۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸

محمدحسین عماد در گفتگو با مهر: ‏

خلق هنر بر مبنای آگاهی نیست/ از مولانا تاثیر بسیاری گرفته‌ام

خلق هنر بر مبنای آگاهی نیست/ از مولانا تاثیر بسیاری گرفته‌ام

تازه‌ترین آثار محمدحسین عماد با عنوان «پذیرش» این روز‌ها در گالری اثر به نمایش در آمده است؛ مجسمه‌هایی که علاقه ‏این مجسمه ساز به فرم، بازی با نور و توجه به درون اثر را به رخ می‌کشند.

محمدحسین عماد که این روز‌ها پنج اثر جدیدش که آن‌ها را با چوب، فلز و پلی کربنات ساخته و در معرض دید مردم قرار داده است در ‏توضیح علاقه‌اش به مجسمه سازی به خبرنگار مهر گفت: هنگام ساخت این آثار طبیعتا ‏تجربه‌هایم همراهم بود و ماده هم رو به رویم. یک ناخوداگاه آموخته هم دارم که همیشه همراهم است و خودم را به آن می‌سپارم. معتقد ‏نیستم هنر از آگاهی می‌آید چون آگاهی ما دانش ماست و آموخته‌هایمان. دانش و آموخته‌های آدم‌ها شبیه و نزدیک به هم است. ما با ‏مطالعه در جریان مسائل روز هستیم. اگر حجمی‌ بر مبنای آگاهی و دانش ساخته شود حیرت انگیز نخواهد بود، در مطالعات و ‏خاطراتمان دیده‌ایم و مشابهش را هم می‌توانیم ببینیم. هنر واقعی منشاء‌اش ناخوداگاه است. جایی که خود هنرمند هم از دیدن اثرش حیرت ‏می‌کند. ‏

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی یادآور شد: باید در هنر جای خالی مخاطب حفظ شود. هنر نسخه نیست. اگر نسخه باشد زود از آن گذر می‌کنیم. ‏این‌‌ همان نقطه‌ای است که می‌گویم اگر از روی اگاهی بیاید تاثیر ندارد. منشاء هنر دانسته‌ها نیست. منظورم این نیست که دانسته‌ها به ‏درد نمی‌خورد. این رفت و برگشت بین دانسته و نادانسته ناخوداگاه را پربار می‌کند و هنرمند را جستجوگر می‌کند. ‏

عماد که بی‌وزنی و بازی با نور و تاریکی از مولفه‌های آثارش محسوب می‌شود در توضیح این علاقه نیز اظهار کرد: در هستی ما ‏همواره با مقوله تضاد روبرو می‌شویم وجود و عدم، آسمان و زمین و اگر کمی‌دقیق شویم دراین تضاد اشتراکی نمی‌بینیم. به نظر شما ‏در فرم شیشه و سنگ چه وجه اشتراکی می‌تواند وجود داشته باشد؟ اگر کمی‌فکر کنیم وجه اشتراک شیشه و سنگ در فضاهای خالی ‏آن‌ها است و اگر با چنین دیدگاهی به جهان و هر پدیده‌ای نگاه کنیم همه چیزمتفاوت می‌شود. ‏

وی ادامه داد: مثلا در همین اتاق که ما نشسته‌ایم، فضاهای خالی وجود دارد که این فضا را می‌توانیم تا بیرون از اتاق و کل جهان ‏و کهکشان و بی‌‌‌نهایت گسترش دهیم. با چنین تصوری معلق بودن ماده برای ما باور پذیرترمی‌شود و این باور را قوی‌تر می‌کند که هر ‏ماده‌ای با منفذهایی که در درون خود دارد با ماده‌های دیگر در ارتباط تنگاتنگی است و با این تعبیر کل جهان با هم متصل هستند. برای ‏ملموس کردن این موضوع می‌توانم شاهد مثال‌های متعددی از شعر مولانا بیاورم اما ترجیج می‌دهم که چنین نکنم.

این مجسمه‌ساز درباره آثار نمایشگاه «پذیرش» توضیح داد: آثار این نمایشگاه ابتدا از یک مکعب کوچک آغاز شد و به مرور آن را گسترش پیدا کرد. ‏این مکعب‌های کوچک ‏که گوشه‌های گردی دارند و از درون خالی شده‌اند، پذیرنده هستند.

عماد با بیان اینکه ‏ من مولانا را بسیار دوست دارم هر چند هنوز ‏او را نمی‌شناسم اما کلا شعر و شعر شاعران قدیم را بسیار دوست دارم، افزود: گاه تکه‌ای از شعر تاثیر عمیقی در من می‌گذارد. وقتی ‏مجسمه ساز شی کوچکی را هم می‌سازد در واقع دارد کل هستی را فرم می‌دهد. او همه جهان بینی‌اش را در یک فرم کوچک ‏می‌ریزد. این نظر من است. در برخی مجسمه‌هایم هم نوری از آن شی عبور می‌کند و سبکی پدید می‌آید. کارهای بسیاری در دنیا هست ‏که تحت تاثیر مفهوم سبکی و سنگینی ساخته شده است. خیلی از آن‌ها را با گذشت سال‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنیم. ‏

این پانزدهمین نمایشگاه انفرادی محمدحسین عماد است که در سال ۱۳۳۶ در اراک متولد شده ‏است و در این سال‌ها آثارش در کشورهایی ‏مختلف نظیر هندوستان، امارات، کویت، فرانسه و... به ‏نمایش درآمده است. او صاحب جوایز پر شمار ارزنده‌ای شده و دستکم پنج مجسمه ‏او در فضاهای شهری ‏تهران و سایر نقاط ایران نصب شده است. ‏

کد خبر 3659872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha