ميخورد. برخي نقاشان ميخواهند آثار خود را با ويژگي بومي و منطقهاي بياميزند كه تكرار آن باعث كليشه شدن تدريجي هنرمند ميشود. تنوع از مهم ترين ويژگي هاي آثار هنرمندان كرد است كه اين ويژگي را مي توان با نگاه در آثار نقاشان يافت. از نقاشي فيگوراتيو تا آبستره در نمايشگاه به چشم مي خورد."
اين نقاش كه با سه اثر انتزاعي در نمايشگاه هنر نوگراي كردستان حضور دارد، درباره علت استقبال هنرمندان از سبك انتزاعي گفت: "امروز اين سبك بيشتر در ميان دانشجويان شايع شده، شايد به اين خاطر كه مطابق با جريان روز است. دليل ديگر هم به سليقه شخصي هنرمندان برمي گردد. اما واقعيت اين است كه سبك انتزاعي انتهاي نقاشي ما نيست. بلكه بيش از نقاشي انتزاعي، تفكر انتزاعي اهميت دارد. نقاشي انتزاعي مي تواند به واسطه فعاليت نقاش از عرفان و هنر خالص ايراني بهره مند شود."
نصرتي خاطرنشان كرد: "هنرمندي كه انتزاع را به عنوان سبك خود برمي گزيند درگير مجموعه اي از مفاهيم مي شود و به جلوه هاي طبيعت و عناصر دست مي يابد. هنرمند همواره در جريان خلق آثار خود به جنبه هاي زيبايي شناختي كار توجه دارد و اين جذابيت ها در صورت و فرم و رنگ بيشتر به چشم مي خورند."
نظر شما