۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵

توسط رئیس جمهوری کشورمان؛

مجتمع پتروشیمی مهاباد به بهره برداری رسید

مجتمع پتروشیمی مهاباد به بهره برداری رسید

ارومیه – در دومین روز از بیست و هشتیمن سفراستانی رئیس جمهور و کابینه یازدهم پیش از ظهر سه شنبه مجتمع پتروشیمی مهاباد توسط حجت الاسلام روحانی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتمع پتروشیمی مهاباد قادر است سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تن نیز بوتن یک را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع تامین می شود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد هم اکنون در هر ساعت ۱۷ تن اتیلن با فشار ۳۲ بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می کند که پیش بینی می شود با توجه به راه اندازی کامل فازهای پارس جنوبی، به زودی این میزان به مرز دریافت ۴۰ تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند.

برای احداث این مجتمع عظیم ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که شامل ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

پلی اتیلن تولیدی این شرکت به کشورهای مختلف صادر خواهد شد و افزون بر بازارهای مناسب در کشورهای همسایه، محصولات آن به بازارهای اروپایی نیز صادر می شود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول یکهزار و ‌ ۶۰۰کیلومتر احداث شده است.

در مسیر این خط انتقال، شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون اندیمشک، لرستان، کرمانشاه، کردستان، میاندوآب و مهاباد احداث شده و منبع تامین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله نیز واحدهای بندر امام خمینی(ره) و عسلویه است.

این طرح که فعالیت های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال ۸۳ و عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده، در زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شده است.

این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.

بهره برداری آزمایشی از این مجتمع زمستان سال گذشته با تزریق خوراک از طریق خط لوله اتیلن غرب کشور آغاز شده و نخستین محموله پلی اتیلن این واحد تولیدی روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی شده است.

رئیس جمهوری کشورمان دیروز دوشنبه در قالب بیست و هشتیمن سفر استانی خود به آذربایجان غربی سفرکرده است.

دیدار با مردم ارومیه در ورزشگاه تختی، دیدار با علما، ایثارگران و برگزیده گان استان از جمله برنامه های روز نخست حجت الاسلام روحانی به استان بود.

وی دیروز در جلسه توسعه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌غربی نیز شرکت کرد.

رئیس جمهوری همچنین امروز با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های این سفر می پردازد.

کد خبر 3673270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha