۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۱۸

معاون صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:

حمایت از تولید و بازار داخلی کرمان/نمایشگاه بهاره برگزار نمی شود

حمایت از تولید و بازار داخلی کرمان/نمایشگاه بهاره برگزار نمی شود

کرمان-معاون بازرگانی سازمان صنعت،معدن وتجارت استان کرمان آخرین وضعیت بازار کرمان درایام پایانی سال را تشریح کرد و گفت: به منظورحمایت از بازار داخلی کرمان امسال نمایشگاه بهاره برگزار نمی شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: با نزدیک شدن به ایام نوروز، حجم تقاضا در بازار افزایش یافته و همگان به نوعی به دنبال تامین کالاهای مورد نیاز خود در این ایام هستند؛ در این میان قیمت، نوع عرضه و تامین میزان مورد نیاز اقلام اساسی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این در حالیست که طی روزهای گذشته به دلیل کاهش میزان کشت پیاز شاهد افزایش قیمت این کالا تا مرز پنج هزار تومان و بودیم و اکنون مسئولان مدعی هستند که این وضعیت کنترل شده و با تامین پیاز مورد نیاز قیمت این کالا سیر نزولی گرفته است.

اما در خصوص تامین میوه، گوشت سفید و قرمز و سایر اقلام مورد نیاز مشکلی وجود نداشته و مسئولین حتی از ذخیره سازی میوه مازاد بر نیاز خبر داده و نوید نوروزی بدون مشکل را به مردم می دهند.

در این خصوص با مصطفی زریسفی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

*وضعیت بازار در ایام پایانی سال چه تغییراتی کرده است؟

با نزدیک شدن به ایام عید نوروز به دلیل سنت حسنه دید و بازدیدها، بازار جنب و جوش بیشتری گرفته و تقاضای کالا افزایش پیدا می کند. براساس بررسی های صورت گرفته طی سال های اخیر، وضعیت جامعه به گونه ای است که ۳۰ درصد تقاضای سالیانه کالا مربوط به اسفندماه و ۷۰ درصد مربوط به ۱۱ ماه سال است.

بالطبع اگر در ایام پایان سال موفق به متعادل کردن وضعیت عرضه و تقاضا نشویم و مردم به آسانی به کالاها دسترسی نداشته باشند، ممکن است تعادل بازار به هم بخورد و قیمت ها افزایش پیدا کند و در واقع وظیفه ما حفظ وضعیت تعادل کالا بوده و اهمیت بحث تنظیم بازار در این جا مشخص می شود

*جنب و جوش کالا مربوط به کدام کالاهاست؟

گروه کالای خاص شامل پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی، شیرینی جات، آجیل و خشکبار و لوازم خانگی است که بیشترین حجم تقاضا پایان سال را به خود اختصاص می دهد.

*تغییراتی که در ماهیت بازار رخ داده است را شرح دهید

امسال تغییراتی در ماهیت بازار استان و کشور رخ داده است، از آنجمله می توان به فعالیت ۴۰ فروشگاه بزرگ در استان کرمان اشاره کرد که از این تعداد ۳۰ فروشگاه در شهر کرمان راه اندازی شده اند و به طور کلی شاهد رشد تعداد فروشگاه های بزرگ هستیم.

به تازگی خریدهای اینترنتی نیز پررنگ تر شده و سایت های فروش اینترنی وجود دارد که همه نقاط کشور را تحت پوشش قرار می دهد و به این ترتیب بخشی از خریدهای مردم از طریق شبکه های مجازی انجام می شود. همچنین فروشگاه مجازی در نظام صنفی پیش بینی شده است که ممکن این فروشگاه ها نیز در آینده نزدیک شکل گیرد.

همچنین راه اندازی دستگاه های کارت خوان در فروشگاه ها پول حذف پول فیزیکی شده است.

*دلیل برگزار نشدن نمایشگاه های بهاره در استان کرمان شرح دهید

امسال راه اندازی نمایشگاه های متمرکز در کرمان مانند سال های قبل ضرورت نداشت؛ اما در محل سایت نمایشگاه بین المللی در جاده باغین از ۱۸ تا ۲۴ اسفندماه یک نمایشگاه و فروش فوق العاده محدود داریم که سعی شده کیفیت مورد انتظار شهروندان تامین شود.

همچنین فروشگاه های برگزیده سطح شهر نیز به صورت موردی فروش فوق العاده خواهند داشت به این ترتیب که با هماهنگی اتحادیه اصناف قرار بر این است که کالاها ۱۵ درصد زیر قیمت متعارف در این فروشگاه ها عرضه شود.

سعی ما بر این است که با ایجاد تعادل منافع مردم تامین شده و همچنین شاهد فشار غیرمتعارف در بازار در ایام پایانی سال نباشیم.

*چه اقداماتی برای تامین کالاهای خاص در استان کرمان صورت گرفته است؟

ذخایر گوشت سفید در استان کرمان بیش از حد نیاز بوده و گوشت مرغ درب سردخانه به صورت نامحدود برای هر گونه مورد مصرف با تاریخ خرداد سال ۹۵ با قیمت هر کیلو چهار هزار ۵۰۰ تومان عرضه می شود و به صورت خرده فروشی ممکن است تا پنج هزار و ۱۰۰ تومان نیز عرضه شود.

عرضه گوشت قرمز در بازار به گونه ای است که خوشبختانه علیرغم اینکه پشتیبانی دام موجودی دارد؛ قیمت آن با بازار برابری می کند و بین حدود ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان گوشت منجمد وارداتی و گوشت گرم داخلی عرضه می شود؛ اگرچه در روزهای اخیر افزایش قیمت داشته ایم.

موجودی سردخانه های کشور از اوایل سال ۹۵ تا آخر فروردین بررسی شده و بر این اساس اکثر میوه ها نظیر خیار سبز، کیوی، لیمو شیرین و موز به قدری در سردخانه های کشور، عمده فروشی ها، میدان میوه و تره بار و خرده فروشی ها تامین شده است که امسال با انبوه انباشت میوه روبرو می شویم.

قیمت ها در حال حاضر مناسب است و پیش بینی می شود در ایام نوروز هیچ افزایش قیمتی نداشته باشیم و حتی امکان برگشت قیمت نیز در برخی اقلام وجود دارد.

همچنین از سوی وزرات جهاد کشاورزی استان کرمان هزار و ۴۰۰ تن پرتقال، ۶۵۰ تن سیب درختی ذخیره سازی شده است که از ۲۶ اسفندماه تا اواخر سال در غرفه ها و دکه های خاصی مانند هر سال عرضه میوه انجام خواهد شد.

امسال هیچ گونه کم و کسری میوه در استان کرمان نداریم و پیش بینی می شود حتی با مازاد میوه هم مواجه خواهیم شد.

قیمت روغن نباتی بیش از دو سال ثابت است و افزایش قیمت برای این کالا پیش بینی نشده است؛ در خصوص برنج نیز برگشت قیمت نسبت به سال گذشته داشته ایم و نیازی به سهم بندی نیست و براساس شرایط بازار ضرورتی برای ورود دولت برای تنظیم و تامین برنج وجود ندارد.

*وضعیت نظارت بر بازار چگونه است؟

طرح ویژه نظارتی از ۱۵ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فرودین سال آینده ادامه خواهد داشت که ۸۰ بازرس در اجرای این طرح مشارکت دارند.

همچنین گشت ویژه مشترک با اداره کل تعزیرات حکومتی در تمام مدت اجرای طرح انجام می شود. مشکلات موجود در سامانه ۱۲۴ برطرف شده و شهروندان می توانند به صورت ۲۴ ساعته با تماس با این سامانه موارد تخلف را گزارش دهند.

*وضعیت تخلفات اصناف در استان کرمان چگونه است؟  

ما منکر تخلف نیستیم و این مساله در همه حوزه ها وجود دارد و به همین دلیل دستگاه های نظارتی ایجاد شده است و نظارت جزئی از نظام مدیریتی است.

ایستگاهی در چهارراه ولیعصر ایجاد شده که شش نفر بازرس مستقر در این مکان گزارش تخلفات را به صورت حضوری، کتبی و تلفنی دریافت می کنند.

در برخی گروه های کالا مانند فولاد، برنج هندی و تخم مرغ برگشت قیمت داشته ایم و در برخی کالاها هم افزایش قیمت را شاهد بودیم.

*دلیل افزایش قیمت پیاز در کرمان را شرح دهید

پیاز چند روز به لحاظ تولید اندک دچار مشکل بودیم چرا که کشاورزان به دلیل زیان در سال های گذشته میزان کشت را کاهش دادند و به همین دلیل قیمت افزایش پیدا کرد که با اقدامات صورت گرفته و تامین منابع داخلی و خارجی از امروز صبح قیمت در سطح میدان به کمتر از دو هزار و هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است و در آینده نزدیک مجددا سقوط قیمت پیاز را خواهیم داشت.

پیاز به میزان کافی در استان وجود داشته و روزانه تامین می شود، در حال حاضر سقف قیمت پیاز سه هزار تومان و کف قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان است.

 

کد خبر 3571170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha