۸ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۲۶

مسئولان و کارشناسان از حراج تهران گفتند

سایر عرصه‌های هنر از حراج تهران الهام بگیرند/«یکتایی» به حقش رسید

سایر عرصه‌های هنر از حراج تهران الهام بگیرند/«یکتایی» به حقش رسید

معاون هنری وزیر ارشاد، دبیر شورای فرهنگ عمومی و کارشناسان هنری از حراج تهران گفتند.

علی مرادخانی در حاشیه حضور در حراج تهران درباره حراج تهران درباره این حراج به خبرنگار مهر گفت: ما در حوزه هنر حرف های زیادی داریم و برای همین تلاش کردیم در کنار امانت دادن آثار موزه هنرهای معاصر به موزه های برلین و روم، سی تا چهل اثر از هنرمندان داخلی را هم برای نمایش بفرستیم تا دنیا بیشتر با هنر ایران آشنا شود.

وی ادامه داد: البته متاسفانه ما در معرفی آثار هنری دچار مشکل هستیم که برپایی این حراج و این حرکت ها به این کار شتاب می دهد.

وی در جواب به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه عایدی حاصل از امانت دادن آثار موزه هنرهای معاصر به موزه های برلین و روم چگونه قرار است به خود موزه بازگردد نیز گفت: ما بنا داریم با تمهیداتی کاری کنیم که این عایدی صرف بهینه سازی موزه هنرهای معاصر شود که الان چندین سال است امکاناتش به روز نشده است.

چندی پیش مجید ملانوروزی، سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیر کل هنرهای تجسمی از قراردادی سخن گفت که در صورت موافقت با آن معامله پایاپای به جای دریافت پول در این رویداد صورت می گیرد تا به جای دریافت پول خدماتی برای بهینه سازی موزه هنرهای معاصر دریافت شود.

مردم را باید به سمت گالریها سوق داد

اما حجت الاسلام سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی ‏که در این حراج حضور داشت و به گفته خودش گنجینه ای از آثار هنرهای تجسمی را نیز دارد با مثبت خواندن چنین حرکت هایی به خبرنگار مهر گفت: باید این جا بیفتد که اثر هنری به عنوان یک کالای فرهنگی ارزش مادی هم دارد. در این حراج ۸۰ اثر ارائه شده است در حالیکه مثلا ۸۰ هزار اثر انتظار دارند چنین حرکت هایی برای معرفیشان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: هیچ حراجی نمی تواند همه آثار هنری را در بر بگیرد برای همین باید به سمتی برویم که مردم در گالری ها حضور پیدا کنند و آنچه را مطابق خواسته و سلیقه و بودجه شان است خریداری کنند. برخی آثار مانند آثار سپهری، خروش و احصایی امضایشان اعتبار زیادی دارد اما ما هنرمندان جوانی هم داریم که هنوز امکان رشدشان است و می توان روی آنها سرمایه گذاری کرد. این هنرمندان عموما آثارشان در گالری ها به نمایش در می آید.

سایر شاخه های هنری از حراج تهران الهام بگیرند

اما محمد بهشتی، کارشناس هنری نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تاثیر حراج تهران در اقتصاد هنر گفت: تاثیری که این حراجی دارد کمک به تثبیت بازار هنر است که این کمک هم در این سال‌ها بسیار شایان توجه بوده است. من امیدوارم شاخه ها و عرصه های دیگر هنر هم از این حراج الهام بگیرند و راهی برای تثبیت اقتصاد هنر پیدا کنند. ممکن است نتوانند دقیقا از همین مسیر الگو بگیرند اما با دیدن عایدی که این حرکت برای هنرهای تجسمی داشته می توانند حرکت کنند.

منوچهر یکتایی به حقش رسید

رضا نامی، هنرمند و کارشناس هنری که کارشناس هنری موزه یک بانک خصوصی نیز است و به عنوان نماینده این بانک برای خرید آثار هنری در حراجی حضور دارد با اشاره به اینکه چهار کار برای موزه بانک خریداری شد که اثر استاد ضیاپور نیز جزو این چهار اثر است این خرید را برای تکمیل آثار موزه بانک که سیر تاریخ معاصر ایران را بررسی می کند دانست و درباره حراج تهران نیز گفت: من انتظار چنین موفقیتی را برای حراج نداشتم ولی به نظرم این دوره هم کارها بهتر از دوره قبل انتخاب شده بود و هم خریداران سنگ تمام گذاشتند.

وی همچنین درباره شگفتی این دوره حراج که فروش بالای دو اثر از منوچهر یکتایی بود نیز گفت: سهراب سپهری را مردم چون با شعرش آشنا هستند می شناسند و این موضوع یک معروفیتی برای این نقاش ایجاد کرده است. کارهایش هم البته لطیف و دکوراتیو و تزئینی است، اما منوچهر یکتایی یک نقاش سرآمد بین المللی است و کارهایش با هنرمندان اروپا و آمریکا قیاس می شود و در تاریخ هنر حضور دارد. این هنرمند گرچه این روزها به دلیل مبتلا به آلزایمر دیگر نمی تواند اثری خلق کند اما اثرش جایگاه بالایی در عالم هنر دارد و در این حراج به حقش رسید و چه بسا حقش بیشتر از اینهاست.

کد خبر 3669553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha