۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۹

رئیس اتحادیه ناشران در گفتگو با مهر؛

طرح «عیدانه کتاب» کتابفروشی‌ها را به کانون توجه‌ها برگرداند

طرح «عیدانه کتاب» کتابفروشی‌ها را به کانون توجه‌ها برگرداند

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی فروش کتاب در کشور در زمان اجرای «عیدانه کتاب» این میزان فروش را در گام اول اجرای طرح، قابل توجه دانست.

محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ارزیابی طرح «عیدانه کتاب» که از اواخر سال گذشته تا اوایل امسال به همت موسسه خانه کتاب و با همکاری تعدادی از کتابفروشی‌های کشور به مرحله اجرا گذاشته شد، به خبرنگار مهر گفت: این طرح توانست کتابفروشی‌ها را به گردونه نشر بازگرداند و از محو شدن و کمرنگ شدن این قشر جلوگیری کند.

مدیر انتشارات «کتاب آمه» افزود: لازم بود کتابفروشی‌ها دوباره به کانون توجه‌ها برگردند تا اقدامات موثر و مفیدی در این زمینه پیش‌بینی شود. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به کتابگردی و بازدید از کتابفروشی‌ها و دعوت از مردم برای حضور در کتابفروشی‌ها برای خرید کتاب اشاره کرد. همچنین، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برنامه‌های هفتگی برای بازدید از کتابفروشی‌های تهران و شهرستان را در دستور کار خود قرار داده است. 

آموزگار با بیان اینکه مجموع این حرکت‌ها، غبار را از چهره کتابفروشی‌ها پاک کرد و آنها را به کانون توجه اجتماع بازگرداند، گفت: در کنار این اتفاقات، طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که از هفته کتاب سال گذشته آغاز شد، نوید زنده کردن امید‌هایی را می‌داد. 

وی ادامه داد: در طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» بخشی از یارانه نشر در قالب کمک به مصرف کننده و خریدار کتاب از طریق کتابفروشی‌ها در هفته کتاب سال گذشته اجرایی شد اما به دلیل کوتاهی دوره این طرح به مدت یک هفته، بسیاری از کتابفروشی‌ها آمادگی و شناخت کافی نسبت به این طرح نداشتند. بنابراین استقبال مورد نظر  رخ نداد اما این نوید را می‌داد که جنبه‌های مثبت بسیاری در این حرکت وجود دارد که بر جنبه‌های منفی احتمالی می‌چربد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: خوشبختانه در ایام نوروز نهضت عیدی دادن کتاب به جای سررسید در کنار اجرای طرح «عیدانه کتاب» وضعیتی را ایجاد کرد که تعداد کتابفروشی‌های بیشتری به این طرح بپیوندند تا شاهد شور و شوق وصف نشدنی درکتابفروشی‌ها باشیم.

این کارشاس حوزه صنعت نشر پیشنهاد کرد: طرح‌هایی مانند «عیدانه کتاب» می‌تواند در نمایشگاه‌های بین‌المللی و استانی در سراسر کشور هم اجرا شود تا تاثیرات آن را به صورت دائم ببینیم.

آموزگار با بیان اینکه طبق آمار منتشر شده از سوی خانه کتاب، شاهد افزایش ۲۰ درصدی میزان فروش کتاب در زمان مشابه سال گذشته هستیم، اظهار کرد: این افزایش نشان می‌دهد که برای گام اول این میزان فروش قابل توجه است.

کد خبر 3671787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha