۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۰۵

گزارش مهر؛

بازی سیاسی کودکان کار/ بچه‌هایی که تبلیغاتچی کاندیداها شدند

بازی سیاسی کودکان کار/ بچه‌هایی که تبلیغاتچی کاندیداها شدند

همدان- کارش سخت است و باید تمام روز سر پا بایستید و یک دسته کاغذ را توزیع کند؛ کودکی كه تراکت‌های تبلیغاتی انتخابات را در دست دارد و تنها برای تسكین دردهای مالی وارد بازار سیاست شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: باد شدیدی می‌وزد و هوا بارانی است، صدای رعدوبرق در گوشم می‌پیچد، دستم را از جیب پالتویم درمی‌آورم و مشتم را باز می‌کنم تا اولین قطرات باران روی دستم بنشیند.

بوی باران عجیب شهر را سرخوش کرده است، به راهم ادامه می‌دهم، خیابان‌ها این روزها پر از شلوغی است، شلوغی تبلیغات و انتخابات، بین راه چشمم به کودکانی می‌خورد که زیر باران از مردم تمنا می‌کنند تا اجناسشان را بخرند.

کودکی به سمتم آمد و گفت خاله جون می شه یه دونه از این‌ها بگیری؟ برگشتم سمتش اما این بار این کودک به‌جای گل، آدامس یا برگه دعا با خود تراکت‌های تبلیغاتی کاندیداها را همراه داشت و آن‌ها را در کیسه پلاستیکی گذاشته بود و بین مردم توزیع می‌کرد.

سرش را به سمت من بالا گرفته تا نگاهش هم قد نگاهم شود؛ قطره‌های باران صورت کودکانه‌ش را خیس می‌کند و مدام پلک می‌زد تا آب‌رفته در چشمش خارج شود؛ همچنان ملتمسانه نگاهم می‌کند؛ تعلل نمی‌کنم و دستم را جلو می‌برم و یک تراکت را از او می‌گیرم، با خرسندی از اینکه زودتر تراکت‌ها تمام می‌شود من و نگاه‌م را ترک می‌کند و در قاب چشم‌هایم محو می‌شود.

کودک همچنان در زیر باران می‌رفت و قطرات باران از موهای خرمایی‌رنگش می‌چکید اما نمی‌گذاشت تراکت‌ها خیس شوند، به هر کس که می‌رسید یک تراکت می‌داد و اکثر مردم کاملاً بی‌تفاوت از کنارش رد می‌شدند و مانند خیلی‌ها او را نادیده می‌گرفتند.

حال این کودکان معصوم زیر باران امروز در صفحه گزارش من جا خوش می‌کنند تا بررسی کنم که آیا این کار درست است که کاندیداها به‌جای از بین بردن معضل کودکان کاردارند از آن‌ها استفاده و بر این معضل دامن می‌زنند.

منفعت مالی کاملاً موقتی است

عضو هیئت‌علمی علوم تربیتی و رئیس دانشکده ادبیات علوم انسانی دانشگاه ملایر در مورد منفعت این عمل برای کودکان کار در گفتگو با مهر می‌گوید: این منفعت که همان منفعت مالی بوده کاملاً موقتی است و مانند یک مسکن برای آن‌ها عمل می‌کند.

به توضیح کیومرث عزیز ملایری استفاده مشارکتی از این کودکان کار توأم با سوء استفاده است که امر برای کودکان جنبه‌های مثبت و منفی به همراه دارد.

وی بابیان اینکه کاندیداها به این کودکان به چشم ابزار تبلیغاتی نگاه می‌کنند که در آینده بر روی این کودکان اثر سو خواهد داشت، گفت: ممکن است کودکان در آینده متوجه این موضوع شوند که از آن‌ها به‌عنوان وسیله تبلیغاتی استفاده‌شده و نسبت به مسائل مشارکت اجتماعی بدبین شوند و در حالت دیگر ممکن است به مشارکت اجتماعی از دید اقتصادی نگاه کنند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ملایر عنوان کرد: این افراد هنگامی‌که به جامعه می‌آیند دید منفعت طلبانه دارند و هر کاری که انجام بدهند به دنبال منافع شخصی خود هستند و هیچ‌گاه به بهبود وضع جامعه فکر نمی‌کنند و این می‌تواند آسیب جدی به جامعه بزند.

عزیز ملایری گفت: خیلی اوقات دیده می‌شود که این کودکان پس از دریافت دست مزد و تراکت‌ها، آن را در سطل‌های زباله می‌اندازند.

وی افزود: این امر نشان‌دهنده این است که خیلی از کودکان نسبت به استفاده ابزاری آگاه هستند و با این کار خود مانع این موضوع می‌شوند.

رئیس دانشکده ادبیات علوم انسانی دانشگاه ملایر عنوان کرد: این عمل بیشتر از اینکه بعد مثبت داشته باشد بعدهای منفی دارد و در رشد اجتماعی و تربیت سیاسی کودک بار منفی خواهد داشت.

تأمین بخشی از شور انتخاباتی توسط کودکان کار

یک دکترای جامعه‌شناسی نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: این کار با مشاغل سخت در معدن و یا گل‌فروشی‌های شبانه‌روزی در سر چهارراه‌ها قابل‌مقایسه نیست و شاید بتوان گفت در کوتاه‌مدت مشکل خاصی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

حسین رضایی افزود: شیوه برخورد هر یک از کاندیدا با این افراد متفاوت است که گاهی باعث هویت بخشیدن نسبی به این افراد می‌شود و گاهی باعث سرخوردگی و دوری این افراد از جامعه می‌شود.

وی می‌گوید: استفاده از این افراد جدا از اینکه فقط مضر است خوبی‌هایی هم دارد، یک‌بخشی از شور انتخابات توسط این کودکان صورت می‌گیرد.

وی بابیان اینکه استفاده کاری از کودکان منع قانونی دارد، عنوان کرد: این کار به دلیل مقطعی بودن نمی‌تواند جزو مشاغل سخت تلقی شود چراکه تبلیغات انتخابات به این شیوه نهایتاً ۷ روز است.

رضایی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از کودکان پس از دریافت دست مزد تراکت‌ها را دور می‌اندازند، بیان کرد: عرصه مشارکت سیاسی انتخابات یک مسئله تخصصی است و گاهی وجود یک سری از بدسلیقگی‌ها و نبود تخصص کافی باعث استفاده از کودکان ۷ یا ۸ ساله می‌شود.

وی گفت: باوجوداینکه گاهی برخی از کاندیداها باعث تشویق این کودکان می‌شوند اما استفاده ابزاری از این کودکان کار پررنگ‌تر است.

کد خبر 3564656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha