۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد:

چرایی توجه به علوم انسانی قرآن بنیان/ نظام علمی نداریم

چرایی توجه به علوم انسانی قرآن بنیان/ نظام علمی نداریم

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، علوم انسانی را امام و هدایت کننده سایر علوم دانست و گفت: تولیدات و رشد علمی در کشور داریم ولی هنوز نظام علمی شکل نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری عصر چهارشنبه در پیش نشست همایش علوم انسانی قرآن بنیان که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی جزو مطالبات حاکمیت قرار گرفته و مقام معظم رهبری به طور مستقیم وارد این مسئله شدند.

وی با طرح این سئوال که تحول علوم انسانی از کجا باید شروع شود؟ گفت: اگر مشخص نشود که نقطه آغاز علوم انسانی اسلامی کجاست، درجا خواهیم زد.

وی مبانی را مهم‌ترین نقطه آغاز علوم انسانی اسلامی دانست و افزود: اگر مبانی علوم انسانی مشخص نشود هر کاری که بخواهیم انجام دهیم بی‌فایده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر مبانی علوم انسانی مشخص شود اختلاف نظر و اختلاف تئوری طبیعی خواهد بود. به عنوان نمونه در فقه، وقتی مبانی و منابع ما در فقه روشن است اختلاف در آرای فقهی طبیعی و چه بسا مایه برکت باشد. در علوم انسانی اگر مبنا، مشخص شد آرای مختلف در دانش‌های مختلف می‌تواند این ویژگی را پیدا کند.

دبیر همایش علوم انسانی قرآن بنیان درباره ضرورت و چرایی توجه به علوم انسانی اسلامی گفت: تحقق تمدن نوین اسلامی از مطالبات مقام معظم رهبری و جزو سیاست گذاری های کلان نظام است.

حجت‌الاسلام بصیری با بیان اینکه ما به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت می کنیم، افزود: در این مسیر، انقلاب اسلامی و تشکیل دولت اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و الان در حال شکل گیری جامعه اسلامی هستیم.

وی تحقق نظام‌های اسلامی را از الزامات شکل گیری جامعه اسلامی دانست و تاکید کرد: کشور ما در حیطه نظام‌سازی، پیشرفت کرده و نظام امنیتی، سیاسی و حقوقی و قضایی ما استخوان بندی سالمی دارند، بنابراین اگر کوتاهی‌هایی باشد در مراحل اجرایی است اما هنوز ساختار نظام علمی کشور شکل نگرفته است.

نظام علمی نداریم

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: تولیدات علمی و رشد علمی داریم ولی هنوز نظام علمی در کشور نداریم. مسئله نظام سازی علمی آنقدر مهم است که می‌تواند برگ برنده سایر نظام‌ها باشد.

حجت‌الاسلام بصیری با طرح این سئوال که نظام سازی علمی از کجا شروع شود؟ اظهار کرد: بدون تردید باید سراغ علوم انسانی رفت، چون علوم انسانی، امام و پیشوا و هدایت کننده سایر علوم است و همه متفکران به این مسئله توجه دارند.

به گفته وی، اگر در نظام سازی به علوم انسانی توجه نشود رسیدن به جامعه اسلامی با تاخیر صورت خواهد گرفت و تمدن اسلامی هم محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: تحول در علوم انسانی باید از مبانی و اغراض شروع شود و مهم‌ترین چیز که می‌توانیم به عنوان مبنا در جامعه اسلامی به آن برسیم متن قرآن است.

دبیر همایش علوم انسانی قرآن بنیان درباره چرایی تاکید کرد: بعضی‌‌ها می‌خواهند مبنا را از فلسفه شروع کنند ولی این یک راه فرعی است. وقتی می‌خواهیم جامعه اسلامی ایجاد کنیم و به تمدن نوین اسلامی برسیم متن قوی و مسلم که در اختیار ماست باید قرآن کریم باشد.

برگزاری همایش علوم انسانی قرآن بنیان

حجت‌الاسلام بصیری افزود: یکی از تردیدهایی که وجود دارد این است که علوم انسانی نمی‌تواند قرآن بنیان باشد، در صورتی که ما معتقدیم هر تعریف و تهدیدی که از علوم انسانی داشته باشیم قرآن کریم باید به آن نظر داشته باشد.

وی در مورد برگزاری همایش علوم انسانی قرآن بنیان، تصریح کرد: واژه قرآن بنیان برگرفته از فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند علوم انسانی ما باید قرآن بنیان باشد.

دبیر همایش علوم انسانی قرآن بنیان گفت: شبیه این همایش در مراکز دیگری برگزار شده ولی با موضوع علوم انسانی اسلامی بوده و کمتر به مبانی و اغراض آن توجه شده است.

وی با اشاره به برگزاری این همایش توسط دانشگاه علامه طباطبایی، از استقبال خوب پژوهشگران حوزه و دانشگاه نسبت به ارسال مقاله به این همایش خبر داد.

کد خبر 3656508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha