به گزارش خبرگزاری مهر، آیین بزرگداشت و مراسم رونمایی از ثبت سند فرش عمواوغلی با حضور مدیران ارشد میراث فرهنگی و کارشناسان و تولیدکنندگان حوزه فرش برگزار شد.
«محمدرضا کارگر» مدیرکل اداره موزه های کشور با اشاره به شعار امسال ایکوم جهانی، موزه ها و چشم اندازهای فرهنگی گفت: با توجه به اینکه شعار امسال ایکوم جهانی موزه ها و منظرهای فرهنگی است لازم است که به این شعار در ابعاد وسیعتر نگاه شود و هنر فرش را در قالب فرش عمواوغلی بشناسیم.
او گفت: امروز دیگر ما شاهد خلق اثار هنری چون گنبد شیخ لطف الله، سفال های زرین فام و دیگر آثار هنری نیستیم. این درحالی است که ارتباطات و رشد علم و دانش کار هنرمند را سهل تر کرده است.
کارگر با بیان این مطلب که جامعه امروز دیگر زایش ندارد و دچار ناباروری شده است ادامه داد: در مقایسه با دوره های گذشته هنر دیگر زایش ندارد. بنابراین لازم است شرایط اجتماعی در دوره های مختلف تاریخی، نگاه به هنر هنرمند و تجلیل از هنرمند مورد بررسی قرار بگیرد. در این میان نیز میراث فرهنگی رسالت سنگینی را به عهده دارد.
به گفته وی، فرش عمواوغلی ثروت های اجتماعی ما به شمار می روند و لازم است که ما از آن ها و هنری که خلق کرده اند تجلیل کنیم چراکه تجلیل از گذشته و تاریخ است.
او همچنین به تصدی گری دولت در حوزه فرش اشاره کرد و گفت: یکی از عواملی که سبب شد که فرش از حرکت و ریلی که بر آن سوار بود خارج شود تصدی دولت بود. عاملی که موجب آشفتگی در بازار هنر و تولید فرش شد.
کارگر با بیان اینکه فرش ها بزرگترین پشتیبان و سفرای فرهنگی کشور هستند ادامه داد: درحال حاضر فرش بزرگترین پشتیبان کشور به شمار می روند و باید به آن به چشم سفیر فرهنگی نگاه شود. در غیراینصورت اگر به فرش صرفا به عنوان یک متاع اقتصادی بنگریم سفرای فرهنگی خود را از دست داده ایم.
موزه فرش در شش ماه آینده متحول میشود
«محمد حسن طالبیان» در مراسم بزرگداشت فرش عمواوغلی که با حضور تولیدکنندگان و کارشناسان حوزه فرش برگزار شد گفت: درحالی بحث کپی و بازبافی فرش و قالی تبدیل به یکی از دغدغه های کارشناسان شده و به شدت در جامعه رواج پیدا کرده است که در گذشته این اتفاق هیچ گاه رخ نمی داد.
وی افزود: در گذشته مردم به ارزشها احترام می گذاشتند و تلاش برای خلق هنر و آفرینش تازه داشتند.
معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه تداوم سنت و خلاقیت ذات میراث فرهنگی است تاکید کرد:اگر به تمامی آثار ایرانی و میراث فرهنگی کشور نگاهی بیاندازید خواهید دید که هیچ یک از آثار شبیه به یکدیگر نیستند. با اینکه برخی تصور می کنند که باغ های ایران شبیه یکدیگرند اما هیچ باغ ایرانی را پیدا نخواهید کرد که به یکدیگر شباهت داشته باشند.
وی افزود: هنرمندان درگذشته پا بر پله های فرهنگی می گذاشتند و با احترام به گذشته خود و اتصال به ریشه های تاریخی دست به آفرینشی تازه می زدند. از همین رو ما شاهد هنرآفرینی در آن دوره هستیم.
طالبیان با اشاره به اینکه هم اکنون نیز معنای میراث فرهنگی تغییر یافته به منظرهای فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: امروز دیگر موضوع ما تنها محوطه های باستانی نیست امروز خلاقیتی مهم است که به تاریخی وصل باشد. درحال حاضر سایت های تاریخی ما با منظرهای فرهنگی که شامل طبیعت منطقه و آیین هایی که در پیرامون آن ها وجود دارد اهمیت دارد.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: کشوری موفق است که به داشته های فرهنگی آن جامعه توجه و از ارزشهای آن پاسداری کند. از همین رو معاونت میراث فرهنگی کشور برآن شد تا مهارت بافت قالی ریزبافت عمواوغلی را در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت کند..
وی همچنین به وضعیت نابسامان موزه فرش اشاره کرد و افزود: از آنجایی که دولت در این چند سال با کمبود بودجه مواجه شد ما نتوانستیم اعتبارات کافی را در اختیار موزه ملی فرش بگذاریم. موزه ای که از سالهای گذشته با مشکلات بسیاری مواجه است.
طالبیان تاکید کرد: زمانی که وضعیت دولت در سالهای گذشته خوب بود، توجهی به میراث فرهنگی نشد و زمانی که توجه وجود داشت اعتباری نبود. اما درحال حاضر با حمایت و برنامه ریزی های انجام شده قرار است در 6 ماه آینده موزه فرش به عنوان نگین موزه های کشور دچار تحول شود.
او گفت: درحال حاضر محتوای موزه ها از شرایط فیزیکی آنها جدا نیست و این مقوله باید به موازات یکدیگر رشد کنند.
نظر شما