۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۵

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی:

جایزه شرکتهای دانش بنیانی که سودشان را صرف تحقیق می‌کنند

جایزه شرکتهای دانش بنیانی که سودشان را صرف تحقیق می‌کنند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دادن تسهیلات به شرکتهای دانش بنیانی که سود خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد سلطانی امروز در مراسم بازدید از شرکت دانش‌بنیان «باریج اسانس» که در شهر کاشان مستقر است، اظهار داشت: تاریخچه شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگترین تجربه برای دیگر شرکت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر این کشور بخواهد از لحاظ اقتصادی به جایی برسد، باید با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به این موضوع دست یابد؛ اکنون دیگر کسی جرأت ندارد که بگوید توسعه اقتصاد با بخش دولتی امکان‌پذیر است.

سلطانی با بیان اینکه برکت کشور حاصل تعداد زیاد شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات خصوصی است، گفت: هر چه این شرکت‌ها پرثمرتر باشند، برکت کشور بیشتر خواهد بود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: باید این فرهنگ از دانشگاه‌ها بنیانگذاری و از ۵ شرکت یک شرکت بزرگ پایه‌‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه تا امروز دو هزار و ۳۰۰ شرکت تاییدیه دانش‌بنیان دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: این تعداد از ۵ تا ۸ هزار درخواست نتیجه داده است؛ در حالی که ظرفیت کشور ما خیلی بیشتر از این‌ها است؛ زیرا تعداد دانشجویان کشور بالا است و ما به لحاظ تعداد دانشجویان مهندسی رتبه سوم در دنیا را کسب کرده‌ایم.

به گفته سلطانی، همه دانشجویان می‌توانند در هر رشته‌ای از جمله علوم انسانی، مهندسی و... یک شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: حلقه ساختاری مفقوده ما بین دانشگاه و صنعت، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

وی با بیان اینکه به لحاظ ساختاری شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان در کشور تعداد کمی هستند، اظهار کرد: ما باید همواره تلاش کنیم که تعداد این شرکت‌ها افزایش یابد تا در توسعه اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کنند.

سلطانی با بیان اینکه دولت فعلی بر روی دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها تاکید فراوانی دارد، گفت: بودجه صندوق همواره در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، به طوری که در دولت قبل این‌گونه نبود؛ اکنون وزارتخانه‌ها مشکل جدی بودجه‌ای دارند ولی صندوق نوآوری و شکوفایی از سوی دولت حمایت مالی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: هدف ما افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و وسیع‌تر شدن فعالیت آنها و همچنین ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان است.

وی با تاکید بر اینکه باید سود شرکت‌ها در راستای انجام تحقیقات صرف شود، گفت: نباید شرکت‌ها سود خود را به ساختمان‌سازی ببرند بلکه باید همواره درصدی از سود شرکت را در راستای تحقیق و توسعه صرف کنند.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، قرار است نمایندگانی از کمیسیون علم و فناوری دولت به صندوق نوآوری و شکوفایی بیایند تا بتوانیم علاوه بر موضوعات دیگر، در خصوص ارائه تشویق‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که سود خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند، پیشنهاداتی را ارائه کنیم.

سلطانی افزود: در کل دنیا مرسوم نیست که به شرکت‌های دانش‌بنیان وامی ارائه کنند، بلکه ارائه وام بر اساس سودآوری شرکت‌ها است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: بعضی از شرکت‌ها به سمت راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه (خطرپذیر VC) می‌روند. صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه توسط شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی می شود که می‌توانند چندین شرکت دانش‌بنیان کوچک را با فروش سهام از نظر مالی تامین کنند.

سلطانی تصریح کرد: در این صندوق‌ها، تضمین لازم نیست و نماینده صندوق کسی است که تجربه مدیریتی دارد و می تواند توسط این صندوق، کمک حال شرکت‌های کوچک باشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: در ادامه بعد از گذشتن ۵ سال از عمر شرکت‌های کوچک، باید سهام شرکت فروخته شود و به فرد دیگری در داخل یا خارج از مجموعه شرکت دانش‌بنیان واگذار شود.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم تا دو سال آینده شرکت‌ها را به سمت راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه ببریم.

وی در خصوص ویژگی‌های شرکت دانش‌بنیان باریج‌ اسانس اظهار داشت: این شرکت در یک زمانی به مرحله‌ای رسید که ۶۲ درصد از سهام خود را فروخت تا دوباره رشد کند همچنین این شرکت ۳.۵ درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کرده است. در واقع این شرکت دانش‌بنیان با تولید دانش، ثروت‌افزایی را در پیش گرفته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: امیدواریم که شرکت باریج اسانس با شرکت‌های فرانسوی رقابت کند تا سودآوری میلیاردی داشته باشد.

وی افزود: این شرکت دانش‌بنیان می‌تواند ۳۰ شرکت نوپا از دانشگاه کاشان را زیر نظر داشته باشد و با خرید سهام ۵ تا ۱۰ درصدی این شرکت‌ها در راستای بزرگتر شدن شرکت‌های نوپا گام بردارد. بدین واسطه زمینه فعالیت دانشجویان شرکت‌های نوپا ایجاد خواهد شد و همچنین بازار آینده آنها تضمین می‌شود.

کد خبر 3667940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha