۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۰۵

رئیس سازمان جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی:

۴۰درصد بودجه ۷۰ میلیارد تومانی صیانت از جنگل ها تخصیص یافت

۴۰درصد بودجه ۷۰ میلیارد تومانی صیانت از جنگل ها تخصیص یافت

سمنان - رئیس سازمان جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی جنگل داری و آبخیزداری کشور گفت: تنها۴۰ درصد از ۷۰ میلیارد تومان اعتبار صیانت جنگل ها در بودجه سال گذشته کشور تخصیص یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، فریبرز غیبی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، ضمن بیان اینکه اعتبار ۷۰میلیارد تومانی از سوی منابع طبیعی کشور برای مدیریت و تامین نهال های جنگل کاری به سازمان جنگل ها و مراتع در نظر گرفته شده بود، ابراز داشت: از این مبلغ فقط۴۰ درصد تخصیص یافت که از این مقدار اندک نیز هیچ مبلغی برای جنگل کاری هزینه نشد و تنها می توان گفت امیدواریم این وضعیت در سال جاری بهبود یابد چرا که برای صیانت از جنگل های خارج از شمال کشور ۱۵میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با وخیم خواندن وضعیت جنگل های کشور، افزود: سالانه برای افزایش و محافظت از جنگل های خارج از شمال باید ۱۰۰ هزار هکتار نهال کاشته شود و این در حالی است که سال گذشته، آن هم با کمک مردم فقط ۲۰ هزار نهال درعرصه های جنگلی کاشته شد.

۴۰ درصد آب کشور از زاگرس تامین می شود

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع کشور با بیان اینکه مناطق خزری، زاگرس، ارس باران، خلیج فارس و تورانی رویشگاه های جنگلی کشور هستند، گفت: ۱۲میلیون هکتار از اراضی جنگلی در حیطه اختیارات قانونی اداره جنگل های خارج از شمال منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارد که این نهاد برای حفاظت از بیش از ۳۰۰ گونه درختی در مناطق زاگرسی و جنوب البرز شامل بلوط ایرانی، مازودار، بادام و محلب تلاش می کند.

غیبی با بیان اینکه ۴۰درصد آب کشور از زاگرس تامین می شود، ابراز داشت: این مناطق از نظر اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی برای سازمان جنگل ها، مراتع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است که این مهم، توجه ویژه همه نهادهای اجرایی و اداری را می طلبد.

وی افزود: جنگل های زاگرسی نقش اساسی در جلوگیری از ریزگردهای نفوذی در مناطق غربی و میانی کشور دارد و کاشت نهال با کمک مردم زمینه رونق اقتصادی در این مناطق را فراهم خواهد کرد.

گیاهان دارویی ظرفیت مناسب استان سمنان

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع کشور درباره لزوم اشاعه کشت گیاهان دارویی با توجه به کمبود آب، گفت: مراحل تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در سال گذشته به انجام رسید و بر اساس آن سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی کشور با کمک مردم، بوته کاری و درختکاری دارویی می شوند که این امر می تواند ظرفیت خوبی را در اختیار کشور قرار دهد.

غیبی با اشاره به ظرفیت های موجود گیاهان دارویی در استان سمنان، بیان داشت: این استان یکی از مناطق مهم در کاشت گیاهان دارویی در کشور به شمار می رود و کاشت ۵۰هزار هکتار از مراتع و جنگل های استان به نهال باریجه، اقتصاد این استان را شکوفا خواهد کرد.

وی درباره سیاست های جدید سازمان منابع طبیعی، جنگلداری و آبخیزداری کشور، افزود: جنگل های مشارکتی و اجاره مراتع به صورت ۳۰ ساله به مردم، زمینه محافظت از جنگل و افزایش کاشت گیاهان دارویی را فراهم خواهد کرد که این امر، از جمله سیاست های سازمان منابع طبیعی است.

کد خبر 3667873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha