۱۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۴۲

در مراسم آغاز احداث مدول دوم تصفیه خانه تبریز عنوان شد؛

ایران با روند فعلی مصرف آب به کویر تبدیل می شود

ایران با روند فعلی مصرف آب به کویر تبدیل می شود

تبریز - رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، کاهش بارش ها و سیاست های غلط آبی را از مهمترین دلایل بروز بحران آب در کشور عنوان کرد و گفت: در صورت ادامه روند مصرف آب، کشور به کویر تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات احداث مدول دوم تصفیه‌خانه کلانشهر تبریز در حالی امروز (سه شنبه) با حضور وزیر نیرو آغاز شد که تامین عمده آب مورد نیاز برای احیاء دریاچه ارومیه از طریق انتقال ۷۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده‌ در سال به عنوان یکی از اهداف مهم اجرای آن عنوان شد و علاوه بر آن موضوعات دیگری چون بحران آب کشور و دلایل آن و نیز مختومه شدن پرونده شبکه فاضلاب آذربایجان شرقی جز موارد مطرح شده در سخنان مسئولان ملی و استانی حاضر در این مراسم بود.

کاهش بارش ها و سیاست های غلط آبی از مهمترین دلایل بروز بحران آب در کشور

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در این مراسم با اشاره به معضل کم آبی در کشور گفت: سیاست های آبی اشتباه امروز ما را با بحران عظیم بی آب روبرو و کمبود منابع آب و رفتارهای های بشدت اصراف گونه در نتیجه این سیاست های نادرست و بهره برداری بی رویه کشور ما را به نمونه ای بی نظیر در دنیا تبدیل کرده است.

عیسی کلانتری در ادامه افزود: به غیر از ایران هیچ کشوری در دنیا بالای ۹۰ درصد از آب های تجدید پذیر استفاده نمی کند و این در حالی است که در منابع سازمان ملل به صراحت اعلام شده کشوری که بیش از ۴۰ درصد از منابع آب های تجدید پذیر استفاده می کنند با خطرات عظیم زیست محیطی روبرو می شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه خاطر نشان شد: حق آبه‌های زیست محیطی کل دریاچه‌های کشور ۱۱.۸ میلیارد مترمکعب است که از این رقم ۲.۶ میلیارد مترمکعب از طریق رودخانه‌های جاری تامین شود و این رقم در مورد دریاچه ارومیه تنها ۹۰۰ میلیون متر مکعب است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به روند نگران کننده بهره برداری از منابع آبی ادامه داد: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه از ۷۰ درصد  منابع تجدید پذیر استفاده می کنیم این در حالی است که این میزان در خراسان ۱۳۲ درصد و در کرمان ۱۰۲ درصد است و دست به دست هم داده ایم تا کشور را به کویر تبدیل کنیم

وی یادآور شد: باید در حدود یک میلیارد و۷۰۰  میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شود و با وجود محدودیت‌های مالی خزانه سال گذشته توانستیم بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال برای طرح های احیای دریاچه ترزیق کنیم و امسال هم دولت ۲۴ هزار میلیارد ریال به این امر اختصاص خواهد داد.

کلانتری با بیان اینکه بزرگ‌ترین منبع آبی دریاچه کاهش مصرف آب کشاورزی است، افزود: در خود حوزه زرینه‌رود به عنوان منبع اصلی تامین آب دریاچه ارومیه در دو سال گذشته ۱۶ درصد مصرف آب کشاورزی را کاهش دادیم و با وجود این کاهش عملکرد کشاورزی ۱۷ درصد افزایش یافت.

وی با تاکید بر لزوم همکاری همه ارگان ها و دستگاه ها برای نجات دریاچه ارومیه تصریح کرد: از دستگاه قضایی تقاضا داریم با کسانی که وزارت نیرو به عنوان بهره‌بردار غیرمجاز معرفی می‌کند، در نخستین فرصت برخورد قاطع قانونی صورت دهد که اگر این همکاری ها و اقدامات صورت نگیرد، نباید چندان امیدی به احیا دریاچه ارومیه داشت.

تلاش می کنیم پرونده شبکه فاضلاب آذربایجان شرقی را برای همیشه مختومه کنیم

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم  گفت: آب و فاضلاب شهری و سایر بخش‌های وزارت نیرو یکی از بخش‌هایی فعال در عرصه های عمرانی و ایجاد اشتغال استان هستند و هدف گذاری استان در این حوزه نیز تکمیل شبکه آب و فاضلاب در سه سال آینده است تا مسئله شبکه فاضلاب یک بار برای همیشه مختومه شود.

محمد صادق پور مهدی در ادامه با اشاره به یجاد ۹۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در تبریز طی سال گذشته ادامه داد: اگر در مسکن مهر همت‌های لازم صورت نمی‌گرفت، دچار مشکلاتی مثل مسائل پرند و پردیس می‌شدیم اما ۳۵ هزار واحد مسکن مهر دارای خدمات زیرساختی مثل شبکه فاضلاب، آب، برق و گاز را با موفقیت به سرانجام رساندیم.

وی از انتقال نزدیک به ۲۰۰ میلیون مترمکعب از پساب شهر سهند به دریاچه ارومیه از طریق «آجی‌چای» دنیز اشاره و تصریح کرد: تصفیه خانه مدول اول  کلانشهر  تبریز برای پوشش ۶۰۰ هزار نفر و تصفیه دو میلیون مترمکعب طراحی شده بود و تصفیه خانه مدول دوم در حال حاضر برای پوشش حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت شهر ساخته می شود و امیدواریم در آینده ای نزدیک مدول سوم را نیز راه‌اندازی کنیم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وظایف محوله به این استان در اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان شد: آذربایجان شرقی باید ۲۰ درضد آب دریاچیه ارومیه را تامین کند در صورتی که ۸۰ درصد آثار و تبعات خشکی آن متوجه استان ماست و همین امر لزوم توجه بیش از پیش مسئولان به امر احیای دریاچه ارومیه را نشان می دهد.

گفتنی است مدول دوم تصفیه‌خانه کلانشهر تبریز با امکان پوشش۹۶۰  هزار نفر و ظرفیت تصفیه ۲۰۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز، طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و در صورت تخصیص بموقع منابع مالی، سال ۹۸ به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

کد خبر 3673482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha