جاويد مجلسي با شركت در ميزگرد بررسي مسائل و مشكلات اركستر سمفونيك تهران كه در محل خبرگزاري مهربرگزارشد با بيان اين مطلب ، افزود : مسئولين ما امروز از اركستر و مسائل آن اطلاع چنداني ندارند ودر نتيجه پيشرفت اركسترسمفونيك در وضعيتي كه ساختارش دچار مشكل شده است به شناخت مديران بستگي دارد.
وي درادامه اظهار داشت : آنچه حيات اركستر سمفونيك را دچار مشكل كرده است كمرنگي حضور هنر در اجتماع است . بايد به كليت هنر موسيقي و جايگاه آن در اجتماع توجه داشت . وقتي رسانه ملي ما ساز را نشان نمي دهد و كوچكترين خبري از برگزاري يك كنسرت يا فستيوال موسيقي از تلويزيون پخش نمي شود ، طبيعي است كه مردم باهنر ناب بيگانه مي شوند و اركستر سمفونيك جايگاه خودش را ازدست مي دهد.
اين نوازنده با سابقه و پيشكسوت با اشاره به اينكه خيلي از مسائل اركستر سمفونيك قائم به ذات است ، خاطر نشان كرد : براي معرفي بهتر و صحيح تر اركسترسمفونيك به مردم و سياستگذاران فرهنگي بايد برنامه ريزي كرد و از طريق سمينارها و رسانه ها - به خصوص تلويزيون -آن را شناساند .
مجلسي در خصوص اداره شدن اركستر سمفونيك زير نظر بخش هاي خصوصي گفت : كار ما يك كار فرهنگي است وبه اداره مستقيم دولت نياز ندارد و مديريت بخش هاي خصوصي مي تواند راهگشا باشند. در حقيقت استقلال ما هيچ آسيبي به دولت نمي رساند .
وي درباره رهبري اركستر سمفونيك تهران در سال هاي اخير تصريح كرد : متاسفانه اركستر در دو-سه دهه اخيرارگانيزم خود را ازدست دادو ساختارش كاملا به هم ريخت . نخست اينكه براي نوازندگان حضور در اركستر حساب و كتاب ندارد و تاحدودي علي السويه است و اگرهم رهبري بخواهد بيايد وهمه چيز را به سرعت درست كند ، هم خودش و هم اركستر دچار مشكل مي شود .
وي افزود : همه رهبرهاي موقت مي خواهند كه با اجراي يك كنسرت خودشان را نشان بدهند. مي آيند تمام توانشان را هم صرف مي كنند ، پولشان را هم مي گيرند و مي روند. اما همچنان نوازنده ها با اين حقوق كم به حضورشان ادامه مي دهند كه خود بزرگ ترين مشكل اركستر سمفونيك است . هميشه اركستر سمفونيك را به مرگ گرفتند كه به تب راضي باشد . متاسفانه مسئولين طولاني مدت اركستر - به علت ضعف فني - به جاي حمايت از اركستر بيشتر به سمت مسئولين اداري تمايل داشتند و اگر يك رهبر هم آمده كه كار تازه اي انجام دهد، با او همكاري هاي لازم نشده است.
مجلسي انفعال نوازندگان اركستر سمفونيك را در نبودن مديريت صحيح دانست و گفت : همه مشكلات اركستر از بي قانوني و بي مديريتي است. درگذشته اگر نوازندگان اركستر در جايي غبر از اركستر سمفونيك ساز مي زدند، از يكديگر پوشيده نگه مي داشتند و عيب مي دانستند ، اما امروز براي نوازندگان افتخار است كه در استوديوهاي مختلف ساز مي زنند و يا در اركستر يك خواننده بي مقدار فعاليت مي كنند.
جاويد مجلسي در پايان گفت : بهترين راه براي آغاز يك حركت جيد در اركستر سمفونيك داشتن يك كميته تخصصي در كنار رهبر اركستر است .
نظر شما