۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۵۳

آیت‌الله مکارم شیرازی:

باید از فرهنگ دانشگاهی که متأثر از غرب است دور باشیم

باید از فرهنگ دانشگاهی که متأثر از غرب است دور باشیم

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه در گذشته روش‌های دانشگاهی در حوزه علمیه وجود نداشت، گفت: امیدواریم به اصالت حوزه باز گردیم و از فرهنگ دانشگاه که متاثر از فرهنگ خارج کشور است، خروج کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی روز پنج شنبه در اختتامیه دهمین جشنواره قرآنی حوزه علمیه خواهران، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: زمانی که از مرکز داده‌ها بازدید کردم متوجه شدم حوزه علمیه خواهران جهش بسیار زیاده کرده است. هنگامی که حوزه علمیه خواهران تاسیس شد باور نمی‌کردم تا این اندازه بتواند پیشرفت کند و قسمت عمده کشور را تسخیر کند.

وی بیان داشت: انقلاب اسلامی پاسخ عملی به ایرادهایی بود که سالیان دراز به اسلام وارد می‌کردند کسانی که دین را افیون توده‌ها می‌دانستند و همچنین کسانی که می‌گفتند ما بانوان را در مسائل دینی نادیده گرفته‌ایم.

این مرجع تقلید شعیان افزود: انقلاب اسلامی آثاری دارد که پیش از این نبود و عظمت این انقلاب پاسخ عملی به دو نمونه ذکر شده در بالا داد.

وی ابراز داشت: ‌برای پیمودن راه خدا و قرب پروردگار انسان باید خودش راه را تجربه کند و اگرخطا کرد بازگشته و دوباره در مسیر قرار گیرد و یا این که از کسانی که راه خدا را پیموده‌اند و اسوه هستند الگو بگیرد و تجربه‌های آن‌ها را استفاده کند.

استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: خداوند در قرآن کریم سه نمونه اسوه ذکر کرده که اولین آن پیامبر گرامی اسلام است و در قرآن عنوان شده که پیامبر گرامی اسلام را الگو قرار دهید و پیرو پیامبر اسلام و جانشینان او باشید و بیراهه نروید.

وی ابراز کرد: در حال حاضر دشمنان اسلام با یکدیگر متحد شده‌اند و در این باره خداوند در قرآن کریم به ما می گوید محکم بایستید. زیرا وعده الهی نصرت است و نصرت حاصل می شود.

این مرجع تقلید شعیان با بیان اینکه حضرت آسیه و حضرت مریم دو نمونه دیگر اسوه هستند که از ما خواسته شده این دو را الگو قرار دهیم، تصریح کرد: حضرت آسیه اجازه ندادند قنداقه حضرت موسی ابن عمران از بین برود و زندگی ایشان را حفظ کردند. حضرت مریم تنها زن باتقوایی است که خداوند غذای بهشتی در کنار محراب برای این بانو قرار دادند.

به اصالت حوزه باز گردیم

این مرجع تقلید شعیان ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم برای زنان احترام بسیار زیادی قائل شده و بعد از انقلاب اسلامی نیز ما شاهد رشد و بالندگی بانوان بوده‌ایم.

وی بر لزوم توجه بیش از پیش به مفاهیم قرآن تاکید کرد و افزود: شایسته است درباره اهمیت قرآن کریم در نهج البلاغه بیندیشیم. سخنان کوتاهی در نهج البلاغه وجود دارد که گویا دنیا را به انسان هدیه می دهد.

این مرجع تقلید شعیان با بیان این که باید علم را برای علم بخواهیم، افزود: برنامه های نفوذی دانشگاهی که به قرآن نیز وارد شده در گذشته وجود نداشت و ما باید از فرهنگ دانشگاهی که متاثر از غرب است دور باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه در گذشته روش‌های دانشگاهی در حوزه علمیه وجود نداشت، تاکید کرد: امیدواریم به اصالت حوزه باز گردیم و علم را برای علم بخواهیم و از فرهنگ دانشگاه که متاثر از فرهنگ خارج کشور است، خروج کنیم و همه مسائل را برای خداوند انجام دهیم.

کد خبر 3577538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha