۵ اسفند ۱۳۹۴، ۲۱:۴۲

گزارش مهر؛

شوق مرزنشینان برای حضور در انتخابات/حماسه‌ای دیگر در راه است

شوق مرزنشینان برای حضور در انتخابات/حماسه‌ای دیگر در راه است

بیرجند- مرزنشینان خراسان جنوبی بار دیگر آمادگی خود را برای حضور پر شور در انتخابات اعلام کردند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در شرقی‌ترین نقطه از سرزمین قهستان که وسعت آوازه‌اش از برگ برگ سفرنامه ناصرخسرو و بهارستان آیتی به گوش می‌رسد، منطقه ای وجود دارد به نام «زیرکوه».

این منطقه با جمعیت ۴۲ هزار نفری و حدود یک هزار کیلومتر مربع از سال ۹۱ به شهرستان ارتقاء یافت.  شهرستان مرزی زیرکوه از گذشته به دلیل دوری از مرکز و کم توجهی همواره در محرومیت بوده و زلزله ویرانگر سال ۱۳۷۶ و خشکسالی های پی در پی در این منطقه سبب شد که چهره محرومیت بیشتر از پیش خود را به مردمان این خطه نشان دهد.

اما مردمان مرزنشین و غیور شهرستان زیرکوه در ۳۷ سال گذشته همواره سلحشورانه از مرزهای کشور دفاع کرده و در این مدت همواره پشتیبان نظام و ولایت بوده‌اند. اکنون نیز که تب و تاب دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در کشور بالا گرفته، مردم این دیار همانند مردم سراسر کشور، خود را برای خلق حماسه ای دیگر آماده می‌کنند تا بار دیگر خاری برچشم دشمنان باشند.

در گذر از تک تک کوچه پس کوچه های شهر، تبلیغات و هیاهوی مردم از پیر و جوان را می‌شنوم که همه خود را برای حضور  این حادثه تاریخی آماده می کنند، پای صحبت هر کدام از آن‌ها که می‌نشینم از آمادگی‌شان برای حمایت دوباره از انقلاب و نظام می‌گویند و البته به آینده امیدوارند.

امیدوارند که دغدغه های آن‌ها از نبود درمانگاه برای جمعیت ۴۲ هزار نفری گرفته تا نبود اشتغال در شهرستان، نبود واحدهای تولیدی و صنعتی، بازارچه های مرزی که حالا چند وقتی است  بر رویشان بسته شده، کمبود امکانات و محرومیت‌ها و ... همه به گوش مرکزنشینان برسد و نمایندگان آن‌ها در خانه ملت از حق و حقوقشان دفاع کنند.

می‌خواهم در تعیین سرنوشت منطقه خود دخیل باشم

رضایی یکی از جوانان شهر حاجی آباد است که از شور و نشاط خود برای حضور در انتخابات می‌گوید: می‌خواهم در سرنوشت منطقه خود دخیل باشم و به طور حتم در این انتخابات شرکت می‌کنم.

وی با بیان اینکه مردم شهرستان زیرکوه با وجود همه محرومیت‌ها در طول ۳۷ سال گذشته پشتیبان و یاور نظام بوده‌اند، بیان کرد: اما در مقابل انتظاراتی از نمایندگان خود داریم که امیدواریم منتخبین مردم برای برآورده شدن آن‌ها تلاش کنند.

این جوان با بیان اینکه جوانان این منطقه شغل و امید به زندگی می‌خواهند، افزود: شهرستان زیرکوه ظرفیت های مهمی در بحث اشتغال دارد که بازارچه های مرزی، وجود معادن غنی و کشاورزی از جمله آن‌ها بوده و نیاز است به این بخش‌ها توجه جدی شود.

رضایی ادامه داد: خواسته مهم مردم این منطقه اشتغال است که اگر به این سه ظرفیت مهم توجه شود به طور حتم موضوع بیکاری جوانان نیز برطرف می‌شود.

محمودی یکی دیگر از مرزنشینان این خطه است که بر حضور در انتخابات تاکید می‌کند و می‌گوید: نه تنها خودم در انتخابات شرکت خواهم کرد بلکه از تمام مردم دعوت می‌کنم که در این انتخابات شرکت کنند چون خودمان باید برای منطقه خود تصمیم گیری کنیم.

دعوت از مردم برای حضور در انتخابات و انتظارات از نمایندگان منتخب

وی اضافه کرد: برنده این میدان کسانی خواهند بود که اظهار نظر کرده و از حق خود دفاع کنند، اینکه من در انتخابات شرکت نکنم یعنی حق انتخاب را از خود گرفته ام و اجازه داده ام بقیه برای من تصمیم گیری کنند.

او نیز در مقابل انتظاراتی از نمایندگان خود دارد و بیان می‌کند: انتظار دارم نماینده به دنبال دفاع از حقوق مردم باشد و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

بسته شدن امید اشتغال شهرستان زیرکوه

وی با بیان اینکه از نماینده منتخب می‌خواهم که فکری برای مشکلات اقتصادی و اشتغال مردم بردارد، ادامه داد: شهرستان زیرکوه یک شهرستان مرزی است که امید اشتغال بسیاری از مردم همین بازارچه مرزی یزدان بود که از حدود یک سال قبل  آن هم بسته شده است.

محمودی اضافه می‌کند: علاوه بر این مردم این منطقه از بسیاری از خدمات بهداشتی درمانی، رفاهی و تفریحی محروم هستند و جمعیت ۴۲ هزار نفری شهرستان تنها یک درمانگاه دارد که آن هم پزشک ندارد.

یکی دیگر از شهروندان حاجی آباد نیز در پاسخ در مورد حضور یا عدم حضور خود در انتخابات امسال به خبرنگار مهر می‌گوید: تمام دوره های انتخاباتی گذشته شرکت کرده ام و امسال نیز برای شرکت در انتخابات مصمم تر هستم چرا که شرکت در این امر وظیفه شرعی ما است.

عباسی ادامه داد: مردم شهرستان زیرکوه همواره پیرو ولایت فقیه بوده‌اند و امسال نیز که ایشان شرکت در انتخابات را یک واجب شرعی دانسته‌اند به طور حتم همه مردم حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به انتظارات و خواسته های خود از نمایندگان، بیان داشت: نماینده باید از درد مردم حوزه انتخابیه خود مطلع باشد و کسی نباشد خودش مرکز نشین و بی اطلاع از همه این محرومیت‌ها باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان زیرکوه چه از نظر خدمات بهداشتی درمانی، رفاهی و تفریحی و چه از نظر اشتغال محروم است، عنوان داشت: شهرستان به این بزرگی فاقد یک درمانگاه شبانه روزی، یک سینما و حتی یک استخر شنا است، سال‌هاست که  پروژه احداث استخر در حاجی آباد در اجرا بوده که  آن هم نیمه کاره رها شده است.

با وجود معادن غنی و ظرفیت های بالا سهم شهرستان از صنعت صفر است

عباسی ادامه داد: همچنین با وجود معادن غنی و ظرفیت های بالا سهم شهرستان از اشتغال و صنعت صفر بوده و تنها شهرک صنعتی شهرستان دارای دو واحد تولیدی است که آن هم در حد کارگاه تولیدی هستند نه کارخانه تولیدی.

وی اضافه کرد: نیاز است که برای رفع این محرومیت‌ها کاری شود و به نظر بنده نماینده بهترین کسی است که می‌تواند از حقوق مردم دفاع کند.

خسروی یکی دیگر از جوانان این خطه است که با تاکید بر حضور خود در انتخابات امسال، بیان داشت: همه می‌آییم تا نه تنها خودمان برای شهر خود تصمیم بگیریم، بلکه بار دیگر مهر تایید خود را بر نظام و انقلاب حک کنیم.

وی به انتظارات خود از نماینده اشاره کرد و گفت: شهرستان زیرکوه یک شهرستان مرزی بوده که قسمت زیادی از مرزهای آن توسط عشایر حفاظت و حراست می‌شوند این در حالی است که عشایر شهرستان طی سال های گذشته به دلیل خشکسالی مشکلات زیادی مواجه شده و بسیاری از مراتع و منابع آبی خود را از دست داده‌اند.

این شهروند با تاکید بر حل مشکلات مرزنشینان و عشایر، بیان داشت: جوانان شهرستان اشتغال، دانشگاه، خدمات رفاهی و تفریحی می‌خواهند که متاسفانه شهرستان زیرکوه در همه این موارد از بقیه شهرهای استان عقب تر است.

راه اندازی مرکز درمانی شبانه روزی از خواسته های مهم مردم است

وی، حل مشکلات راه های ارتباطی، راه اندازی کارخانجات تولیدی، بازگشایی بازارچه مرزی و راه اندازی مرکز درمانی شبانه روزی را از خواسته های مهم مردم منطقه عنوان کرد و افزود: شهرستان زیرکوه با داشتن معادن غنی از صنعت محروم است و حتی بسیاری از معادن آن بلااستفاده است و معدود واحدهای معدنی فعال نیز خام فروشی می‌شود.

وی اضافه کرد: همه این‌ها ظرفیت هایی است که می‌تواند زمینه اشتغال چندین نفر را ایجاد کند و  گرد محرومیت را از شهرستان بزداید.

گفت و گو و گزارش میدانی خبرنگار مهر با سایر شهروندان از حضور حداکثری مردم در انتخابات و البته انتظارات آن‌ها از نمایندگان خود حکایت دارد.

به طور حتم روز هفتم اسفند بار دیگر میعادگاه تمام کسانی است که دل در گرو این انقلاب دارند، انقلابی که در طول ۳۷ سال گذشته عزیزترین کسان خود را به پای آن فدا کرده‌اند و نه تنها مردم زیرکوه بلکه تمام مردم خراسان جنوبی با حضور دوباره خود در پای صندوق های رای از خون شهدا و آرمان های شهدا دفاع خواهند کرد.

 

کد خبر 3564842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha