۱۵ فروردین ۱۳۹۵، ۱۳:۰۹

آشنایی با «داود رمضان شیرازی» در مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران

آشنایی با «داود رمضان شیرازی» در مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران

پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران با عنوان «داود رمضان شیرازی» نوشته امیر کاوس بالازاده از سوی انتشارات خانه کتاب به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران با عنوان «داود رمضان شیرازی» نوشته امیر کاوس بالازاده از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب به چاپ رسید.

مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در مقدمه این کتاب نوشته است:‌ «نشر کتاب در ایران با سابقه‌ای دویست ساله از جمله صنوف تأثیرگذار فرهنگی است که نقش پررنگی در دوره‌های مختلف زمانی و در عرصه‌های گوناگون سیاسی، ‌ اجتماعی، فرهنگی و... داشته و دارد. اما مایه تأسف است که هیچ‌گاه این نقش پررنگ آن‌گونه که باید ظهور و بروز نداشته و کمتر بدان پرداخته شده است.

تعداد کتاب‌هایی که به معرفی ناشران و فعالیت‌های آنها می‌پردازد بسیار کم و محدود است و اطلاعات ما از ناشران در دوره‌های مختلف بسیار اندک. انتشار موفق مجموعه مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران که به یاری نویسندگان عزیز و همت استاد بزرگوار سید فرید قاسمی به انجام رسید؛ انگیزه‌ای شد که این سلسله در دیگر حوزه‌های مرتبط با کتاب استمرار پیدا کند. امروزه با افتخار شاهد انتشار مجموعه‌ای با نام مشاهیر نشر کتاب ایران هستیم، ‌ باشد که سرآغازی برای تحقیق و پژوهش در این حوزه شود و امکانی فراهم آورد برای معرفی نقش ناشرانی که هر یک سهم بسزایی در توسعه فرهنگ این مرز و بوم داشته‌اند.»

داود رمضان شیرازی در دی ماه سال ۱۳۱۱ ش، در بخش ۹ تهران، خیابان ناصر خسرو کوچه باغچه علی جان به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی را در دبستان انتصاریه، در کوچه حاجی‌های مروی طی کرد و در سال ۱۳۲۴ ش، گواهینامه پایان تحصیلات ابتدایی را دریافت کرد.

نخستین کتابش «دیوان عراقی» را با تصحیح استاد سعید نفیسی، در سال ۱۳۳۲ ش با نام «انتشارات سنائی» به چاپ سپرد. سپس به انتشار دیوان‌های عطار نیشابوری، هلالی جغتایی، قاسم انوار، سخنان منظوم ابوسعید ابوالخیر و... پرداخت. او چند دوره عضو هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، و بیش از یک دهه رئیس این اتحادیه بوده است.

پنجمین کتاب از مجموعه مشاهیر نشر کتاب ایران با عنوان «داود رمضان شیرازی» نوشته امیرکاوس بالازاده با شمارگان هزار نسخه در ۴۸ صفحه به بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات موسسه خانه کتاب به چاپ رسیده است.

کد خبر 3589282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha