۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد:

تلاش برای رفع تردید نسبت به علوم انسانی قرآن بنیان

تلاش برای رفع تردید نسبت به علوم انسانی قرآن بنیان

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی از تلاش علمی برای رفع تردید نسبت به علوم انسانی قرآن بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محسن حبیبی عصر چهارشنبه در پیش نشست همایش علوم انسانی قرآن بنیان که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار کرد: مقالاتی از افراد مختلف به دست ما رسیده که در مسئله علوم انسانی قرآن بنیان تردیدهای جدی وجود دارد.

وی گفت: درست است که این مسئله ربطی به انقلاب اسلامی ندارد ولی این افراد، علمی را علم می‌دانند که تابع هیچ فرهنگ و دینی نمی‌شود، بنابراین ما به فکر افتادیم که مدلی را در باب اثبات امکان این مسئله ارائه بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: کافی است ما یک مورد وقوع این مسئله را به اثبات برسانیم که از دل قرآن کریم، علم انسانی به وجود آمده، تا بخشی از مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه تمرکز ما بر یکی از افرادی قرار دارد که در طول تمدن اسلامی اقدام به تاسیس علم اجتماعی زده است، اظهار کرد: ابن خلدون را پدر علوم اجتماعی می‌شناسند و مطالعه موردی وجود دارد که ابن خلدون توانسته بخشی از نظریه علم اجتماع را با استفاده از بنیان‌های قرآنی ارائه دهد.

حبیبی در پاسخ به اظهارنظر برخی پژوهشگران که به ریشه تاریخی علوم انسانی معتقدند، تاکید کرد: علم انسانی یک اصطلاح و واژه جدید است. بعد از دوران ایده آلیسم آلمان است که با علوم انسانی مواجه می‌شویم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اشتراک لفظ نباید ما را به اشتباه بیندازد، تصریح کرد: گاهی مطالبی در ذیل علوم انسانی مطرح می‌شود که متناسب با این علوم نیست، بنابراین توجه داشته باشیم که علوم انسانی یک اصطلاح جدید است.

کد خبر 3656518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha