رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خبر داد؛

دانشکده‌ علوم تاریخی راه اندازی می شود

دانشکده‌ علوم تاریخی راه اندازی می شود

الویری، رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول وارتقای علوم انسانی از راه‌اندازی دانشکده‌های علوم تاریخی وبررسی طرح تجمیع رشته‌های کارشناسی تاریخ به عنوان مهمترین برنامه‌های این کارگروه یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محسن الویری، رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در خصوص فعالیت‌ها و مصوبات این کارگروه در سال گذشته، ضمن یادکرد از رئیس سابق کارگروه تاریخ مرحوم دکتر صادق آیینه‌وند و زمینه‌ای که وی برای بازخوانی موقعیت کنونی دانش تاریخ در کشور و تحول در آن متناسب با سیاست‌های بالادستی کشور فراهم آورده بود، گفت: مهمترین فعالیت کارگروه تاریخ را می‌توان بازتعریف و تجمیع کلیه رشته­ های تاریخ در مقطع کارشناسی در چهار رشته تاریخ جهان، تاریخ تمدن، تاریخ اسلام و تاریخ ایران عنوان کرد.

حجت الاسلام الویری با بیان این که برنامه و سرفصل دروس هر چهار رشته با مشارکت گسترده استادان رشته­ های گوناگون تاریخ در سراسر  کشور آماده شده است، اظهار کرد: ویژگی اصلی طراحی جدید توجه حداکثری به چهار مؤلفه اسلامی ­سازی، روزآمدی، بومی­ سازی و کارآمدسازی متناسب با ویژگی‌ها و اقتضائات رشته تاریخ است.

وی در توضیحی در خصوص قید اسلامی­ سازی عنوان کرد: رویکرد کارگروه در این زمینه یک رویکرد پسینی و محدود به تجمیع تجربیات موجود و یکدست­ سازی آنها بوده است تا از اشکال و نگرانی القای دیدگاه‌های پیشینی و بخشنامه ­ای دیدن تحول علم و کوشش کم­ فایده برای افشاندن بذر در زمینی که آمادگی ندارد پرهیز شود.

الویری افزود: البته کارگروه بر این باور است که این برنامه ­ها بستر بسیار خوبی برای پرداختن به ابعاد مختلف اسلامی ­سازی دانش تاریخ در طول اجرای برنامه فراهم می ­­آورد، اما این گونه نیست که پیش­فرض‌های خود را بر برنامه و به تبع بر اعضای بزرگ خانواده تاریخ تحمیل کند.

برگزاری نشست هم‌اندیشی و دریافت نظرات اساتید تاریخ کشور

وی همچنین با اشاره به برگزاری چهار نشست به منظور نقد و بررسی رشته­ های پیشنهادی، گفت: کارگروه تاریخ با مشارکت مؤثر معاونت امور اساتید دبیرخانه شورای تحول و نیز معاونت آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهار نشست مستقل از هم برای بررسی رشته ­های پیشنهاد شده تشکیل داد و مدیران گروه‌های تاریخ سراسر کشور به همراه یک عضو فعال و صاحب‌نظر از هر گروه در این نشست‌ها شرکت کرده و دیدگاه‌های گروه خود را درباره برنامه که پیش از آن در اختیار آن‌ها قرار گرفته بود، بیان کردند.

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی افزود: این نقدها بزرگترین سرمایه کارگروه تاریخ برای بازنگری و تکمیل برنامه­ ها بود.

الویری از تدوین شیوه ­نامه چگونگی بررسی رشته ­های پیشنهادی مقاطع تحصیلات تکمیلی به عنوان دیگر فعالیت سال ۱۳۹۴ کارگروه تاریخ شورای تحول نام برد و عنوان کرد: بر خلاف مقطع کارشناسی که گروه مصصم است کلیه مراکز آموزشی مجری رشته­ های تاریخ از یک برنامه مصوب شورای تحول و اعلام شده از سوی وزارت علوم تبعیت کنند، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری قائل به این محدودیت نیست و همه مراکز می­ توانند برنامه پیشنهادی خود را مشروط به آن که ضوابط شکلی و محتوایی تعیین‌شده در شیوه‌نامه در آنها رعایت شده باشد، ارائه دهند.

وی همچنین با اشاره به افزوده شدن اعضای جدید به کارگروه تاریخ در سال گذشته، گفت: ما امیدواریم که در سال جاری با بهره ­گیری از ظرفیت و توانایی‌های اعضای فرهیخته، دانشمند و متعهد کارگروه که خانواده بزرگ تاریخ را نمایندگی می­کنند، اقدام و عمل مناسبی در برخی محورها داشته باشیم.

گسترده ­تر کردن ارتباط با اعضای هیئت علمی گروه‌های علمی تاریخ

رئیس کارگروه تاریخ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در تشریح برنامه‌های سال جاری کارگروه متبوع خود گفت: پیدا کردن راهی برای گسترده ­تر کردن ارتباط با اعضای هیئت علمی گروه‌های علمی تاریخ و عینیت بخشیدن به مشارکت واقعی همه اعضای این خانواده در تصمیم­گیری­ ها و برطرف کردن موانع آزاردهنده­ای که در حال حاضر در این زمینه به ویژه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد، یکی از اهداف ما در سال جاری است.

الویری ادامه داد: دریافت و بررسی درخواست‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای راه ­اندازی رشته ­های کارشناسی ارشد و دکتری، پیگیری راه ­اندازی دانشکده علوم تاریخی در دانشگاه‌هایی که از زمینه و امکانات لازم در  این باره برخوردارند و امکان­ سنجی جدا شدن رشته­ تاریخ و تمدن ملل مسلمان از دانشکده­ های الهیات و پیوستن آن به دانشکده علوم تاریخی و قرار گرفتن این رشته ذیل رشته ­های علوم تاریخی برخی دیگر از برنامه‌ها و اهدافی است که در سال جاری پیگیری خواهد شد.  

بررسی طرح تجمیع رشته‌های کارشناسی تاریخ در قالب یک رشته 

وی همچنین با اشاره به مورد هدف بودن امکان­ سنجی تدوین برنامه و راه ­اندازی آزمایشی طرح تجمیع همه رشته­ های تاریخ در مقطع کارشناسی در یک رشته با گرایش‌های مختلف، گفت: این درخواست از سوی تعداد قابل توجهی از دوستان شرکت‌کننده در جلسات نقد و بررسی رشته­ ها ارائه شده و کارگروه وظیفه خود می­ داند به دیده اعتنا به آن بنگرد.

الویری همچنین از برنامه کارگروه تاریخ برای تدوین طرح آمایش رشته­ های علوم تاریخی بر اساس طرح کلی آمایش آموزش عالی خبر داد و اظهار کرد: طرح آمایش که وزارت علوم دنبال می­ کند یک طرح بسیار مهم و اثرگذار است و باید خدا را شکر کرد که وزارت علوم به این مسئله مهم توجهی بایسته نشان داده است.

وی عنوان کرد: کارگروه تاریخ اقدامات اولیه­ ای را برای آمایش رشته تاریخ آغاز کرده بود که با دریافت خبر تدوین یک طرح جامع از سوی وزارت علوم کار خود را متوقف کرده و منتظر است با دریافت این طرح جامع، طرح آمایش رشته تاریخ را بر اساس آن تهیه کند.

کد خبر 3595942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha