۳۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱۶:۱۲

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در گفتگو با مهر:

وجود ۵۷ شرکت دانش بنیان ظرفیت خوبی برای استان سمنان هستند

وجود ۵۷ شرکت دانش بنیان ظرفیت خوبی برای استان سمنان هستند

سمنان - رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه ۵۷شرکت علمی و فناوری در سمنان وجود دارند، گفت: این میزان شرکت های دانش بنیان ظرفیت خوبی برای سمنان هستند.

بهزاد سلطانی در خلال سفر هیئت دولت به استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ارائه طرح های شرکت های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شکوفایی باعث رشد و توسعه علمی و فناورانه کشور می شود، ابراز داشت: از ۵۷شرکت دانش بنیان استان سمنان، تا کنون ۴۴ شرکت به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه داده‌اند که این میزان معادل ۲.۴درصد طرح های ارائه شده به صندوق کشور است همچنین باید گفت از این ۴۴طرح ارائه شده به صندوق نوآوری و شکوفایی، ۲۳ طرح مصوب شده و بقیه یا در دست بررسی است یا موفق به اخذ تائیدیه نشده اند.

وی افزود: مجموع مبلغ تسهیلات تصویب شده برای این ۲۳ طرح در استان سمنان، هفت میلیارد و۶۸۰ میلیون ریال بوده است که این میزان معادل۱.۴درصد کل اعتبارات صندوق شکوفایی کشور است و در حقیقت این مبلغ به نسبت جمعیت استان سمنان، میزان مناسبی ارزیابی می شود اما باید توجه داشت که هم‌اکنون حداقل ۱۷۰ شرکت در پارک علم و فناوری استان سمنان حضور دارند که تاکنون دانش‌بنیان نشده‌اند.

استان ها می توانند سه برابر نسبت جمعیتی خود تسهیلات بگیرند

رئیس صندوق شکوفایی و نوآوری کشور همچنین ضمن بیان اینکه این صندوق ظرفیت استانی ندارد و طرح ها از هر نقطه کشور به صندوق ارسال می‌شوند، گفت: طرح های ارسالی به صندوق نوآوری کشور از سوی شرکت های دانش بنیان در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی قطعا تسهیلات دریافت می‌کند و استان ها حتی می توانند تا سه برابر نسبت جمعیتی خود از این صندوق تسهیلات دریافت کند.

سلطانی با بیان اینکه تا کنون ۱۲۹ طرح که از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند به مرحله‌ خاتمه‌ فنی و ۲۰ طرح به مرحله‌ تسویه مالی رسیده‌اند، ابراز داشت: این‌ها طرح‌ها عمدتا تحقیقات کوچکی بوده‌اند که ظرف ۱.۵سال می‌توانستند تمام شوند، اما طرح‌های اصلی این صندوق، از اوایل سال آینده به اتمام می رسند.

 وی به کاهش بهره تسهیلات پرداختی صندوق نوآوری و شکوفایی به ۱۲ درصد اشاره کرد و افزود: شرکت‌هایی که پیش از این از صندوق با بهره‌ ۱۴ یا ۱۷ درصد وام دریافت کرده‌اند و پروژه آن‌ها موفق بوده و خوش حساب نیز بوده‌اند، به عنوان سیاست تشویقی ۱۲ درصد بهره از آن‌ها دریافت خواهد شد.

شرکت های دانش بنیان حمایت می شوند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور همچنین با اشاره به وجود ارزش افزوده فراوان در اقتصاد دانش‌بنیان، گفت: این امر باعث می شود تا توجه خاصی به شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد آن‌ها شود و همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، دولت نیز به تقویت این شرکت ها دست بزند.

سلطانی صندوق نوآوری و شکوفایی را تشکیلاتی اقتصادی دانست و ادامه داد: انتظار داریم طرحهایی که از صندوق تسهیلات دریافت می‌کنند اقتصادی بوده و ارزش افزوده داشته باشند و حداقل بتوانند تسهیلات بازپرداخت کنند چرا که سود تسهیلات اعطایی صندوق نوآوری و شکوفایی از چهار تا ۱۲ درصد است و با توجه به تورم ۱۲ درصدی موجود می تواند رقمی معقول باشد.

وی درباره شرایط اخذ تسهیلات توسط شرکت های دانش بنیان هم افزود: یکی از شرایط شرکت‌های متقاضی برای دریافت تسهیلات از این صندوق وضعیت مناسب در اعتبار شرکت است لذا شرکتی که برای مثال ۴۰ میلیارد تومان بدهی بانکی دارد نمی‌تواند متقاضی دریافت تسهیلات از صندوق باشد.

سود تسهیلات صندوق نوآوری مرکب است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور درباره ویژگی اخذ تسهیلات از این صندوق، گفت: تسهیلات اعطایی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی نیاز به آورده نداشته و نرخ سود ۱۲ درصد آنها ساده است نه مرکب از سوی دیگر صندوق پژوهش نوآوری و شکوفایی بر خلاف بانک‌ها پس از تصویب طرح، نسبت به اجرای آن توسط شرکت دانش بنیان نظارت وهمراهی دارد تا طرح کاملا به نتیجه برسد.

سلطانی سقف تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا را سه میلیارد ریال اعلام کرد و ابراز داشت: در مواردی که بیشتر از ۳۴ درصد سهام شرکت دانش‌بنیان نوپا متعلق به یک شرکت بزرگ باشد می توان به آن تسهیلات بیشتری نیز ارائه داد همچنین باید گفت صندوق نوآوری و شکوفایی از خریداران محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز به صورت لیزینگ و با پرداخت تسهیلات با بهره ۹ درصد حمایت می‌کند اما خریدار دولتی نمی‌تواند باشد.

وی افزود: با قراردادی که با یکی از بانک‌ها منعقد کردیم، امکان صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که توسط ما معرفی می‌شوند فراهم شده است همچنین درباره شرکت هایی که مشکل ارائه وثیقه دارند، باید گفت این شرکت ها می‌تواند درصدی از سهام خود را به صندوق واگذار کند و با دریافت تسهیلات طرح خود را اجرایی کند اگر طرح شکست خورد صندوق طلبی از شرکت نخواهد داشت، چرا که در اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر پیش‌بینی شده است و در دنیا نیز این کار انجام می‌شود.

۲۲۰۰شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد شرکت های دانش بنیان را دو هزار و ۲۴۰شرکت در کل کشور یاد کرد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۳۶۰ شرکت نوپا، ۷۳۰ شرکت تولیدی و ۱۴۸ شرکت صنعتی هستند و یک هزار و ۸۳۰ شرکت به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه داده‌اند.

سلطانی افزود: از یک هزار و ۸۳۰ طرح ارائه شده به صندوق، یک هزار و ۵۰۰ طرح تا کنون تعیین تکلیف شده و۳۳۰ طرح در دست ارزیابی است که از بین طرح های تعیین تکلیف شده، ۹۰۰ طرح تصویب و برای آنها رقمی حدود ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته می شود.

وی اضافه کرد: از ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تصویب شده برای طرح‌های ارایه شده به صندوق حدود ۲۱۷ میلیارد تومان آن به شرکت‌ها پرداخت شده است.

کد خبر 3603172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha