۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۱۳

دبیر جشنواره فیلم موج به مهر گفت:

جشنواره فیلم «موج» موضوعی می‌ماند/ اضافه شدن داور انیمیشن

جشنواره فیلم «موج» موضوعی می‌ماند/ اضافه شدن داور انیمیشن

دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه موج اعلام کرد از دوره‌های بعدی از متخصصان انیمیشن هم در ترکیب هیات داوران استفاده خواهد شد.

ابراهیم حصاری دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه «موج» که در حال برگزاری در جزیره کیش است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این جشنواره از سه ماه قبل و با توجه به ضرورت‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش برنامه ریزی شده است، گفت: با توجه به اینکه در دوره جدید مدیریت این سازمان به مباحث آموزشی و فرهنگی توجه خاصی شده است و یکی از مواردی که می‌توان به آن در این زمینه ورود پیدا کرد، بحث برگزاری جشنواره‌های هنری است که در همین راستا نخستین جشنواره فیلم «موج» با موضوع «آثار پندآموز و توجه به اقتباس از متون کهن و معاصر ادبی ایران» در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: بعد از اعلام فراخوان، استقبال قابل توجهی از این دوره صورت گرفت و ۸۵۰ فیلم به دبیرخانه ارسال شد و نزدیک به ۱۲۰۰ فیلمساز برای حضور در این جشنواره ثبت‌نام کردند. همچنین هیات انتخاب و داوری با توجه به توضیحات مناسب آثار راه یافته به جشنواره تاکید داشتند تا این جشنواره در سال‌های آینده نیز برگزار شود.

حصاری تاکید کرد: انتخاب آثار برای داوری بسیار سخت بود و هیات انتخاب از میان ۸۵۰ فیلم، تعداد ۶۰ فیلم را برای شرکت در مسابقه انتخاب کردند اما در نهایت با توجه به کیفیت آثار ارسال شده، ۵ فیلم به ظرفیت ابتدایی بخش مسابقه اضافه شد و در نهایت ۶۵ فیلم به مرحله مسابقه راه پیدا کردند و مورد داوری قرار گرفتند. هیات داوران متشکل از نیکی کریمی، رسول صدرعاملی و ابوالفضل جلیلی فیلم‌ها را مورد داوری قرار دادند و تاکید داشتند که این جشنواره می‌تواند در سال‌های آینده با کیفیت بهتر و بیشتری برگزار شود.

وی گفت: امیدوارم فیلمسازان با حضور در منطقه آزاد کیش، دستاورد خوبی در حوزه فیلمسازی داشته باشند و با نگاه خاص خود به فضای اطراف، فیلم‌های خوبی را برای دوره‌های بعدی این جشنواره داشته باشند. به هر حال معتقدم که برگزاری چنین جشنواره‌هایی در این منطقه باعث دیده شدن پتانسیل و فضای حاکم در جزیره کیش می‌شود.

حصاری با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره در سه بخش انیمیشن، داستانی و مستند برگزار می‌شود، بیان کرد: ما تمام تلاش خود را کردیم تا در حوزه داوری و انتخاب آثار از افرادی استفاده کنیم که در بخش‌های مختلف فیلمسازی صاحب نظر باشند همچنین چون اولین دوره جشنواره برگزار می‌شود لازم بود از افراد شناخته شده در بخش‌های داوری و انتخاب استفاده کنیم.

دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه «موج» با اشاره به برگزاری این جشنواره به صورت موضوعی، توضیح داد: قرار است که هر سال موضوع جشنواره با توجه به نیازهای جزیره کیش تغییر کند و باید ببینیم که فیلم‌های پندآموز تا چه اندازه می‌تواند در دوره بعد هم از نیازهای منطقه به شمار رود. خوشبختانه از میان آثار ارسال شده، ۵۰ درصد آثار با موضوع اصلی همخوانی داشتند که مورد داوری قرار گرفتند.

وی بیان کرد: یکی از اتفاقات قابل توجه در نخستین دوره جشنواره فیلم موج، بحث استفاده از متون کهن در تولید فیلم‌های ارسالی به این دوره از جشنواره بود. خوشبختانه ادبیات کهن ایران، ادبیات بسیار فاخری است که می‌تواند بخصوص در حوزه پندآموزی در سینما مورد استفاده قرار گیرد. در بخش اقتباس از متون کهن بخصوص در حوزه انیمیشن و مستند آثاری ارائه شده است که اشاره مستقیمی به حکایت‌های سعدی دارد.

حصاری در پایان در پاسخ به اینکه بخش انیمیشن نیازمند داوری تخصصی است و چرا جای داوران متخصص در این حوزه خالی است، توضیح داد: برای داوری تخصص‌های لازم در نظر گرفته شده است و ما افرادی را در این حوزه انتخاب کردیم تا بر موضوع و تکنیک تسلط داشته باشه باشند تا آثار با عدالت داوری شود اما بی‌شک سعی می‌کنیم در آینده از تعداد بیشتری افراد متخصص در هیات انتخاب و داوری استفاده کنیم تا این بخش‌ها به صورت کاملاً تخصصی‌تر برگزار شود.

کد خبر 3568147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha