۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۴۴

جوانان روستا دست به‌کار شدند؛

وقتی مردم از مسئولان سبقت می‌گیرند/ زیرگذر «کفراش» روشن شد

وقتی مردم از مسئولان سبقت می‌گیرند/ زیرگذر «کفراش» روشن شد

نهاوند- نبود روشنایی در زیرگذر منتهی به روستای کفراش از توابع شهرستان نهاوند جوانان این روستا را به تکاپو انداخته تا در میان بی‌توجهی مسئولان خود به فکر حل مشکل باشند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روستای کفراش با هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در ۳ کیلومتری محور نهاوند - فیروزان قرار دارد که برای ورود به این روستا به‌ناچار باید از زیرگذر استفاده کرد.

این زیرگذر از زمان نصب نیوجرسی در اواخر سال ۹۳ در این محور چهار بانده به محل تردد روستانشینان تبدیل شده اما تردد در آن با مشکلاتی همراه است چراکه در این زیرگذر و شاید سایر زیرگذرهای شهرستان نهاوند بحث روشنایی داخل و اطراف آن برای دید بیشتر در شب و مسائلی دیگر نادیده گرفته شده و هم اکنون نیز این امر متولی ندارد.

شاید متولی این امر ادارات راه و شهرسازی و برق به نظر برسند ولی در ادامه گزارش مسائل پیرامون تامین روشنایی در این مکان از سوی این دو اداره پیگیری شده که هرکدام به نحوی با توجه به اختیارات و اعتبارات مسئولیت در برابر آن را رد می‌کنند.

موضوع به همین جا ختم نمی شود و با توجه به مشکلات پیش آمده از این وضعیت ساکنان روستا دست به کار می شوند که در ادامه پای صحبت های چند جوان روستای کفراش نهاوند نشستیم که قصد انجام کاری عام‌المنفعه را دارند.

رسول خدری، سید مصطفی حسینی، میلاد و کیانوش کفراشی چندنفر از جوانان روستای کفراش نهاوند هستند که خود برای انجام برخی کارهای عمرانی این روستا وارد عمل شده اند.

تامین هزینه روشنایی زیرگذر توسط خیرین

رسول خدری در گفتگو با مهر با بیان اینکه از دو سال پیش پیگیری هایی در خصوص روشنایی زیر گذر روستای کفراش و شهرک صنعتی نهاوند انجام شد که متاسفانه هر بار به دلیل کمبود و نبود بودجه سنگی جلوی پای ما می افتاد، گفت: برخی مسئولان قصد رعایت مُر قانون بدون کم و کاست را دارند و به گفته خودشان برای برقراری عدالت ممانعت‌هایی ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه به همین دلیل تصمیم گرفتیم خودمان وارد عمل شویم و منتظر مسئولان نمانیم، ادامه داد: در ابتدای کار مشکلات زیادی در خصوص تامین هزینه برای خرید وسایل مورد نیاز داشتیم.

وی با اشاره به اینکه برای انجام کار از ساکنان روستای کفراش کمک گرفتیم و برای جمع آوری مبلغ و یا پیدا کردن خیری دست به کار شدیم، گفت: با پا در میانی بزرگ‌ترهای روستا و صحبت‌های انجام شده خانواده مرحومه بتول آرمان هزینه‌های این کار خداپسندانه رو تقبل کردند.

میلاد کفراشی نیز در ادامه این گفتگو گفت: موانعی هم‌اکنون وجود دارد چراکه وضعیت انشعاب برق این روشنایی معلوم نیست که تقاضامندیم مسئولان تدبیری اتخاذ کنند.

وی میزان هزینه برای روشنایی این زیرگذر را تا کنون ۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: ما چهار نفر هم‌دانشگاهی و در رشته مهندسی برق- قدرت نهاوند در حال تحصیل هستیم و جز برای رضایت الهی، انجام‌وظیفه به‌ سهم خود در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری و خدمت به خلق و جلوگیری از جرائم احتمالی در این زیرگذر اقدام به این کارنکرده ایم.

بخشدار مرکزی نهاوند نیز در این خصوص در گفتگو با مهر با اشاره به بازدید از اقدام جوانان روستای کفراش، ضمن تقدیر از زحمات آنها، گفت: موانع کار خدا پسندانه و عام المنفعه این افراد بررسی و موضوع با ادارات ذی ربط در میان گذاشته شد.

آیت صالحی با بیان اینکه اقدام این جوانان مصداق بارز همدلی و همزبانی است، گفت: خوشبختانه همچنان که در جامعه می بینیم روحیه ایثارگری در بین مردم وجود دارد و مردم در چنین اقداماتی شرکت و به دولت کمک می کنند و به نحوی باری را از دوش دولت برمی دارند.

وی افزود: انعکاس و نشر چنین اقداماتی با زمینه سازی همدلی و همکاری می تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی و اقدام و عملی که مد نظر مقام معظم رهبری است کمک کند.

وی گفت: ادارات با دید مساعدت و تعامل در راستای تحقق شعار سال و همچنین تشویق به چنین اقداماتی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه این کار با هدف خیر به دور از منفعت طلبی انجام شده است، گفت: طی تماس تلفنی با روسای اداره برق و راه و شهرسازی شهرستان قول مساعدت با خانواده خیر مرحومه بتول آرمان برای انجام این کار گرفته شده است.

خرید انشعاب برای زیر گذر کفراش باید توسط اداره راه و شهرسازی انجام شود

رئیس اداره برق شهرستان نهاوند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تقدیر از اقدام خداپسندانه جوانان روستای کفراش در خصوص اقدام به ایجاد روشنایی مناسب برای زیر گذر این روستا گفت: با توجه به اینکه اداره راه و شهرسازی متولی اصلی امور روشنایی معابر برون شهری است باید نسبت به انجام روال قانونی و خرید انشعاب برای روشنایی این محل اقدام کند.

ذبیح الله فاضل افزود: در آن محل که ابتدای جاده شهرک صنعتی نهاوند است زمین کشاورزی وجود دارد که دارای ترانس است اما با توجه به اینکه زمین فوق و ترانس دارای کاربری شخصی است ابتدا برای استفاده از آن باید رضایت مالک شخصی ترانس را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی ابتدا باید نسبت به خرید انشعاب اقدام کند، گفت: در صورت انجام روال قانونی توسط خیرین و اداره راه و شهرسازی  اداره برق نسبت به روشنایی این محل تعهدات خود را با دید مساعدت به اجرا می گذارد.

وی با بیان اینکه لامپ های استفاده شده در این طرح پر مصرف هستند، گفت: برخی نواقص همچون پرمصرف بودن لامپ ها باید در راستای اصلاح الگوی مصرف رفع شوند.

وی گفت: در صورت انجام روال قانونی در اسرع وقت نسبت به تامین روشنایی معبر اقدام خواهد شد.

صدور مجوز شورای ترفیک لازمه ایجاد روشنایی سطح محور های نهاوند است

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند نیز در گفتگو با مهر گفت: صدور مجوز شورای ترفیک لازمه ایجاد روشنایی سطح محور های نهاوند است.

عمید الوند با تقدیر از اقدام جوانان روستای کفراش و همچنین ارج نهادن به چنین اقداماتی، گفت: اجازه کاشت پایه چراغ و روشنایی در محور ها باید توسط شورای ترافیک شهرستان مصوب و سپس مجوز فعالیت داده شود.

وی بابیان اینکه کولاکی بودن محور و نبود دید کافی از مؤلفه‌هایی است که تایید می کند باید نسبت به نصب روشنایی اقدام کرد، گفت: شورای ترافیک که با حضور فرماندار شهرستان، اداره راه و شهرسازی و پلیس‌راه برگزار می شود باید تصمیم به نصب روشنایی بگیرند تا موجب پشتوانه قانونی برای دستگاه‌های متولی شود.

وی بابیان اینکه باید درخواست جانمایی برای این چراغ‌ها ارائه می‌شد سپس اقدام به کاشت می‌کردند، گفت: نصب سه پروژکتور در جهات مختلف مسبب ایجاد تصادف به سبب برخورد نور مستقیم با چشم راننده می شود.

وی ادامه داد: چراغ‌ها و روشنایی‌هایی که اداره راه و شهرسازی در سطح محورهای شهرستان احداث می‌کند کم‌مصرف و با روشنایی بیشتر است.

الوند اظهار کرد: حقیقتاً اداره راه و شهرسازی نمی‌تواند در این زمینه بدون فراهم‌سازی زمینه‌های قبلی وارد عمل شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند بابیان اینکه اولین اقدام برای انجام هر پروژه مشخص شدن محل تأمین اعتبار آن است، گفت: هر تیر چراغ‌برق با هزینه کاشت پایه، ترانس و سایر ملزومات ۷ میلیون تومان هزینه دارد و اگر بخواهیم برای محور و محل یادشده ۳ پایه چراغ در نظر بگیرم حداقل ۲۱ میلیون تومان هزینه دارد.

وی افزود: اداره برق پس از تأمین اعتبار و تائید اقدام انجام‌شده توسط اداره راه و شهرسازی با توجه به قوانین و مقرارت موجود می‌تواند نسبت به برق‌دار کردن و روشنایی زیرگذر کفراش اقدام کند چراکه مستلزم رعایت حریم تعریف‌شده‌ای است.

وی بابیان اینکه بهترین مرجع برای مراجعه اولیه و مشاوره گیری بخشداری‌ها و سپس فرمانداری‌ها است، گفت: فرماندار و بخش‌داران از قوانین موجود در رابطه با شورای ترافیک تا حدودی اطلاع دارند و ازآنجاکه بالاترین سطح معاونان رسمی دولت در شهرستان هستند می‌توانند تصمیم‌گیری لازم را داشته باشند.

الوند اظهار کرد: درخواستی از این جوانان مبنی بر ایجاد روشنایی در زیرگذر ارسال شده که ما نیز برای کسب تکلیف و راهنمایی بیشتر در خصوص این اقدام نامه را به مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان ارسال کرده ایم که تاکنون جوابی ارسال نشده است.

کد خبر 3606040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha