به گزارش خبرنگار مهر، سه شنبه شب پنجمین نشست کافه تجسمی دانشگاه شیراز به بررسی هنر گرافیتی، نقاشی دیواری و تاریخچه این رویکرد هنری اختصاص یافت.
درابتدای نشست امین غازیانی کارشناس هنر، دیوارنگاری انسان اولیه را ریشه گرافیتی قلمداد کرد و به نمونه های این گونه آثار در غار آلتا میرای اسپانیا دانست.
وی سپس به قرون وسطی و دوسبک فرسکوی خشک و فرسکوی خیس اشاره کرد و در بحث گرافیتی به بررسی آثار دو هنرمند پرداخت که عبارت از بنسکی و بلک هند بود.
غازیانی گفت: گرافیتی در ذات خود روحیه ای انتقادی دارد اما گاهی اوقات به شیوه ای طریف مفاهیمی فرهنگ ساز و حتی طنز گونه را نیز می تواند به مخاطب خود ارائه دهد.
این کارشناس هنر ادامه داد: هنرمند گرافیت کار یکی از بی واسطه ترین رویکردها را برای ارتباط با مخاطب بر می گزیند و آن چیزی جز حرکت به سمت مردم و نقش زدن روی دیوارهای شهر نیست.
وی اظهار کرد: گرافیتی ریشه ای تاریخی دارد و با کمی اغماض می توان دیوارنگاری غارها را نمونه ای از نخستین گرافیتی های بشر محسوب کرد.
جلسات کافه تجسمی هر هفته در محل مرکز آموزشهای فرهنگی دانگاه شیراز برگزار می شود.
نظر شما