۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۴۵

شریانی تازه برای احیای طب ایرانی

شریانی تازه برای احیای طب ایرانی

چهارمین قسمت مجموعه مستند «شریان» با موضوع ارتباط میان پزشکان ایرانی و خارجی در دوره های مختلف تاریخی و احیای طب سنتی کشورمان، سه شنبه ۷ اردیبهشت از شبکه افق پخش می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پزشکی علمی است که در طول تاریخ و در جوامع مختلف، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده زیرا دانشی است که با جان انسان ها در ارتباط بوده و پزشکان می توانستند با نجات جان بیماران هم اقدامی در راستای حفظ بشر بردارند و هم به ثروت و جایگاه اجتماعی مهمی دست یابند.

طب سنتی ایرانی و اسلامی نیز همواره یکی از شاخه های مهم پزشکی در سطح جهانی به شمار می رفت. دانشی برآمده از تجربه ای غنی و متناسب با ساختار طبیعی بدن انسان و فارغ از هرگونه تاثیرگذاری مصنوعی که موجب عوارض و ناکارآمدی هایی شود.

با همه این احوال طب سنتی ایرانی طی ۲۰۰ سال گذشته تا حدودی به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه در دو دهه گذشته، باز هم مورد توجه قرار گرفت و دوران احیای آن آغاز شده است؛ ذکر یک نکته در این بین حائز اهمیت است که هر چند طب سنتی ایرانی خود دانشی پیشرفته به شمار می رود ولی این دلیلی بر ارتباط گسترده میان اطبای ایرانی با پزشکان سایر ممالک و فرهنگ ها نبوده و در مواردی، شاهد اشتراکاتی میان آنها هستیم.

مستند «شریان» که به طب سنتی ایرانی می پردازد در چهارمین قسمت شامل گفتگو با پزشکان و استادان طب سنتی همچون سمانه محبتی پزشک طب سنتی اسلامی ایرانی و حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و همچنین گفتارهایی در مورد ارتباط میان طب سنتی ایران با دیگر کشورهاست.

گزارش هایی نیز از مصرف بی رویه داروهای شیمیایی توسط ایرانیان و مردم دیگر کشورها و آثار و عوارض آنها ارائه خواهد شد.

سعید کاظمی نویسنده، تهیه کننده و و نادر طالب زاده هم مشاور هنری و ناظر کیفی این مجموعه بوده است.

دومین قسمت «شریان» را می توانید سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه در ساعت های ۱۸ و ۲۳ از شبکه افق ببینید. تکرار این مستند هم ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه پخش می شود.

کد خبر 3607670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha